Nagły zanik wspomagania
Właściciele ponad 300 tys. samochodów mazda3 i mazda5 zostali wezwani przez japońskiego producenta do odwiedzenia autoryzowanych warszatów serwisowych w celu przeglądu i ewentualnej gratisowej naprawy układu kierowniczego.
Stwierdzono bowiem możliwość wystąpienia w nim potencjalnie niebezpiecznej usterki, która może spowodować wypadek. Podobny problem producent miał w ub. r. z samochodami tych modeli w Japonii.
Mazda Motor Corp. zawiadomiła rząd USA, że chodzi o samochody mazda3 wyprodukowane w latach 2007-2009 i mazda5 wyprodukowane w latach 2007-2008. Dotyczy to ok. 215 tys. aut w USA i 100 tys. w Kanadzie i Meksyku.
Według producenta, w samochodach tych może wystąpić nagły zanik wspomagania układu kierowniczego, co znacznie utrudni kierowcy prowadzenie pojazdu. Jak dotychczas, nie zanotowano jednak z tego powodu żadnego wypadku.
Jednak według federalnej Administracji ds. Bezpieczeństwa Transportu (NHTSA), która prowadzi własne dochodzenie w tej sprawie, doszło do trzech wypadków z tego powodu. NHTSA otrzymała też 33 skargi właścicieli aut tych modeli.
Japoński producent poinformował, że jego inżynierowie ustalili, iż usterka powodowana jest przez rdzę formującą się wewnątrz przewodu wysokiego ciśnienia w systemie wspomagania układu kierowniczego. Cząsteczki rdzy dostają się do pompy zasilającej i powodują jej automatyczne wyłączenie w celu uniknięcia przegrzania.
Jak nas poinformowała Magdalena Węglewskaz Polskiego przedstawicielstwa japońskiego koncernu po akcji przeprowadzonej w USA także właściciele mazd w Europie, a więc i w Polsce będą proszeni o pojawienie się swoimi autami w serwisach.
Węglewska podkreśliła, że usterka nie wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Dyskomfort może pojawić się jedynie przy poruszaniu się niewielkimi prędkościami, np. podczas parkowania.