Najlepsze są auta z Niemiec. Ale lepsze z Japonii...
Ocena atrakcyjności poszczególnych marek nie jest łatwą sprawą. Na zadowolenie klienta składa się wiele różnych czynników.
Producenci samochodów chwalą się przeważnie wynikami sprzedaży, ale te nie zawsze są dobrym wyznacznikiem zadowolenia klienta czy szeroko pojętej jakości produkowanych aut.
W 2001 roku niemiecki automobilklub ADAC pokusił się o przeprowadzenie szczegółowego badania tamtejszego rynku motoryzacyjnego. Postanowiono oceniać poszczególnych producentów przez pryzmat wizerunku marki, zadowolenia klientów, rankingów niezawodności czy stosowanych rozwiązań technologicznych. W ten sposób zrodziła się najpełniejsza analiza niemieckiego rynku motoryzacyjnego - zestawienie ADAC Auto-MarxX.
Którzy z producentów uzyskali najwyższe noty w najnowszym rankingu z maja 2011 roku?
W klasyfikacji generalnej najlepszych producentów na pierwszym miejscu uplasował się Mercedes. Drugie miejsce - ex aequo - przypadło w udziale markom Audi i BMW. Na najniższym stopniu podium sklasyfikowano Volkswagena, zaraz za nim znalazło się Volvo. Piąte miejsce przypadło marce Skoda, szóstą pozycję zajęło Porsche. Dalej uplasowały się też kolejno: Toyota (7. miejsce), Mitsubishi (8. miejsce) i Honda (9. miejsce). Pierwszą dziesiątkę zestawienia - ex aequo - zamykają marki Seat i Subaru.
Najwyżej oceniona włoska marka - Alfa Romeo - uplasowała się na 17. pozycji. Zaraz za nią - na 18. miejscu - sklasyfikowano również pierwszego w zestawieniu producenta rodem z Francji - markę Citroen.
W kategorii "wizerunek producenta" najwyżej oceniono Audi. Najgorzej wypadły: Saab, Citroen i Chrysler. Po przejęciu firmy przez chiński koncern Geely w Niemczech podupadł również wizerunek Volvo. Jeśli wierzyć suchym liczbom, marka oceniana jest dziś na równi z Hondą.
Samochody z Ingolstadt zwyciężyły również w zestawieniu dotyczącym jakości produktów opracowanym na podstawie raportów ADAC, TUV i Dekra. Za najbardziej awaryjne marki uznano Chevroleta, Alfa Romeo, Land Rovera i Chryslera.
Za markę o największej sile rynkowej uznano Volkswagena. Producentem o najbardziej proekologicznym nastawieniu okrzyknięto Skodę. W kategorii bezpieczeństwo czynne i bierne ponownie zwyciężył Mercedes (na drugim końcu skali znalazły się: Suzuki, Fiat, Smart, Chevrolet i Daihatsu).
Co ciekawe - w bardzo istotnej kategorii - zadowolenie klienta - zwycięstwo nie przypadło żadnemu producentowi z Niemiec.
Na pierwszym miejscu sklasyfikowano japońskie Subaru. Pozostałe miejsca również zdominowały samochody z Kraju Kwitnącej Wiśni. Na drugim miejscu uplasowało się Mitsubishi. Trzecia lokata przypadła Hondzie, zaraz za podiom - ex aequo z Volvo i Jaguarem - znalazła się Toyota.
Z zestawienia wynika, że na rodzimym rynku - przynajmniej według ekspertów ADAC - wciąż niepodzielnie panują marki niemieckie. Zastanawiającym może być jednak fakt, że w najbardziej miarodajnej kategorii - poziomu zadowolenia klientów - niemieckie marki zdeklasowane zostały przez producentów z Japonii. Dlaczego więc - skoro w ocenie ADAC - najlepsze pojazdy produkuje Mercedes, Audi, BMW i Volkswagen, niemieccy klienci zdecydowanie bardziej cieszą się z posiadania subaru, mitsubishi, hondy, volvo czy toyoty?