Używane Audi A4 B9 - poradnik kupującego, opinie, awarie
Po niemal dekadzie obecności na rynku Audi A4 generacji B9 trafia dziś na rynek wtórny jako dojrzały i dopracowany przedstawiciel klasy średniej premium. Czy ten model, dostępny w różnych wersjach nadwoziowych i silnikowych, sprawdzi się jako używane auto dla wymagających kierowców? Sprawdzamy, które wersje są warte uwagi i na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Audi A4 w generacji B9 zadebiutowało na rynku w 2015 roku jako kolejna odsłona cenionego przedstawiciela klasy średniej premium. Po niemal dekadzie obecności na rynku i zakończeniu produkcji tej generacji, warto przyjrzeć się, czy model ten sprawdza się jako samochód używany i co oferuje kierowcom szukającym eleganckiego auta z segmentu D. Używane Audi A4 B9 oferowane było w kilku wariantach nadwozia i z wieloma opcjami napędu.
Używane Audi A4 B9
Audi A4 B9 to model, który zapewnia wyposażenie i komfort na poziomie niemal klasy wyższej, jednocześnie pozostając rozsądnym wyborem pod względem kosztów eksploatacji. Choć w ostatnich latach SUV-y, takie jak Q3 i Q5, nieco przyćmiły popularność klasycznej limuzyny i kombi, A4 wciąż pozostawało popularnym modelem, zarówno wśród użytkowników prywatnych jak i firm. Nic dziwnego, że na polskich portalach z ogłoszeniami klienci bardzo często poszukują właśnie Audi A4.
Na rynku wtórnym około 70 proc. dostępnych egzemplarzy to wersja kombi Avant. Wersja sedan cieszy się mniejszym zainteresowaniem, co może przekładać się na jej nieco niższe ceny.
Kluczowym momentem w historii tej generacji był gruntowny facelifting przeprowadzony w 2019 roku, który znacząco odświeżył wygląd modelu i wprowadził wiele technologicznych usprawnień. Właśnie te odświeżone egzemplarze są dziś szczególnie poszukiwane na rynku wtórnym.

Audi A4 B9 - silniki
Paleta jednostek napędowych jest bardzo szeroka. Podstawowe wersje oznaczone jako 30 i 35 TFSI/TDI oferują moce od 122 do 163 KM. Są to jednostki bardzo oszczędne, które jednak nie zapewniają emocji podczas jazdy. Wersje 40 TFSI/TDI (190-204 KM) stanowią złoty środek, oferując dobrą dynamikę przy rozsądnym zużyciu paliwa. Dla entuzjastów jazdy przewidziano mocniejsze odmiany 45 TFSI/TDI oraz topowe wersje S4 z silnikami V6.
Szczególnie wart uwagi jest 2-litrowy diesel 40 TDI o mocy 204 KM, oferujący świetne osiągi (przyspieszenie 0-100 km/h w około 7 sekund) przy umiarkowanym spalaniu na poziomie 6-7 l/100 km nawet podczas dynamicznej jazdy. Co istotne, od 2019 roku silniki Diesla otrzymały system SCR z płynem AdBlue, więc kupując tę wersję trzeba mieć na uwadze konieczność uzupełniania AdBlue co kilka/kilkanaście tysięcy kilometrów.
W zależności od wersji, A4 B9 może być wyposażone w napęd przedni lub quattro z napędem na wszystkie koła. Ten drugi wariant zdecydowanie poprawia właściwości jezdne, szczególnie w trudnych warunkach, choć wiąże się z nieco wyższym zużyciem paliwa.

