Porównanie: Audi A3 Limousine, Mercedes CLA

Są prestiżowe, wyjątkowe, drogie. Audi A3 Limousine i Mercedes CLA to jedyni przedstawiciele małych sedanów klasy premium. Oba mierzą wysoko, ale prym wiedzie tutaj litera „A”. Wysokie „A”.

Limuzyny Audi i Mercedesa dzieli 17 cm. CLA między zderzakami ma 463 cm, a A3 Limousine – 446 cm.
Limuzyny Audi i Mercedesa dzieli 17 cm. CLA między zderzakami ma 463 cm, a A3 Limousine – 446 cm.Motor

Małe sedany kojarzą się głównie z autami budżetowymi. Modele pokroju Toyoty Corolli czy Hyundaia Elantry mają być tanie, przestronne oraz nieźle wyposażone. Ich wygląd czy dynamika jazdy to sprawy drugorzędne.

W przypadku Audi oraz Mercedesa ciężko się jednak z tym stwierdzeniem zgodzić. Oba przyciągają spojrzenia swoimi nadwoziami, wyróżniając się również sporymi możliwościami indywidualizacji, ze wskazaniem na Mercedesa. W CLA dostępne są np. cztery pakiety stylistyczne i 16 wzorów obręczy aluminiowych. W ofercie Audi jest tylko 1 pakiet stylistyczny (S line), a obok standardowych kół - 3 wzory felg ze stopów lekkich.

A3 Limousine ustępuje CLA także wymiarami. Jest krótsze o 17 cm, minimalnie niższe i ma o 6 cm mniejszy rozstaw osi. Pod względem pojemności tego, co za kanapą, Audi także przegrywa z Mercedesem (o 45 l). Jego bagażnik jest jednak bardziej foremny i ma większy otwór załadunkowy, co nie oznacza duży. Plus dla A3 za wyższą o 25 kg ładowność (550 kg).

Ograniczona przestrzeń

Pod względem przestrzeni z przodu dominuje CLA. Wygodne fotele ze zintegrowanymi zagłówkami dają się odsunąć bardzo daleko do tyłu (114 cm od pedałów), dzięki czemu nawet wysokie osoby bezproblemowo odnajdą się za kierownicą.

Sportowe siedzenia przednie Audi są jeszcze bardziej komfortowe niż te w Mercedesie, ale można je oddalić na odległość o 6 cm mniejszą. Co ciekawe, ze względu na minimalistyczną konsolę środkową, na której znalazło się tylko kilka przycisków oraz panel klimatyzacji, to A3 sprawia wrażenie o klasę przestronniejszego z przodu. Podobnie jak w CLA, także i tutaj siedzi się blisko podłogi.

Z tyłu żaden z konkurentów nie rozpieszcza przestrzenią. O ile na nogi jest całkiem dobrze (Mercedes) i przeciętnie (Audi), o tyle kabiny obu aut są zbyt wąskie dla trzech osób. Gorsze jest jednak to, że CLA ze szklanym dachem (dopłata 4613 zł) ma wręcz wstrząsająco mało miejsca na głowy pasażerów. W Audi, zaopatrzonym w szklany dach (4540 zł), również jest ciasno, ale nie aż tak jak u konkurenta. Do obu wsiada się mało wygodnie.

deska rozdzielcza wykonana ze świetnych materiałów. Wskazówki czytelnych zegarów startują z godziny 6, a przełączniki i pokrętła działają z wysoką precyzją. Uwagę zwraca minimalistyczna konsola środkowa z panelem klimatyzacji.Motor

Największa różnica między wnętrzami A3 i CLA dotyczy jednak jakości i ergonomii. Audi ma tak dobre materiały, że nie powstydziłoby się ich nawet A8. