Nie żyje Piotr Prusov. To motoryzacyjna legenda!

Kilka dni temu w wieku 75 lat, zmarł wieloletni szef konstruktorów Łady - Piotr Prusov. Rosyjski inżynier wsławił się m.in. zaprojektowaniem jednej z najlepszych "cywilnych" terenówek na świecie - Łady Nivy.

Vladimir Putin i  Łada Niva off-road
Vladimir Putin i Łada Niva off-road AFP

Petr Mikhailovich Prusov urodził się w 1942 roku w wiosce Zubki na Białorusi. Po ukończeniu Instytutu Budowy Maszyn w Zaporożu, w 1970 roku, skierowany został do - nowo wybudowanej - fabryki AutoVAZ w Togiliatti. W1972 roku Prusov objął stanowisko szefa projektu VAZ 2121. Konstruktor stanął przed trudnym wyzwaniem. W oparciu o wytwarzane w ZSRR Łady (budowane na licencji włoskiego Fiata 124) stworzyć miał uterenowiony pojazd zdolny radzić sobie w najdalszych zakątkach rosyjskiego imperium. W ten sposób rodziła się legenda - produkowanej po dziś dzień - Łady Nivy.

Samochód debiutował w 1977 roku. Chociaż auto wykorzystywało wiele elementów samochodów produkowanych już w Togliatti, cały układ napędowy i nadwozie było dziełem rosyjskich konstruktorów. Auto było ze wszech miar przełomowe. Z dzisiejszej perspektywy uznać je można za pierwowzór pojazdów segmentu SUV. Niva mogła się pochwalić samonośnym nadwoziem i stałym napędem na 4x4 (z reduktorem i blokadą centralnego mechanizmu różnicowego). Źródłem napędu był benzynowy motor 1,6 l o mocy 72 KM zapożyczony z popularnej Łady 2107. Na tle innych pojazdów o terenowym charakterze samochód wyróżniał się m.in. zawieszeniem wykorzystującym sprężyny śrubowe, co czyniło go niezwykle komfortowym.

Piotr Prusov - w latach 1998-2003 - piastował stanowisko szefa konstruktorów AutoVAZ. Konstruktor brał udział w opracowaniu wielu modeli Łady (m.in. Oka i Kalina) i przyczynił się do powstania kilkunastu pojazdów koncepcyjnych. W 2003 roku Prusov - oficjalnie - przeszedł na emeryturę, ale wciąż czynnie działał w strukturach firmy szefując m.in. grupie roboczej ds. produkcji Łady w Czeczenii. W ostatnim czasie był też doradcą ds. personalnych i polityki społecznej AutoVAZ.

Konstruktor zmarł zaledwie kilka tygodni przed czterdziestymi urodzinami Nivy przypadającymi na 5 kwietnia bieżącego roku. Twórca Nivy spoczął na cmentarzu komunalnym w Togliatti. Rosyjski producent samochodów pokrył wszelkie koszty związane z ceremonią pogrzebową.

Niva, z licznymi usprawnieniami, produkowana jest w Togliatti do dzisiaj. Auto, od 2006 roku, sprzedawane jest pod nazwą Łada 4x4 (prawa do nazwy Niva sprzedano wówczas General Motors).

Od momentu rynkowego debiutu Łada wyprodukowała przeszło 2,5 mln egzemplarzy Nivy, co czyni ją jedną z najlepiej sprzedających się terenówek na świecie!

Petr Mikhailovich PrusovFot. http://www.lada.ruInformacja prasowa (moto)
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas