Na Ukrainie lepiej niż w Polsce! Zaskoczeni?

Władze po cichu wycofują się z głośnych deklaracji dotyczących miliona elektrycznych pojazdów, jakie poruszać się miały po polskich drogach w 2025 roku. W wyścigu do elektromobilności ”w biegu” wyprzedziła nas właśnie Ukraina!

Nissan uruchomił produkcję już drugiej generacji modelu Leaf...
Nissan uruchomił produkcję już drugiej generacji modelu Leaf...Getty Images

To nie żart. Jak wynika z utworzonego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) ”licznika elektromobilności”, na koniec sierpnia (najnowsze dostępne dane) w Polsce zarejestrowane były 6672 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Na taką liczbę składały się 4 178 auta w pełni elektryczne oraz 2 494 hybrydy plug-in. Co pocieszające – tylko w tym roku (od stycznia do końca sierpnia) przybyło na naszych drogach 2 416 elektryków (wliczając w to samochody bateryjne i hybrydy plug-in). To aż o 89 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Zaskakujące dane płyną do nas jednak z Ukrainy. Wg najnowszych szacunków po drogach naszych wschodnich sąsiadów poruszać się ma obecnie około 13 tys. elektrycznych  aut – dwukrotnie więcej niż w Polsce! Tylko w okresie od stycznia do końca czerwca na Ukrainie zarejestrowano 2 964 samochody osobowe na prąd. Jak donosi lokalne stowarzyszenie producentów pojazdów ”Ukrautoprom”, skumulowane dane po ośmiu miesiącach bieżącego roku mówią już o 4441 elektrycznych samochodach osobowych zarejestrowanych po raz pierwszy!

Najciekawiej prezentuje się jednak struktura nabywców. Podczas gdy w Polsce za większość rejestracji elektryków odpowiadają firmy (np. car-sharningowe), które decydują się na fabrycznie nowe pojazdy, na Ukrainie przeważają nabywcy indywidualni! Aż 91 proc. z nich decyduje się na import używanego (!) auta elektrycznego z zachodu. Najchętniej importowanym elektrycznym samochodem jest obecnie Nissan Leaf. W tym roku na Ukrainie przybyło już ponad 2,2 tys. egzemplarzy. Dużą popularnością cieszą się też wśród ukraińskich nabywców – najczęściej importowane prywatnie -: Tesle model S (384 rejestracje), BMW i3 (243 rejestracje), Fiaty 500e (207 rejestracji) czy Volkswageny E-Golfy (198 rejestracji).opr. PR

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas