Mercedes CLA przegrywa z Audi A3

Ciekawa informacja z rynku USA. W walce "niedrogich" sedanów Audi i Mercedesa w USA niespodziewanie wygrywa model z Ingolstadt.

Audi A3 Limousine
Audi A3 LimousineAudi

Niespodziewanie, bowiem pierwsze statystyki sprzedaży CLA napawały ogromnym optymizmem. Nie brakowało głosów, że był to najlepszy pod względem sprzedażowym debiut nowego Mercedesa od kilkunastu lat, a produkująca go fabryka na Węgrzech nie wyrabiała się z realizacją zamówień (więcej: ramka z prawej). Debiut konkurencyjnego A3 Limousine na rynku USA nie wydawał się zbytnim zagrożeniem z jeszcze jednego względu - mimo wielu wysiłków Audi wciąż nie cieszy się za oceanem taką estymą jak Mercedes, BMW i Lexus. Odzwierciedlają to zresztą wyniki sprzedaży - na jedno nowe auto spod znaku czterech pierścieni przypadają średnio dwa samochody każdej ze wspomnianych marek konkurencji.

Niemiecki producent dzielnie jednak walczy i regularnie zmniejsza dystans do rywali. Pomaga mu w tym zmyślny marketing, choćby ta reklama A8:

Po 3 miesiącach od premiery A3 Limousine okazuje się jednak, że sprzedaje się ono o połowę lepiej niż CLA (dane za czerwiec br.: 2452 kontra 1658 szt.). Dlaczego? Według analityków rynku motoryzacyjnego Audi lepiej trafia w gustach młodych klientów, a samo A3 wypada w testach konsumenckich jako samochód bardziej praktyczny, ma też lepsze wyposażenie i niższą od CLA cenę. Według Bloomberga nabywca Audi wydaje na nie średnio 32,5 tys. dol., a Mercedesa - 38,5 tys.

Starcie kompaktowych sedanów ma dla obu producentów wymiar przede wszystkim wizerunkowy - przyciągając do salonów młodych klientów liczą oni, że ci sami klienci wrócą w przyszłości po droższe modele. Obecnie średnia wieku nabywcy Audi za oceanem to 51 lat, BMW - 52, Mercedesa - 56, a Lexusa - 62.

Poza USA sedany cieszą się wyjątkową popularnością na jeszcze jednym wielkim rynku - w Chinach. Tam jednak Audi od lat sprzedaje znacznie więcej aut niż Mercedes, który dopiero po gruntownych zmianach w polityce sprzedaży zaczął poprawiać swoje wyniki (więcej informacji: Niemieckie marki premium na fali).

msob, źródło: Bloomberg

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas