Nagrodzony VarioCam Plus

Wydawane w Stanach Zjednoczonych czasopismo "Automotiye Engineering lnternational" (AEI) przyznało swoją doroczną nagrodę "AE Tech 2001 Award" technologii VarioCam Plus, stosowanej w Porsche 911 GT2 i 911 Turbo. Nagrodzony system opiera się na nowym sposobie regulacji skoku zaworów przez przełączalne popychacze oraz wałek rozrządu ze zmiennymi fazami dla zaworów ssących. Umożliwia to dwa całkowicie różne sposoby pracy silnika.

article cover
INTERIA.PL

Jeden z nich - definiowany jako tryb miejski - charakteryzuje się niewielkim zużyciem paliwa, niską emisją szkodliwych substancji i optymalnym komfortem pracy silnika. Wymaga on między innymi małych - nie przekraczających trzech milimetrów - skoków zaworów, co z kolei pozwala na uzyskanie osiągów typowych dla jazdy miejskiej i na krótkich trasach.

W sytuacji, kiedy kierowca chcąc osiągnąć większą moc, dociska pedał gazu, silnik w ciągu kilku milisekund przełącza się na drugi rodzaj pracy - tryb o wysokich osiągach. Charakteryzuje się on większymi skokami zaworów i przeznaczony jest do uzyskania maksymalnego momentu obrotowego i najwyższej mocy. Kierowca, używając jedynie pedału gazu, może więc spowodować transformację oszczędnego silnika miejskiego w sprinterską jednostkę napędową o najwyższych osiągach.

Efekt ten uzyskano dzięki zwiększonej ilości kontrolowanych i sterowanych elektronicznie podzespołów silnika. Oprócz ustawień przepustnicy i sterowania składem mieszanki paliwowo-powietrznej zmienia się nie tylko zapłon, sterowane są również nowej konstrukcji regulowane zawory ssące. Obecnie jest to największa ingerencja w systemach doładowania seryjnych silników mająca na celu optymalizację parametrów ich pracy.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas