Najpiękniejsze auta świata
Każdego roku na całym świecie odbywa się wiele imprez motoryzacyjnych. Salony samochodowe, zawody sportowe czy zloty pojazdów danej marki zawsze przyciągają tłumy.
Niestety, każda z tego typu imprez ma swoje wady. Możliwość podziwiania w jednym miejscu najpiękniejszych samochodów zarówno tych współczesnych, jak i takich, które przez lata kształtowały obraz motoryzacji graniczy z cudem.
Na szczęście, od wielu lat, w drugiej połowie kwietnia organizowany jest jedyny w swoim rodzaju zlot, którego punktem kulminacyjnym jest konkurs samochodowej elegancji. Impreza odbywa się, rzecz jasna, we Włoszech - ojczyźnie najznakomitszych stylistów i kraju, w którym zrodziły się kształty niemal wszystkich znanych ze światowych ulic pojazdów.
Ogromny zlot organizowany pod nazwą Concorso d'Eleganza Villa d'Este organizowany jest zawsze w tym samym miejscu, w miasteczku Cernobbio nad malowniczym jeziorem Como. Każdego roku jury konkursu przyznaje wiele nagród dla najpiękniejszych pojazdów uczestniczących w zlocie. Są onie wyrazem uznania nie tylko dla stylistów, którzy zaprojektowali karoserie, ale - w przypadku oldtimerów - również dla właścicieli, którzy dołożyli wszelkich starań, by mimo upływu lat, ich pojazdy wciąż zachwycały.
Tegoroczna edycja, po raz dwunasty organizowana pod patronatem BMW, odbyła się w miniony weekend i obfitowała w liczne atrakcje. Fani włoskiej motoryzacji podziwiać mogli tematyczną wystawę "100 lat Alfa Romeo", dla miłośników niemieckiej motoryzacji przewidziano specjalny pokaz prototypu BMW 328 kamm coupe, który liczy sobie niemal 60 lat. Jego rekonstrukcja możliwa była wyłącznie dzięki mozolnej pracy specjalistów z oddziału BMW Classic. Rekonstrukcja pojazdu na podstawie oryginalnych planów technicznych rozpoczęła się już w połowie lat dziewięćdziesiątych.
A jakie pojazdy wzbudziły w tym roku największy podziw?
Główna nagroda - prestiżowe Trofeo BMW - przypadła talbotowi-lago T151 C SS teardrop z 1938 roku. Auto zgarnęło również inną nagrodę - Trofeo BMW Group Italia.
Nagrodę publiczności otrzymało maserati A6GCS spider frua z 1955 roku.
Za najpiękniejszy prototyp uznano dzieło firmy Zagato, model alfa romeo TZ3 corsa coupe.
Jak co roku, przyznano również nagrody w poszczególnych klasach.
W klasie A, obejmującej samochody wyprodukowane przed II Wojną Światową zwyciężyło BMW 328 mille miglia streamline roadster z 1937 roku. Nagrodę honorową otrzymał talbot-darracq GP 1500 siluro corsa z 1926 roku.
W klasie B obejmującej sportowe kabriolety sprzed II Wojny Światowej zwyciężył duesenberg X straight 8 z 1927 roku. Nagrodę honorową (czyli drugie miejsce) otrzymało BMW 328 roadster z 1938 roku.
Zwycięzcą klasy D - dwumiejscowe auta o zamkniętym nadwoziu produkowane w latach 1935-1950 - okazał się być nagrodzony główną nagrodą konkursu talbot-lago T150 C SS teardrop 1938 roku. Drugie miejsce przypadło alfa romeo 6C 2500 SS coupe rocznik 1948.
W klasie E - powojenne, dwumiejscowe, sportowe kabriolety - zwyciężyło maserati A6GCS spider frua z 1955 (auto zdobyło również nagrodę publiczności). Drugie miejsce zajęło ferrari 250 GT california spider rocznik 1958.
Wśród powojennych sportowych samochodów z zamkniętym nadwoziem - klasa F - najlepszy okazał się mercedes 300 SL coupe wyprodukowany w 1954 roku. Drugie miejsce uzyskało lamborghini miura coupe z 1968 roku.
W klasie G - samochody powojenne - triumfowała Alfa Romeo 1900 SS berlinetta z 1956 roku. Drugą nagrodę otrzymał aston martin DB2 coupe z 1950 roku.
Ostatnią klasę H - samochody studyjne z lat 1952-1965 - zwyciężyła lancia aurelia B56 z 1956 roku. Druga nagroda przypadła w udziale alfie romeo giulii 1600 TZ2 rocznik 1965.
Impreza, której korzenie sięgają 1929 roku przyciągnęła wielu fanów motoryzacji. Tylko w niedzielę sprzedano przeszło pięć tysięcy wejściówek.
Najpiękniejszy prototyp - alfa romeo TZ3 corsa coupe na filmie: