Milion aut elektrycznych w Polsce. Ma być 250-300 tys.
Rząd rakiem wycofuje się ze swoich hurra-optymistycznych założeń, w myśl których w 2025 roku po polskich drogach poruszać się miał milion samochodów elektrycznych. Obecnie - oficjalnie - mówi się już o 250-300 tys. tego typu pojazdów, a i te plany zdają się obficie podlane optymizmem.
Przypomnijmy - osiągnięcie miliona poruszających się po polskich drogach samochodów elektrycznych zakładał przyjęty we wrześniu 2016 roku dokument o nazwie "Plan Rozwoju Elektromobilności i krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych" autorstwa ówczesnego Ministerstwa Energii (obecnie Ministerstwo Aktywów Państwowych).
Górnolotne założenia władz od pierwszego dnia po ich ogłoszeniu wywoływały lawinę komentarzy. Nikt, kto w marginalnym chociaż stopniu śledzi rynek aut w Polsce nie miał wątpliwości, że ambitnych planów nie uda się zrealizować choćby w jednej dziesiątej. Aktualnie rząd wycofuje się już z tych hurra-optymistycznych planów i zastępuje je bardziej realnymi. Nie zmienia to jednak faktu, że również one wydają się mieć mało wspólnego z rzeczywistością.
W czasie ostatniego posiedzenia Sejmu Ireneusz Zyska - wiceminister klimatu i środowiska - stwierdził, że zgodnie z obecnymi analizami w 2025 roku po polskich drogach może jeździć "około 250-300 tysięcy" aut na prąd, a mityczny milion osiągnąć mamy "bliżej roku 2030". Jak bardzo nowe rządowe plany rozjeżdżają się z obecna rzeczywistością?
Rekordowy pod względem rejestracji elektryków w Polsce rok 2020 zamknął się liczbą niespełna 10,3 tys. poruszających się po naszych drogach aut bateryjnych i 5,3 tys. hybryd typu plug in. Oznacza to, że w połowie drogi do planowanego miliona, na koniec 2020 roku, pierwszy raz w historii przekroczyliśmy granicę 10 tys. elektrycznych pojazdów. W sumie, na koniec roku, po polskich drogach jeździło więc około 16 tys. "wtyczkowozów" czyli tyle, ile rejestrowanych jest w Niemczech w tydzień!
Rządowym planom wtóruje lobbujące na rzecz elektrycznych pojazdów, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Te ocenia, że w 2025 roku w Polsce zarejestrowanych będzie około 291 tys. aut bateryjnych. Na obecną chwilkę wydaje się to jednak skrajnie mało prawdopodobne, na co wskazuje chociażby... prowadzony przez PSPA "licznik elektromobilności". Wynika z niego, że na koniec sierpnia w Polsce zarejestrowanych było dokładnie 14 256 aut bateryjnych i 15 664 hybrydy plug in. Obecnie ich właściciele korzystać mogą z 1631 ładowarek, w tym 511 tzw. "szybkich" obsługujących ładowanie prądem stałym.