Audi A4 - komfort i wnętrze
Kabina Audi A4 B9 to jeden z największych atutów tego modelu. Nawet po kilku latach intensywnego użytkowania wnętrze zachowuje wysoką jakość, a materiały nie wykazują tendencji do zużycia czy wydawania irytujących dźwięków. Dodatkowym atutem jest wygodna pozycja za kierownicą i bardzo dobre fotele, które sprawdzają się podczas długich podróży.
Model po faceliftingu z 2019 roku otrzymał unowocześniony system multimedialny z większym ekranem dotykowym, choć warto zauważyć, że wcześniejsze wersje oferowały bardziej ergonomiczny system obsługi z pokrętłem MMI. Opcjonalne wirtualne zegary Virtual Cockpit stanowią świetne uzupełnienie wyposażenia, znacząco poprawiając komfort korzystania z nawigacji.
Przestronność kabiny stoi na dobrym poziomie - cztery dorosłe osoby podróżują komfortowo, choć miejsce z tyłu nie jest tak obszerne jak w niektórych konkurencyjnych modelach. Bagażnik w wersji Avant oferuje 505 litrów pojemności.

Audi A4 B9 - wyposażenie
Audi A4 B9 to auto naszpikowane nowoczesnymi rozwiązaniami, szczególnie w wersjach po faceliftingu. Reflektory Matrix LED, adaptacyjny tempomat z funkcją stop&go, system utrzymania pasa ruchu czy asystent jazdy w korku to tylko niektóre z dostępnych systemów wspomagających kierowcę.
Warto zwrócić uwagę na system multimedialny, który w zależności od roku produkcji może znacząco się różnić. Od 2019 roku Audi zrezygnowało z pokrętła MMI na rzecz ekranu dotykowego, co dla części użytkowników stanowi krok wstecz pod względem ergonomii podczas jazdy.
W wyższych wersjach wyposażenia znajdziemy również zaawansowany system audio, podgrzewane i wentylowane fotele, trzystrefową klimatyzację czy adaptacyjne zawieszenie, które pozwala dostosować charakterystykę auta do preferencji kierowcy.
Audi A4 B9 - typowe usterki
A4 B9 to samochód generalnie bardzo niezawodny, jednak jak każdy model ma swoje słabe punkty. W wersjach z napędem quattro należy zwracać uwagę na stan sprzęgła Haldex, które wymaga regularnej wymiany oleju. W silnikach benzynowych TFSI zdarzają się problemy z łańcuchem rozrządu, szczególnie jeśli auto było eksploatowane głównie na krótkich trasach.
W dieslach warto sprawdzić stan układu oczyszczania spalin (DPF/SCR), gdyż ewentualne usterki mogą generować wysokie koszty naprawy. Specyficznym problemem zgłaszanym przez niektórych użytkowników jest szybkie brudzenie się lusterka zewnętrznego po stronie pasażera podczas jazdy w warunkach zimowych.
Koszty przeglądów w ASO są dość wysokie, jednak na rynku istnieje wiele niezależnych warsztatów specjalizujących się w marce Audi. Warto pamiętać, że silniki 2.0 TDI wymagają wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów co 60 tysięcy kilometrów.

Audi A4 B9 - który silnik wybrać?
Optymalnym wyborem wydaje się model po faceliftingu (od 2019 roku) w wersji Avant z silnikiem 40 TDI (2.0 diesel o mocy 204 KM) i napędem quattro. Taki wariant zapewnia doskonałe osiągi, rozsądne koszty eksploatacji i bardzo dobre właściwości jezdne niezależnie od warunków.
Jeśli zależy nam na niższych kosztach zakupu, warto rozważyć model przedliftowy z silnikiem 2.0 TDI o mocy 190 KM, który również oferuje dobrą dynamikę i ekonomię. W przypadku silników benzynowych, 2.0 TFSI (40 TFSI) o mocy 190-204 KM stanowi rozsądny kompromis między osiągami a zużyciem paliwa.
Wśród wyposażenia warto szukać egzemplarzy z wirtualnym kokpitem, nawigacją, pakietem sportowym S-line (poprawiającym nie tylko wygląd, ale i właściwości jezdne) oraz systemami wspomagającymi kierowcę.