Najdłuższy i najgłębszy tunel samochodowy powstanie w Europie

Choć długie tunele oraz podmorskie trasy nie są dla Norwegów niczym nowym, projekt realizowany na trasie łączącej wybrzeża Danii i Norwegii ma szansę stać się prawdziwym rekordzistą. Mowa o 27-kilometrowej, podwodnej autostradzie, która będzie przebiegać 392 metry pod poziomem morza. Głównym celem tej inwestycji jest eliminacja potrzeby korzystania z przepraw promowych.

W Europie powstanie podwodna autostrada. Ma zastąpić promy  /Fot. Statens vegvesen
W Europie powstanie podwodna autostrada. Ma zastąpić promy /Fot. Statens vegvesenmateriał zewnętrzny

Norwegia od dłuższego czasu dzierży rekord najdłuższego podmorskiego tunelu drogowego na świecie. Tytuł ten od 2019 roku należy do tunelu Ryfast, który mierzy 14,3 km i znajduje się na wschód od Stavanger. Wszystko jednak wskazuje, że w 2033 roku wynik ten zostanie pobity przez nową inwestycję. Będzie ona nawet dwukrotnie dłuższa.

Od pewnego czasu realizowany jest bowiem największy projekt infrastrukturalny w historii Norwegii - budowa 27-kilometrowego tunelu Rogfast, który stanie się najniżej położoną podwodną autostradą na świecie. Inwestycja ta powstaje na głębokości dochodzącej do 392 metrów pod poziomem morza, a całkowity koszt jej budowy szacowany jest na ponad 2 miliardy dolarów.

Samochody pojadą 392 m pod wodą. To największy taki obiekt w Europie /Fot. Statens vegvesenmateriał zewnętrzny

Podwodna autostrada w Norwegii zastąpi przeprawy promowe

Rogfast będzie dwunawowym tunelem drogowym, który przetnie miejscowości Boknafjorden i Kvitsoyfjorden na północ od Stavanger, zastępując istniejącą przeprawę promową. Podwodna trasa będzie miała po dwa pasy ruchu w każdej z naw, a na środku tunelu zaplanowano skrzyżowanie, które umożliwi wyjazd na powierzchnię wyspy Kvitsoy.

Rampy wjazdowe i wyjazdowe skrzyżowań będą prowadzić do dwóch rond znajdujących się nad stropem tunelu. Projekt przewiduje także budowę specjalnych podwodnych przejść co 250 metrów, które będą służyć do ewakuacji w sytuacjach awaryjnych. Cały ruch w tunelu będzie na bieżąco nadzorowany z trzech różnych lokalizacji, a monitoring odbywać się będzie w centrum kontroli ruchu drogowego, które będzie wyposażone w kamery.

Wrażenie robi nie tylko głębokość tunelu, ale także ogrom prac wykopaliskowych. W trakcie realizacji inwestycji usunięte zostanie ponad 8,5 miliona metrów sześciennych skał. Co istotne, wydobyty materiał nie zostanie zmarnowany. Jego znaczna część zostanie ponownie wykorzystana w projektach rekultywacji gruntów.

Tunel Rogfast skróci podróż, wzmocni turystykę i zacieśni więzi

Norweski parlament wydał zgodę na budowę tunelu w maju 2017 roku, a prace budowlane rozpoczęły się w styczniu 2018 roku. Zgodnie z najnowszymi prognozami, zakończenie inwestycji planowane jest na 2033 rok. Celem projektu Rogfast jest wyeliminowanie potrzeby przepraw promowych oraz zapewnienie lepszego połączenia kluczowych regionów Norwegii.

Tunel ma znacząco skrócić czas podróży, oferując bezpośrednią trasę między Randaberg a Bokn oraz obejmując 4,1-kilometrowy odcinek do wyspiarskiej gminy Kvitsoy. Przewiduje się, że po zakończeniu budowy będzie obsługiwał około 6 tys. pojazdów dziennie.

Przewiduje się, że tunel będzie obsługiwał około 6 tys. pojazdów dziennie. /Fot. Statens vegvesenmateriał zewnętrzny

Projekt ma także na celu zwiększenie regionalnego handlu, przyciągnięcie nowych inwestycji do hrabstwa Rogaland oraz uczynienie regionu bardziej dostępnym. Jednocześnie tunel znacząco skróci czasu podróży, wzmocni turystykę i jak twierdzą norwescy politycy - zacieśni więzi między lokalnymi społecznościami.

Renault Rafale E-Tech 300 – test wideo SUV-a plug-in z napędem 4x4Interia plINTERIA.PL