Miesięcznie płacą nawet po 20 tys. zł raty za auto. To dzieje się w Polsce
Oprac.: Paweł Rygas
Kryzys daje się we znaki przeciętnym kierowcom, ale zdaje się omijać nabywców aut z najwyższej półki. Na polskim rynku znaleźć można wiele samochodów, w przypadku których rata leasingu przekracza 14 tys. zł netto miesięcznie. Chętnych na takie "perełki" nie brakuje, choć na niektóre z aut trzeba poczekać prawie półtora roku.
Spis treści:
Styczeń był dobrym miesiącem pod względem rejestracji nowych aut. Jak podaje IBRM Samar, w zeszłym miesiącu zarejestrowano w Polsce ponad 40 tysięcy nowych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony, co oznacza wzrost o 20,2 proc. rok do roku. Uwagę w statystykach przykuwa segment premium z liczbą rejestracji wynoszącą 7,3 tysiąca sztuk i wzrostem w skali roku aż o - uwaga - 36 procent.
To najlepszy styczeń w historii. Już co piąte nowe auto sprzedawane w Polsce należy do segmentu premium - czytamy w Samarze.
Marki premium zdominowały rynek - kryzys omija je szerokim łukiem
Podobne wnioski płyną z analizy zachowań użytkowników platformy Carsmile, firmy zajmującej się dostarczaniem usług w zakresie leasingu i wynajmu długoterminowego samochodów.
Marki premium dominują obecnie w wyszukiwanych na naszej stronie. Zajęły wszystkie trzy miejsca w zestawieniu TOP3 preferowanych marek w ostatnich 4 miesiącach. Widać, że auta klasy premium, czy wręcz luksusowe, kosztujące katalogowo od kilkuset tysięcy złotych do grubo ponad miliona złotych, są bardzo poszukiwane, a kryzys gospodarczy tu nie zagląda - przyznaje w rozmowie z Interią Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.
20 tys. zł raty za auto? Chętnych nie brakuje
Analitycy Carsmile zestawili 10 najdroższych modeli dostępnych w wyszukiwarce tej platformy. Auta posortowano według miesięcznej raty leasingu zawartego na okres 5 lat. W każdym przypadku do kalkulacji przyjęto, że opłata wstępna oraz cena wykupu wynoszą po 25 tys. zł netto.
Miesięczna rata leasingu aut ujętych w zestawieniu zaczyna się od niespełna 10 tys. zł netto (Volvo EX 90), a kończy na blisko 20 tysiącach, jakie miesięcznie musiałby zapłacić leasingobiorca Mercedesa AMG GT. Jest to spowodowane nie tylko wysoką ceną zakupu pojazdów, ale też stopami procentowymi, które pompują ratę leasingu.
Można mieć jednak nadzieję, że w okresie spłaty leasingu, który założono na 5 lat, stopy procentowe spadną, a co za tym idzie - raty za auto też się zmniejszą.
Poniżej prezentujemy dziesiątkę samochodów osobowych z najwyższymi miesięcznymi ratami leasingu oraz orientacyjny czas oczekiwania na auto zamówione do produkcji:
- Mercedes-Benz AMG GT 63 S 4Matic+ - wysokość raty netto 19 678 zł, orientacyjny czas oczekiwania - 6 miesięcy
- BMW M8 Competition - wysokość raty netto 17 985 zł, orientacyjny czas oczekiwania - 7 miesięcy
- BMW XM PHEV Sport out - wysokość raty netto 18 201 zł, orientacyjny czas oczekiwania - do ustalenia w momencie zamówienia
- Jaguar F-Type 5.0 V8 S/C AWD R - wysokość raty netto 16 392 zł, orientacyjny czas oczekiwania - 7 miesięcy
- BMW i7 xDrive60M Sport - wysokość raty netto 15 988 zł, orientacyjny czas oczekiwania - 12 miesięcy
- Audi eTron GT RS Quattro - wysokość raty netto 13 399 zł, orientacyjny czas oczekiwania - 14 miesięcy
- Porsche Taycan 4S Cross Turismo - wysokość raty netto 11 383 zł, orientacyjny czas oczekiwania - 8 miesięcy
- Porsche Panamera 4 - wysokość raty netto 11 296 zł, orientacyjny czas oczekiwania - 8 miesięcy
- Land Rover Defender 110 3.0 D300 mHEV - wysokość raty netto 10 567 zł, orientacyjny czas oczekiwania - 16 miesięcy
- Volvo EX90 Twin Performance AWD Ultra - wysokość raty netto 9 756 zł, orientacyjny czas oczekiwania - do 10 miesięcy
Nawet 1,5 roku czekania na auto za 20 tys. zł miesięcznie
W zestawieniu najdroższych aut w leasingu znalazły się aż trzy modele BMW, dwa Porsche oraz po jednym, Jaguarze, Audi, Land Roverze oraz Volvo. Najtańsze auto w zestawieniu - Volvo EX90, czyli elektryczna nowość szwedzkiego koncernu, kosztuje w wybranej wersji wyposażenia "zaledwie" ok. 560 tys. zł. Co ciekawe, można już składać zamówienia na to auto, ale pierwsze egzemplarze trafią do Polski najwcześniej na przełomie 2023 i 2024 roku (czas oczekiwania na realizację zamówienia, jaki obecnie podaje producent wynosi ok. 12-14 miesięcy).
Co ciekawe, chociaż nowe Volvo nie miało jeszcze premiery w Polsce, deklarowany termin jego dostawy i tak jest jest krótszy niż chociażby Land Rovera Defendera, na którego trzeba czekać około 16 miesięcy. Niewiele krócej, bo około 14 miesięcy poczekamy też na najmocniejsze i najszybsze elektryczne Audi eTron GT RS Quattro.
W przypadku BMW XM, będącego jednocześnie najcięższym i najmocniejszym modelem w historii koncernu z Monachium, nie ma nawet obecnie możliwości uzyskania przybliżonego terminu produkcji auta. Chętnych uspokajamy jednak, że można go otrzymać składając zamówienie.
***