Mercedes klasy V - "eska" wśród vanów

Już nie Viano, ale na powrót klasa V. Mercedes wprowadza nową generację osobowego vana - z miejscem dla ośmiu osób, 4-cylindrowymi turbodieslami o mocy sięgającej 190 KM i technologiami zaczerpniętymi wprost z klasy S.

Mercedes klasy V
Mercedes klasy VMercedes

Również wyglądem nowa klasa V nawiązuje do najnowszych Mercedesów. Masywny wlot powietrza i zachodzące na błotniki lampy podkreślają optyczną szerokość samochodu i wraz z wyrazistymi przetłoczeniami oraz rosłą tylną szybą maskuje nieco pudełkowate proporcje karoserii.

Klasa V oferowana będzie w trzech wersjach długości nadwozia (489,5, 514 i 537 cm) oraz dwóch wersjach rozstawu osi (320 lub 343 cm). Jej wysokość - 188 cm - ma pozwalać na swobodne parkowanie w garażach i korzystanie z myjni automatycznych. Nabywcy mają do wyboru dwie linie wyposażenia: standardową oraz Avantgarde, doposażoną m.in. w drugie drzwi przesuwne, laminowane okna, nastrojowe oświetlenie, alufelgi czy skórzaną tapicerkę.

Mercedes klasy VMercedes

W kabinie może podróżować do ośmiu osób. Poza osobnymi fotelami w drugim i trzecim rzędzie można zamontować 2- lub 3-osobowe kanapy, w tym łóżko sypialne z szufladami na pościel. Funkcjonalność zwiększa osobno otwierana tylna szyba oraz organizer bagażnika, tworzący drugi, dodatkowy poziom załadunku. Ukryto w nim dwa rozkładane kosze na zakupy.

Na kierowcę klasy V czeka fotel z elektryczną regulacją podparcia lędźwiowego oraz przejrzysta deska rozdzielcza o płynnych liniach. Duża powierzchnia okładzin ozdobnych, dynamicznie stylizowane akcenty (okrągłe otwory wentylacyjne, trójramienna kierownica) i przeszycia tapicerki w kontrastującym kolorze podkreślają ekskluzywną atmosferę, podobnie jak długa lista wyposażenia - od gładzika umożliwiającego ręczne wpisywanie komend do systemu multimedialnego i dostępu do internetu aż po przednie siedzenia z aktywną wentylacją z odwróconym ciągiem (po 4 minutach zmienia kierunek nadmuchu, chroniąc przed przewianiem), nagłośnienie przestrzenne firmy Burmester oraz trójstrefową klimatyzację automatyczną z trzema trybami pracy.

Ta ostatnia ma funkcję wstępnego schładzania wnętrza "z kluczyka", sama włącza obieg zamknięty (np. w tunelu lub po użyciu spryskiwacza przedniej szyby) i aktywuje nadmuch chłodnego powietrza w zależności od kąta padania promieni słonecznych.

Mercedes klasy VMercedes

Równie bogaty wachlarz opcji dotyczy elementów z zakresu bezpieczeństwa. Na pokładzie klasy V debiutują systemy wspomagające znane już z klas E i S. Łącznie jest ich aż 11. Każdy egzemplarz otrzymuje układ monitorowania zmęczenia kierowcy i przeciwdziałania skutkom bocznego wiatru (przyhamowuje koła po nawietrznej stronie auta). Poza tym dostępny jest m.in. system wstępnej ochrony Pre-Safe, aktywny tempomat Distronic Plus, układy monitorujące martwe pole i pas ruchu, a także kamera 360 st. oraz asystent parkowania, samodzielnie wjeżdżający i wyjeżdżający z miejsca parkingowego (kierowcy pozostaje tylko wciskanie gazu i hamulca lub - w autach z automatyczną skrzynią - samego gazu). Po raz pierwszy w segmencie nabywcy będą mogli też zamówić w pełni LED-owe przednie lampy, współpracujące ze światłami drogowymi o zmiennym zasięgu.

Gama jednostek napędowych obejmuje na razie trzy wersje, wszystkie zasilane 2,1-litrowym turbodieslem R4. Odmiana V 200 CDI generuje moc 136 KM i 330 Nm maksymalnego momentu obrotowego, V 220 CDI - 163 KM i 380 Nm, a topowa V 250 CDI - 190 KM i 440 Nm. Ta ostatnia legitymuje się identycznymi parametrami jak oferowany wcześniej wariant z 3-litrowym turbodieslem V6. Jednocześnie we wszystkich przypadkach spadło zapotrzebowanie na olej napędowy. Najbardziej oszczędna klasa V 220 CDI zużywa według Mercedesa zaledwie 6 l/100 km.

Pierwsze dwie wersje występują z 6-biegowymi skrzyniami manualnymi lub 7-biegowymi automatami, a najmocniejsza - wyłącznie ze skrzynią automatyczną. Kierowca auta z taką przekładnią ma do wyboru cztery tryby jazdy (ekonomiczny, komfortowy, sportowy i indywidualny), w których zmienia się charakter pracy układu napędowego i reakcja na wciśnięcie pedału gazu. Dodatkowo, podczas gwałtownego przyspieszania wzrasta na krótko moc silnika (o 14 KM) oraz moment obrotowy (o 40 Nm) - tzw. funkcja overboost/overtorque.

W przednim zawieszeniu Klasy V zastosowano kolumny MacPhersona, z tyłu - wahacze skośne. Inżynierowie Mercedesa zaopatrzyli ją także w nowe, elektrohydrauliczne wspomaganie, przyczyniające się do niższego zużycia paliwa. Po raz pierwszy model występuje z aktywnym zawieszeniem o zmiennym tłumieniu (opcja).

Mercedes klasy V

Mercedes klasy V

Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes
Mercedes klasy VMercedes

Zamówienia na nową klasę V ruszają w marcu br.; pierwsze auta, w wersji o średniej długości, trafią do dealerów w maju br. Równocześnie do sprzedaży wchodzi specjalna wersja "powitalna" Edition 1 z najmocniejszym silnikiem i niemal pełnym wyposażeniem, w tym skórą nappa w kolorze kasztanowym oraz 19-calowymi obręczami w dwóch odcieniach.

Marcin Sobolewski

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas