Motoryzacyjny amerykański sen

Chociaż oficjalny festyn rozpoczynający imprezę odbędzie się dopiero jutro, fani motoryzacji już dziś odwiedzić mogą nowojorski salon.

Amerykańska premiera fiata 500 CC. To najtańszy kabriotel w USA
Amerykańska premiera fiata 500 CC. To najtańszy kabriotel w USAAFP

To drugie - po targach w Detroit - najważniejsze wydarzenie tego typu w Stanach Zjednoczonych. Na dziesięć dni, cztery poziomy ogromnego Jacob Javits Convention Center szczelnie wypełniają się najnowszymi samochodami z całego świata. Impreza przyciąga setki tysięcy miłośników czterech kółek, każdy z producentów chce zaprezentować się z jak najlepszej strony. Z tego względu nowojorski salon obfituje w głośne premiery.

Z kraju samurajów

AFP

Mimo że impreza odbywa się na amerykańskiej ziemi, dużo powodów do radości mają fani samochodów japońskich. W Nowym Jorku zadebiutowała oficjalnie kolejna generacja subaru imprezy, która różni się od poprzednika nie tylko wyglądem, ale też zastosowaną techniką. Samochód otrzymał zupełnie nową, podstawową jednostkę napędową - dwulitrowego boxera o mocy 148 KM.

Na stoisku Hondy zobaczyć można m.in. gruntownie odświeżony model civic w kilku wersjach nadwoziowych. By trafić w amerykańskie gusta Japończycy pokusili się również o zbudowanie hybrydowej wersji tego auta.

Podobną taktykę zastosowali przedstawiciele Suzuki. Na salonie zaprezentowano dwa ciekawe prototypy zbudowane w oparciu o flagową limuzynę marki - model kizashi. Pierwszy, o nazwie ecocharge, wyposażony w hybrydowy układ napędowy zużywać ma o 1/4 mniej paliwa niż jego odpowiednik z klasycznym silnikiem benzynowym. Drugi - kizashi apex - skierowany jest do zupełnie innej grupy odbiorców. Inspirowany samochodami wyścigowymi pojazd wyposażono w 300-konny, turbodoładowany silnik, który zapewniać ma odpowiednią dawkę emocji.

AFP

Oprócz elektrycznego modelu leaf, na stoisku Nissnana zobaczyć można również zbudowany w oparciu o to auto samochód wyścigowy. Pojazd o nazwie leaf nismo RC z "cywilnym" kompaktem łączy jedynie układ napędowy o mocy 109 KM. Dzięki wykonanemu z włókien węglowych nadwoziu i dostępnemu od najniższych obrotów wysokiemu momentowi obrotowemu tylnonapędowe auto przyspiesza do 100 km w 6,8 s i rozpędza się do prędkości 150 km/h. Doładowanie akumulatorów do 80% ich pojemności zajmuje 30 minut.

Powrót legendy

AFP

Silną reprezentację przygotowali również europejscy producenci. Powody do świętowania mają głównie miłośnicy Volkswagena. Na nowojorskiej imprezie zobaczyć można np. długo wyczekiwaną kolejną generację nowego garbusa. Samochód, który pojawi się w europejskich salonach w październiku jest aż o 15 cm dłuższy niż poprzednia generacja i mimo klasycznych linii, dobrze wpisuje się w obecny, nieco kanciasty styl Volkswagena.

Gwiazdą stoiska Mercedesa jest nowa klasa C z nadwoziem coupe podrasowana przez AMG. Samochód oznaczony symbolem C63 AMG wyposażono w 6,2 litrowe V8, z którego udało się wycisnąć aż 481 KM. Dzięki temu auto przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 4,3 s. i bez większych problemów rozpędza się do ograniczonej elektronicznie prędkości maksymalnej 250 km/h.

W Nowym Jorku zobaczyć też można np. odświeżonego jaguara XF, który dzięki modernizacji przedniej części nadwozia upodobnił się do flagowego modelu XJ. Samochód otrzymał też nową jednostkę napędową - 188 konny silnik Diesla o pojemności 2,2 l. To pierwsza czterocylindrowa konstrukcja, jaka trafiła pod maskę modelu XF.

Amerykański sen

AFP

Wiele premier przygotowali producenci amerykańscy. Chevrolet zaprezentował m.in. kolejną, czwartą już generację modelu malibu. Samochód wpisuje w nową w Ameryce modę na stosowanie czterocylindrowych jednostek napędowych. Podstawowym źródłem napędu ma być 2,5 litrowy benzynowy ecotec o mocy 190 KM.

Wielbiciele marki mogą również podziwiać ulepszoną wersję legendarnego już modelu camaro (w tym roku mija 45 lat od rynkowego debiutu modelu). Główną zmianą jest w tym przypadku nowy 3,6 litrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Myli się ten kto sądzi, że wystawę zdominowały wyłącznie "ekologiczne" pojazdy z elektrycznym lub hybrydowym napędem. W Nowym Jorku zadebiutowało również wiele bardzo mocnych i raczej mało przyjaznych dla środowiska pojazdów.

New York International Auto Show 2011

Fiat 500CC to najtańszy kabriolet w USAAFP
W Nowym Jorku debiutuje fiat 500 CCAFP
Nietypowa prezentacja fiata 500CCAFP
Laura Soave, szefowa Fiat Brand North America i 500CCAFP
Mercedes C63 AMG (z prawej) i Mercedes SLS AMG na salonie samochodowym w Nowym JorkuAFP
BMW ActiveE na salonie w Nowym JorkuAFP
Mercedes C-Class C350 na New York International Auto ShowAFP
Smart disco-ball concept :)AFP
Smart conceptAFP
Ford ExplorerAFP
Chrysler 300sAFP
Nissan leaf został uznany najlepszym autem świataAFP
Rick Scheidt, vice prezydent Chevrolet Marketing prezentuje World Car Award. Volt został uznany najlepszym "zielonym" autem świataAFP
Range Rover na New York International Auto Show 2011AFP
Porsche 911 GT3 R Hybrid Facebook Race CarAFP
Porsche 911 GT3 R Hybrid Facebook Race CarAFP
Porsche 911 GT3 R Hybrid Facebook Race CarAFP
Honda civicAFP
Hyundai accent, model 2012AFP
Hyundai elantraAFP
Volkswagen beetle na New York International Auto ShowAFP
Mercedes-Benz Concept AAFP
Saab PhoeniXAFP
Mercedes-Benz Concept AAFP
Scion FR-S ConceptAFP
Smart w halach Jacob Javits Convention CenterAFP
Volkwagen beetle w Jacob Javits Convention CenterAFP
Stoisko ScionAFP
Wyścigowy leaf nismo RCAFP
Ford taurusAFP
Volkwagen beetle na New York International Auto ShowAFP
Volkwagen beetle na New York International Auto ShowAFP
Audi TT RSAFP
Jaguar E-Type Series 1AFP
Porsche boxster SAFP
Smart Electric DriveAFP
Smart Electric Drive w Jacob Javits Convention CenterAFP
Mini Cooper CountrymanAFP
Mini Cooper CountrymanAFP
John Mendel z Hondy prezentuje model EVPAFP
21st Century BeetleAFP
Chevrolety na New York International Auto ShowAFP
Audi R8 na New York International Auto ShowAFP
Audi na New York Auto showAFP
Volkswagen bulliAFP
Volkswagen bulli w Nowym JorkuAFP
Hyundai elantraAFP
Hyundai velosterAFP
Hyundai velosterAFP

Jeep zaprezentował najszybszy samochód, jaki kiedykolwiek zbudowany został przez tę firmę. Grand cherokee w wersji SRT8 wyposażony jest w 6,4 litrowe V8 o mocy 465 KM. Moment obrotowy przekraczający 700 Nm sprawia, że ogromna terenówka przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 4,8 sekundy i rozpędza się do prędkości maksymalnej 250 km/h.

Wersję SRT8 nowego modelu 300C zaprezentował również Chrysler. Pod maskę reprezentacyjnej limuzyny trafiła ta sama jednostka napędowa, która znalazła się w jeepie grand cherokee - również osiągi obu aut są niemal identyczne.

Zaledwie w dwa lata od debiutu aktualnej generacji, poważnego liftingu doczekał się ford taurus. Samochód otrzymał gruntownie przeprojektowany przód, zmianom uległo też wnętrze, które teraz wykonane jest z lepszej jakości materiałów.

Najlepsze auta na świecie

AFP

Premiery nowych pojazdów to jednak nie wszystko, co nowojorski salon wnosi do świata motoryzacji. Na odbywającym się wczoraj dniu prasowym rozstrzygnięto prestiżowy konkurs na Światowy Samochód Roku. Zgodnie z przewidywaniami większości ekspertów za najlepsze auto uznano elektrycznego nissana leaf, który zdobył już wcześniej nagrodę Samochodu Roku przyznawaną w Europie. Za najlepszy samochód sportowy uznano ferrari 458 italia. Nagrodę za najlepszy design otrzymał aston martin rapide, a tytuł Zielonego Samochodu Roku wywalczył chevrolet volt.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas