Mercedes Hitlera w... Moskwie
Anonimowy miliarder z Rosji kupił mercedesa, którym w czasie wojny jeździł sam Adolf Hitler.
Mercedes-Benz 770 znany również jako Grosser Mercedes (duży mercedes) był luksusowym pojazdem produkowanym w latach 1930-42. Po debiucie w 1930 roku auto natychmiast zyskało uznanie wśród wyższych sfer i było masowo używane przez rządy wielu państw. Modelem tym wożony był m.in. cesarz Wilhelm II, a nawet cesarz Japonii, Hirohito.
Samochód spodobał się również nazistom - jak widać w kronikach filmowych, mercedesem 770 wożeni byli najwyżsi rangą przywódcy III Rzeszy, czy to głównodowodzący lotnictwa, marszałek Hermann Goering, czy sam Adolf Hitler.
Pierwsza generacja 770 była produkowana do 1938 roku. Silnik standardowo miał 7655 ccm pojemności i moc 150 KM. Opcjonalnie montowana turbosprężarka podnosiła moc do 200 KM i umożliwiała osiągnięcie prędkości 160 km/h. Skrzynia biegów miała cztery przełożenia służące do jazdy wprzód, ostatni był nadbiegiem. W sumie powstało 117 takich samochodów.
W 1938 roku pojawiła się druga generacja mercedesa 770. Samochód miał nowe podwozie z niezależnym zawieszeniem z przodu i osią de Dion z tyłu. Silnik wzmocniono do 155 i 230 KM (bez turbo i z turbo), a w skrzyni dodano piąty bieg. Oficjalnie samochód ten produkowano tylko na zamówienie, dlatego jego cena nie była podawana, jednak mercedes 770 był wówczas najdroższym dostępnym w sprzedaży autem. W latach 1938-1943 wyprodukowano 88 pojazdów.
Nie wiadomo dokładnie, ile mercedesów 770 przetrwało do dzisiejszych czasów. Tuż po wojnie egzemplarz należący do prezydenta Finlandii Gustawa Mannerheima, został sprzedany amerykańskiemu kolekcjonerowi, by w 1951 roku pojawić się w filmie pt. "Lis pustyni: prawdziwa historia Rommla". W 1973 roku ten sam samochód został sprzedany na aukcji za rekordową jak na tamte czasy sumę 153 tys. dolarów.
Historia samochodu Hitlera nie jest do końca znana. Opancerzony niebieski mercedes 770K w wersji kabrio, został wyprodukowany w 1935 roku. Po wojnie auto znalazło się w Austrii, skąd trafiło do... Las Vegas. Następnie samochód powrócił do Europy, należąc do bawarskiego magnata piwnego. Po jego śmierci w 2008 roku wdowa sprzedawała auto prywatnemu kolekcjonerowi z Bielefeld, który już posiadał pięć mercedesów 770!
Teraz wóz Hitlera o numerze nadwozia 1A 148461 znów zmienił właściciela. Anonimowy milioner z Rosji najpierw zlecił wyszukanie auta, które należało do wodza III Rzeszy. Po jego zlokalizowaniu, prywatnym odrzutowcem przyleciał do Niemiec, by sfinalizować transakcję. Ostatecznie... kupił wszystkie 6 mercedesów! Kwota transakcji została oczywiście utajniona. Spekuluje się, że Rosjanin zapłacił 5-10 milionów euro.
Z sześciu mercedesów 770, pięć trafi do dalszej sprzedaży, tylko ten należący w przeszłości do Hitlera pojedzie do Moskwy. Marzenie wodza III Rzeszy o paradzie na Placu Czerwonym być może wreszcie się spełni... Chociaż chyba nie do końca fuhrerowi o to chodziło...
Archiwalne zdjęcia mercedesa 770 Hitlera:
Mercedes 770 w muzeum:
Samochód Hitlera - bezpieczeństwo: