​Niemcy z uznaniem o Porsche, Toyocie i Volvo. A kto zanotował wpadkę?

Firma J.D. Power, specjalizująca się w badaniu poziomu zadowolenia klientów, opublikowała raport dotyczący niemieckiego rynku nowych pojazdów.

Jakie auta dają właścicielom najwięcej satysfakcji?
Jakie auta dają właścicielom najwięcej satysfakcji?Informacja prasowa (moto)

Dokument bazuje na ankietach wypełnionych przez 18 288 właścicieli nowych samochodów, które zarejestrowano w Niemczech po raz pierwszy w okresie od stycznia 2011 do grudnia 2012. Badanie zostało przeprowadzone w okresie między grudniem 2013 - a lutym luty 2014 roku. Najstarsze z badanych pojazdów miały wówczas po trzy lata.Z raportu wynika, że nabywcy nowych samochodów w Niemczech najbardziej cenią sobie trwałość i niezawodność (ważne dla 56 proc. ankietowanych), atrakcyjność zakupu (48 proc.) oraz bezpieczeństwo (46 proc.). Na dalszych miejscach stawiane są takie kwestie, jak wygląd i wyposażenie, koszty eksploatacji czy jakość usług serwisowych.

Które z marek, zdaniem niemieckich nabywców, zasługują na szczególne uznanie, a które lepiej omijać szerokim łukiem?

Oto wygrani

W kategorii producentów najlepszy wynik (835 punktów na 1000 możliwych) uzyskało Porsche. O ogromnym sukcesie mogą mówić przedstawiciele Toyoty i Volvo. Obie marki - z wynikiem 818 punktów - sklasyfikowane ex aequo na drugim miejscu! Na ostatnim stopniu podium - uzyskując wynik 811 punktów - uplasował się Mercedes.

W pierwszej dziesiątce znalazły się też kolejno: 4. Skoda, 5. Mitsubishi, 6. Volkswagen, 7. Mazda, 8. BMW, 9. Kia i 10. Mini. W tym zestawieniu, szczególnie rzuca się w oczy bardzo wysoka pozycja Skody i... brak Audi. Producent z Ingolstadt uplasował się dopiero na 12. pozycji z wynikiem o 2 punkty gorszym niż średnia.

A kto przegrał?

Które z marek sklasyfikowano na szarym końcu zestawienia? Dziesiątkę producentów, którzy w badaniu satysfakcji niemieckich klientów uzyskali najsłabsze noty otwiera Ford (777 punktów). Za nim sklasyfikowano Suzuki (776 pkt.), Opla (774 pkt.), Smarta (774 pkt.) i Citroena (772 punkty). Kolejne miejsca przypadły w udziale markom: Hyundai (769 pkt.), Renault (766 pkt.), Dacia (756 pkt.) i Chevrolet (731 pkt.).

Marką, która zapewnia klientom najniższy poziom satysfakcji z zakupu okrzyknięto Fiata. Włoski producent otrzymał jedynie 729 punktów.

Z badania JD Power płyną ciekawe wnioski dotyczące nie tylko jakości pojazdów poszczególnych producentów, ale też zachowań rynkowych ich nabywców. Z ankiet wynika, że samochody w wieku do 3 lat pojawiają się w autoryzowanym serwisie średnio 1,7 razy w roku. Średni kosz rocznego serwisowania pojazdu w ASO wynosi 390 euro. Na serwisowanie swojego pojazdu decyduje się 65 proc. nabywców. Wzrosło natomiast zainteresowanie stacjami nieautoryzowanymi. Obecnie niemieccy klienci odwiedzają je średnio 0,9 raza w roku wydając na obsługę pojazdu średnio 202 euro.

Paweł Rygas

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas