Niespodzianka! Sebastian Vettel nie wygrał!

Lewis Hamilton z teamu McLaren-Mercedes wygrał przedostatni wyścig sezonu Formuły 1 - Grand Prix USA na torze w Austin. Brytyjczyk wyprzedził Niemca Sebastiana Vettela, który zapewnił zespołowi Red Bull-Renault trzecie z rzędu mistrzostwo świata konstruktorów.

Start do wycigu na torze w Austin
Start do wycigu na torze w AustinAFP
Podium GP USA /AFP AFP

Hamilton odniósł czwarte zwycięstwo w sezonie, a 21. w karierze.    Jako trzeci finiszował Fernando Alonso z Ferrari, który w ten sposób zachował szansę na trzeci tytuł mistrzowski w rywalizacji kierowców, po sukcesach w latach 2005-06. Przed zaplanowaną na przyszłą niedzielę Grand Prix Brazylii na Interlagos Hiszpan traci 13 punktów do lidera Vettela, najlepszego kierowcy ostatnich dwóch sezonów.

W GP Brazylii, oprócz mistrzostwa świata kierowców i ostatecznej kolejności na podium MŚ, rozstrzygnie się też kolejność na drugiej i trzeciej pozycji w rywalizacji konstruktorów. Za Red Bull-Renault, które ma 440 punktów, znajduje się wciąż Ferrari - 367 przed McLaren-Mercedes - 353

W 19 tegorocznych startach zgromadził 273 pkt, Alonso - 260, a trzeci w stawce Kimi Raikkonen z Lotus-Renault - 206. Za tydzień Fin, mistrz świata z 2007 roku, będzie musiał odpierać ataki Hamiltona - 190, który jako jedyny może go zepchnąć z najniższego stopnia podium.

Na Interlagos Brytyjczyk po raz ostatni będzie się ścigał w bolidzie McLarena, bowiem od nowego sezonu będzie kierowcą Mercedes GP. Zastąpi go Meksykanin Sergio Perez z Sauber-Ferrari.    W niedzielę Perez finiszował jako 11. i nie zdobył punktów, choć na trybunach siedział prezydent Meksyku Filipe Calderon, który kończy swoją sześcioletnią kadencję w tym miesiącu, bo przegrał ostatnie wybory.

Zgodnie z oczekiwaniami Vettel wykorzystał przewagę pole position i od razu ruszył przed siebie, zostawiając z tyłu resztę rywali - po trzech rundach miał już pięć sekund przewagi. Za jego plecami, jeszcze przed wejściem w pierwszy wiraż, znalazł się jego kolega z teamu Australijczyk Mark Webber, który wyprzedził Hamiltona. Na czwartą pozycję, z siódmej, od razu przesunął się Alonso.  

Grand Prix USA

Podium GP USAAFP
Tak cieszył sie Hamilton...AFP
Tak cieszył sie Hamilton...AFP
Grand Prix USAAFP
Grand Prix USAAFP
Grand Prix USAAFP
Grand Prix USAAFP
Grand Prix USAAFP
Grand Prix USAAFP
Grand Prix USAAFP
Grand Prix USAAFP
Grand Prix USAAFP
Grand Prix USAAFP
Grand Prix USAAFP
Grand Prix USAAFP
Grand Prix USAAFP
Grand Prix USAAFP
Grand Prix USAAFP
Grand Prix USAAFP
Grand Prix USAAFP
Grand Prix USAAFP
Grand Prix USAAFP
Grand Prix USAAFP
Grand Prix USAAFP
Grand Prix USAAFP
Grand Prix USAAFP
Grand Prix USAAFP
Grand Prix USAAFP
Grand Prix USAAFP
Grand Prix USAAFP
Grand Prix USAAFP
Grand Prix USAAFP
Grand Prix USAAFP
Grand Prix USAAFP

Występowi Hiszpana towarzyszyły spore kontrowersje, bowiem na godzinę przed rozpoczęciem GP USA, szefowie Ferrari ogłosili, że w bolidzie Felipe Massy konieczna była wymiana skrzyni biegów. W ten sposób Brazylijczyk spadł z szóstego na 11. miejsce, a jego partner dzięki temu startował z czystej strony toru, a nie tej bardziej nagumowanej.

To mogło mu pomóc w wyprzedzeniu Fina Kimiego Raikkonena z Lotus-Renault i Niemca Michaela Schumachera z Mercedes GP tuż po zapaleniu zielonego światła. Jednak Alonso, dalszą jazdą w wyścigu, potwierdził, że nieprzypadkowo znajduje się na drugim miejscu w MŚ.

Dziewczyny Grand Prix USA 2012

Dziewczyny Grand Prix USAAFP
Dziewczyny Grand Prix USAAFP
Dziewczyny Grand Prix USA 2012AFP
Dziewczyny Grand Prix USA 2012AFP
Dziewczyny Grand Prix USA 2012AFP

Awansował na trzecią, gdy na 17. okrążeniu, start zakończył na poboczu Webber, w wyniku defektu. W czołowej dwójce długo nie dochodziło do żadnych przetasowań, chociaż Hamilton regularnie zmniejszał dystans do Vettela.

Agresywna jazda Brytyjczyka, połączona z użyciem systemu DRS (ruchome skrzydło) i KERS (system odzyskiwania energii kinetycznej), pozwoliła mu na 42. okrążeniu zaskakująco łatwo wyprzedzić Niemca i objąć prowadzenie. Utrzymał je do końca.    Vettel nie podjął z nim walki, zresztą w drugiej części dystansu przede wszystkim starał się utrzymać drugą pozycję i po prostu dojechać do mety. Unikał ryzyka, myśląc zapewne już o występie na Interlagos i przewadze nad Alonso z jaką przystąpi do ostatniego wyścigu w sezonie.

Niemiec właśnie w Stanach Zjednoczonych zadebiutował w Formule 1 w czerwcu 2007 roku. W Indianapolis wystąpił w ostatniej przed pięcioletnią przerwą Grand Prix USA. Zastąpił wówczas Roberta Kubicę, który tydzień wcześniej w Montrealu uległ groźnemu wypadkowi i lekarze nie pozwolili mu siąść za kierownicą.    Była to ostatnia - przed tegoroczną - amerykańska eliminacja mistrzostw świata Formuły 1. Zwyciężył wtedy Hamilton, tak jak i teraz występujący w barwach McLaren-Mercedes.

W GP Brazylii, oprócz mistrzostwa świata kierowców i ostatecznej kolejności na podium MŚ, rozstrzygnie się też kolejność na drugiej i trzeciej pozycji w rywalizacji konstruktorów. Za Red Bull-Renault, które ma 440 punktów, znajduje się wciąż Ferrari - 367 przed McLaren-Mercedes - 353.

Wyniki wyścigu o Grand Prix USA

1. Lewis Hamilton (W.Brytania/McLaren-Mercedes) 1:35.55,269  2. Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull-Renault) strata  0,675 s   3. Fernando Alonso (Hiszpania/Ferrari)               39,229    4. Felipe Massa (Brazylia/Ferrari)                   46,013    5. Jenson Button (W.Brytania/McLaren-Mercedes)       56,432    6. Kimi Raikkonen (Finlandia/Lotus-Renault)        1.04,425 7. Romain Grosjean (Francja/Lotus-Renault)         1.10,313    8. Nico Huelkenberg (Niemcy/Force India-Mercedes)  1.13,792    9. Pastor Maldonado (Wenezuela/Williams-Renault)   1.14,525  

10. Bruno Senna (Brazylia/Williams-Renault)      1.15,133  11. Sergio Perez (Meksyk/Sauber-Ferrari)            1.24,341    12. Daniel Ricciardo (Australia/Toro Rosso-Ferrari) 1.24,871   13. Nico Rosberg (Niemcy/Mercedes GP)               1.25,510    14. Kamui Kobayashi (Japonia/Sauber-Ferrari)          1 okr.        15. Paul di Resta (Szkocja/Force India-Mercedes)      1 okr.       16. Michael Schumacher (Niemcy/Mercedes GP)           1 okr.        17. Witalij Pietrow (Rosja/Caterham-Renault)          1 okr.        18. Heikki Kovalainen (Finlandia/Caterham-Renault)    1 okr. 19. Timo Glock (Niemcy/Marusia-Cosworth)              1 okr. 20. Charles Pic (Francja/Marusia-Cosworth)            2 okr.       21. Pedro de la Rosa (Hiszpania/HRT-Cosworth)         2 okr.       22. Narain Karthikeyan (Indie/HRT-Cosworth)           2 okr.Klasyfikacja MŚ kierowców (po 19 z 20 eliminacji):1. Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull-Renault)     273 pkt 2. Fernando Alonso (Hiszpania/Ferrari)            260 3. Kimi Raikkonen (Finlandia/Lotus-Renault)       206 4. Lewis Hamilton (W.Brytania/McLaren-Mercedes)   190 5. Mark Webber (Australia/Red Bull-Renault)       167 6. Jenson Button (W.Brytania/McLaren-Mercedes)    163 7. Felipe Massa (Brazylia/Ferrari)                107 8. Romain Grosjean (Francja/Lotus-Renault)         96 9. Nico Rosberg (Niemcy/Mercedes GP)               93 10. Sergio Perez (Meksyk/Sauber-Ferrari)            66 11. Kamui Kobayashi (Japonia/Sauber-Ferrari)        58 12. Nico Huelkenberg (Niemcy/Force India-Mercedes)  53 13. Paul di Resta (Szkocja/Force India-Mercedes)    46 14. Pastor Maldonado (Wenezuela/Williams-Renault)   45 15. Michael Schumacher (Niemcy/Mercedes GP)         43 16. Bruno Senna (Brazylia/Williams-Renault)         31 17. Jean-Eric Vergne (Francja/Toro Rosso-Ferrari)   12 18. Daniel Ricciardo (Australia/Toro Rosso-Ferrari)

 Klasyfikacja MŚ konstruktorów (po 19 z 20 eliminacji):1. Red Bull-Renault    440 pkt 2. Ferrari             367 3. McLaren-Mercedes    353 4. Lotus-Renault       302 5. Mercedes GP         136 6. Sauber-Ferrari      124 7. Force India-Mercedes 99 8. Williams-Renault     76 9. Toro Rosso-Ferrari   22

Mistrzowie świata Formuły 1 konstruktorów:

1958 Vanwall

1959 Cooper-Climax

1960 Cooper-Climax

1961 Ferrari

1962 BRM

1963 Lotus-Climax

1964 Ferrari

1965 Lotus-Climax

1966 Brabham-Repco

1967 Brabham-Repco

1968 Lotus-Ford

1969 Matra-Ford

1970 Lotus-Ford

1971 Tyrrell-Ford

1972 Lotus-Ford

1973 Lotus-Ford

1974 McLaren-Ford

1975 Ferrari

1976 Ferrari

1977 Ferrari

1978 Lotus-Ford

1979 Ferrari

1980 Williams-Ford

1981 Williams-Ford

1982 Ferrari

1983 Ferrari

1984 McLaren-Porsche Turbo

1985 McLaren-Porsche Turbo

1986 Williams-Honda Turbo

1987 Williams-Honda Turbo

1988 McLaren-Honda Turbo

1989 McLaren-Honda

1990 McLaren-Honda

1991 McLaren-Honda

1992 Williams-Renault

1993 Williams-Renault

1994 Williams-Renault

1995 Benetton-Renault

1996 Williams-Renault

1997 Williams-Renault

1998 McLaren-Mercedes

1999 Ferrari

2000 Ferrari

2001 Ferrari

2002 Ferrari

2003 Ferrari

2004 Ferrari

2005 Renault

2006 Renault

2007 Ferrari

2008 Ferrari

2009 Brawn GP-Mercedes

2010 Red Bull-Renault

2011 Red Bull-Renault

2012 Red Bull-Renault

Triumfatorzy mistrzostw świata w klasyfikacji konstruktorów według liczby zwycięstw:

16 - Ferrari

9 - Williams

8 - McLaren

7 - Lotus

3 - Red Bull-Renault

2 - Cooper

- Brabham

- Renault

1 - Brawn GP-Mercedes

- Benneton

- Tyrrell

- Vanwall

- Matra

- BRM

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas