Najdłuższa droga w Polsce. 26 km bez ani jednego zakrętu

Krzysztof Mocek

Krzysztof Mocek

Aktualizacja

Ciągnące się kilometrami, długie i proste drogi, bez żadnych zakrętów to zdecydowanie element charakterystyczny dla krajobrazu Stanów Zjednoczonych. Mało kto zdaje sobie jednak sprawę, że także w naszym kraju można znaleźć trasy, które mogłyby stanowić konkurencję dla słynnych amerykańskich autostrad. Doskonałym tego przykładem może być droga krajowa nr 62, która przebiega pomiędzy Serockiem a Wyszkowem.

Niezwykła droga w Polsce. 26 kilometrów bez jednego zakrętu / fot. Mapy Google
Niezwykła droga w Polsce. 26 kilometrów bez jednego zakrętu / fot. Mapy Google  

W ciągu ostatnich dwóch dekad nastąpiła ogromna modernizacja polskiej sieci drogowej. Według najnowszych danych GDDKiA - obecnie w Polsce posiadamy już ponad 5 tys. km dróg ekspresowych i autostrad, z których niejedna potrafi zachwycić swoim rozmachem i rozwiniętą infrastrukturą. Jednocześnie nie można zapomnieć o stale rozwijanej sieci dróg krajowych, w której przypadku także nie brakuje iście fascynujących projektów. Przykładem może być trasa DK 62 pomiędzy Serockiem i Wyszkowem, gdzie na odcinku blisko 26 kilometrów kierowcy nie spotkają ani jednego zakrętu.

Droga Krajowa 62. Czyli "mamy Amerykę w domu"

Tak, jak się okazuje w Polsce istnieją drogi, które śmiało mogłyby konkurować ze słynnymi amerykańskimi autostradami. Prosty odcinek DK 62 rozpoczyna się przy marinie na Zalewie Zegrzyńskim i ciągnie przez kolejne 25 kilometrów aż do ronda w Wyszkowie, gdzie droga krajowa nr 62 spotyka się z Aleją Marszałka Józefa Piłsudskiego i Komisją Edukacji Narodowej. Oprócz odpoczynku dla rąk kierowców sama trasa oferuje również atrakcyjne widoki krajobrazowe, umożliwiając podróżnym podziwianie malowniczych okolic Zalewu Zegrzyńskiego.

26 km bez zakrętów z Serocka do Wyszkowa / fot. Mapy Google  

To jednak nie wszystko. Na podobne "amerykańskie wrażenia" kierowcy mogą liczyć także podróżując przez województwo podlaskie. Mowa konkretnie o odcinku między Sokółką a Dąbrową Białostocką w pobliżu granicy z Białorusią. Chociaż fragment ten mierzy aż 26,1 km, to w praktyce na drodze omijającej pobliskie miejscowości występuje kilka łuków. Dodatkowo, na wysokości Sokolan, gdzie droga nr 673 krzyżuje się z drogą nr 671, kierowców może zaskoczyć niewielkie rondo.

Na drodze między Sokółką a Dąbrową Białostocką są tylko łagodne łuki / fot. Mapy Google  

Dlaczego w Europie nie buduje się tras z długimi prostymi?

Istnienie dwóch wyżej wymienionych tras budzi pytanie, dlaczego wzorem Stanów Zjednoczonych nie ma w naszym kraju więcej dróg z długimi prostymi? Odpowiedzi na to pytanie należy szukać w zróżnicowanej topografii terenu. Polska to w większości góry, doliny i rzeki, które wymuszają na projektantach dostosowanie dróg do naturalnego krajobrazu. Dodatkowo długa historia osadnictwa sprawia, że trasy muszą omijać tereny zabudowane.

Proste drogi mogą również prowadzić do monotonii i ograniczać koncentrację kierowców, co ograniczałoby bezpieczeństwo poruszania się. Rygorystyczne regulacje prawne i środowiskowe, mające na celu ochronę obszarów chronionych, oraz wysokie koszty budowy, wymuszają na inżynierach projektowanie tras z zakrętami, by uwzględnić kwestie ochrony środowiska i utrudnienia techniczne.

Wjechał quadem w BMW. Będzie musiał je naprawićINTERIA.TVPolicja
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas