Mitsubishi Pajero 3.2 DID Instyle – test

Pajero to jeden z ostatnich przedstawicieli wymierającego segmentu aut terenowych.

Snorkel powinien być skierowany do tyłu, nie do przodu – przy szybkim wjeździe w wodę ma to znaczenie.
Snorkel powinien być skierowany do tyłu, nie do przodu – przy szybkim wjeździe w wodę ma to znaczenie.Motor
Zegary są mało czytelne. To samo można powiedzieć o komputerze pokładowym na konsoli.Motor

Już od 33 lat model Pajero to istotny punkt oferty Mitsubishi. Czwarta generacja sprzedawana od 2006 r. właśnie przeszła drugi lifting. Coraz wyraźniej widać jednak, że ten samochód to istny dinozaur - rządzą SUV-y, "terenówki" odchodzą w przeszłość. Konkurencja dla Pajero jest niewielka: to przede wszystkim wyraźnie droższa Toyota Land Cruiser.

Damy radę bez ramy

Skóra i elektryczna regulacja: są. Wyprofilowanie: słabe.Motor
Z tyłu siedzi się w pozycji półleżącej. Ale jest całkiem wygodnie.Motor

Testowane Pajero ma wart ok. 18 tys. zł pakiet off-road z terenowymi oponami, dodatkowym oświetleniem, wyciągarką w przednim zderzaku i snorkelem (dolotem wyciągniętym na zewnątrz). Koło zapasowe nie zmieściło się w pojemniku na tylnej klapie i przeniesiono je na dach. Oklejenie zewnętrzne w kolorystyce "dakarowej" nie pozwala przejść obojętnie obok tego auta.

Wrażenie robi powiększony prześwit wynoszący 25 cm. Pajero nie ma wprawdzie ramy nośnej, ale w terenie zachowuje sztywność i jest absolutnie nie do pokonania - dalej zajadą już tylko tzw. zmoty, czyli pojazdy budowane wyłącznie w celu jazdy w terenie, nienadające się na szosę.

Pajerem poza teren

Po asfalcie należy jechać powoli i ostrożnie. Wprawdzie 3,2-litrowemu dieslowi (o zaledwie 4 cylindrach) nie brakuje mocy, ale lepiej nie wykorzystywać jej w całości - na terenowych oponach Mitsubishi słabo trzyma się asfaltu. Przed każdym łukiem trzeba zwolnić, a hamulce reagują z pewnym opóźnieniem. 5-biegowy automat działa powoli, ale dobrze pasuje do charakteru auta. Szkoda tylko, że tak radykalnie podnosi spalanie: z trudem osiągnęliśmy średnią wartość 13,5 l/100 km.

W kabinie przewidziano miejsce dla siedmiu osób. I tyle faktycznie się zmieści bez uczucia ciasnoty.

Pajero kierowane jest do bardzo specyficznego klienta: odbiorcy tego typu pojazdów nie przeszkadza mało nowoczesny charakter. Uważa go wręcz za zaletę. Gdy te dinozaury wymrą, czym będzie się jeździć w terenie?

PajeroMotor

MITSUBISHI PAJERO 3.2 DID INSTYLE: PODSUMOWANIE

Plusy

  • fantastyczne zdolności terenowe,
  • dużo miejsca w kabinie,
  • zaawansowany napęd 4x4 (stały, ale rozłączalny - tego nie ma w Toyocie Land Cruiser).

Minusy

  • wyjątkowo duże spalanie,
  • archaiczne wykonanie,
  • niestabilne prowadzenie.

Ostatnia szansa na prawdziwą terenówkę. Nie dla przeciętnego nabywcy SUV-ów.

 
Mitsubishi Pajero 3.2 DID Instyle
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
3200 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
200 KM/3800
Maks. moment obrotowy
441 Nm/2000
Skrzynia biegów
automatyczna/5-biegowa
Napęd
4x4
Dług./szer./wys.
490/188/186 cm
Rozstaw osi
278 cm
Masa/ładowność
2265/765 kg
Pojemność bagażnika (7/5/2 os.)
215/663/1758 l
Poj. zbiornika paliwa
88 l (ON)
Osiągi
Prędkość maksymalna
180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,1 s
Śr. zużycie paliwa wg producenta*
10,1/7,5/8,5
Zużycie paliwa w teście*
15,0/12,3/13,5
Cena
209 990 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas