Najdłuższa prosta droga w Polsce. 26 kilometrów bez zakrętów
Amerykańskie krajobrazy słyną z niekończących się, idealnie prostych dróg. Niewielu wie, że Polska również skrywa trasy, które śmiało mogłyby rywalizować z tymi kultowymi autostradami. Jedną z nich jest droga krajowa 62, która łączy Serock i Wyszków. Ta krajówka jest prosta jak linijka.

W ciągu ostatnich dwóch dekad nastąpiła ogromna modernizacja polskiej sieci drogowej. Według najnowszych danych GDDKiA - obecnie w Polsce posiadamy już ponad 5 tys. km dróg ekspresowych i autostrad, z których niejedna potrafi zachwycić swoim rozmachem i rozwiniętą infrastrukturą. Jednocześnie nie można zapomnieć o stale rozwijanej sieci dróg krajowych, w której przypadku także nie brakuje iście fascynujących projektów. Przykładem może być trasa DK 62 pomiędzy Serockiem i Wyszkowem, gdzie na odcinku blisko 26 kilometrów kierowcy nie spotkają ani jednego zakrętu.
Droga Krajowa 62. Czyli "mamy Amerykę w domu"
Tak, jak się okazuje w Polsce istnieją drogi, które śmiało mogłyby konkurować ze słynnymi amerykańskimi autostradami. Prosty odcinek DK 62 rozpoczyna się przy marinie na Zalewie Zegrzyńskim i ciągnie przez kolejne 25 kilometrów aż do ronda w Wyszkowie, gdzie droga krajowa nr 62 spotyka się z Aleją Marszałka Józefa Piłsudskiego i Komisją Edukacji Narodowej. Oprócz odpoczynku dla rąk kierowców sama trasa oferuje również atrakcyjne widoki krajobrazowe, umożliwiając podróżnym podziwianie malowniczych okolic Zalewu Zegrzyńskiego.

To jednak nie wszystko. Na podobne "amerykańskie wrażenia" kierowcy mogą liczyć także podróżując przez województwo podlaskie. Mowa konkretnie o odcinku między Sokółką a Dąbrową Białostocką w pobliżu granicy z Białorusią. Chociaż fragment ten mierzy aż 26,1 km, to w praktyce na drodze omijającej pobliskie miejscowości występuje kilka łuków. Dodatkowo, na wysokości Sokolan, gdzie droga nr 673 krzyżuje się z drogą nr 671, kierowców może zaskoczyć niewielkie rondo.

Dlaczego w Europie nie buduje się tras z długimi prostymi?
Istnienie dwóch wyżej wymienionych tras budzi pytanie, dlaczego wzorem Stanów Zjednoczonych nie ma w naszym kraju więcej dróg z długimi prostymi? Odpowiedzi na to pytanie należy szukać w zróżnicowanej topografii terenu. Polska to w większości góry, doliny i rzeki, które wymuszają na projektantach dostosowanie dróg do naturalnego krajobrazu. Dodatkowo długa historia osadnictwa sprawia, że trasy muszą omijać tereny zabudowane.
Proste drogi mogą również prowadzić do monotonii i ograniczać koncentrację kierowców, co ograniczałoby bezpieczeństwo poruszania się. Rygorystyczne regulacje prawne i środowiskowe, mające na celu ochronę obszarów chronionych, oraz wysokie koszty budowy, wymuszają na inżynierach projektowanie tras z zakrętami, by uwzględnić kwestie ochrony środowiska i utrudnienia techniczne.