Mercedes do sadzenia ziemniaków? To nie żart!

Jeden z najlepszych na świecie pojazdów użytkowych - słynny Unimog - obchodzi właśnie 75. urodziny! Pierwszy jeżdżący prototyp, przystosowany do uruchomienia niskoseryjnej produkcji, powstał pod koniec 1946 roku.

Unimog na polu
Unimog na poluInformacja prasowa (moto)

Przypominamy, że nazwa Unimog wywodzi się od niemieckiego Universal-Motor-Gerät, co w tłumaczeniu oznacza "uniwersalny pojazd silnikowy". Wbrew pozorom Unimog nie powstał wcale w głowach konstruktorów ze Stuttgartu.

Za autora pomysłu, który zrodził się jeszcze w czasie II Wojny Światowej, uznaje się Alberta Friedricha. W czasie trwania konfliktu był on szefem działu projektującego silniki lotnicze w firmie Daimler-Benz. Prace konstrukcyjne ruszyły niedługo po zakończeniu II Wojny Światowej. Pierwszy jeżdżący prototyp, przystosowany do uruchomienia niskoseryjnej produkcji, powstał 70 lat temu - pod koniec 1946 roku. Ostatecznie, od 1948 roku, Unimog był produkowany przez Fabrykę Maszyn Boehringer w Göppingen.

Informacja prasowa (moto)

Założenia stawiane przed samochodem były proste. Friedrich chciał stworzyć auto, które równie dobrze sprawdzi się na polu, jak i przy odgruzowywaniu zniszczonych niemieckich miast. Wielofunkcyjny pojazd miał być równie łatwy w obsłudze, co ciągnik rolniczy, ale przewyższać go pod względem funkcjonalności.

Polowy - w całkiem dosłownym rozumieniu tego słowa - dorobek Unimoga to jedna z mniej znanych kart historii niemieckiego pojazdu. Dziś mało kto wie, że jedną z najpopularniejszych maszyn dołączanych do Unimoga w jego pierwszych latach była... półautomatyczna sadzarka do ziemniaków! Jako ciekawostkę wypada dodać, że projektanci Unimoga dostosowali rozstaw kół tego pojazdu właśnie do... rzędów ziemniaków. W pierwszej generacji pojazdu wynosił on dokładnie 1270 mm, dzięki czemu pomiędzy kołami mieściły się dwa rzędy kartofli.

Pierwsze Unimogi napędzane były produkowanym przez Mercedesa silnikiem wysokoprężnym OM 636 o pojemności skokowej 1,7 l. Skonstruowano go z myślą o osobowym modelu Mercedes-Benz 170 D, którego konstrukcja wywodziła się jeszcze z lat trzydziestych. Na potrzeby Unimoga moc silnika zmniejszono z 38 KM do 25 KM. Ta popularna jednostka napędowa - pierwszy po wojnie wysokoprężny silnik do samochodów osobowych - była montowana standardowo w samochodach osobowych i Unimogu aż do 1963 roku.

Informacja prasowa (moto)

Można przyjąć, że oficjalnie marka Unimog zadebiutowała w 1948 roku, gdy dwa auta zaprezentowane zostały szerokiej publiczności na targach rolniczych we Frankfurcie. Projekt przypadł do gustu nabywcom - przez następne dwa lata firma sprzedała przeszło 600 egzemplarzy. Ponieważ sukces przerósł możliwości produkcyjne niewielkiej fabryki, rozpoczęły się poszukiwania partnera. Ostatecznie 27 października 1950 roku, zawarto porozumienie z Daimler-Benz AG. 70 lat temu, z początkiem 1951 roku, Unimog oficjalnie trafił w ręce Mercedesa.

***

Kierowca tira nie wiedział, że trzeba zabezpieczyć ładunek!ITD
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas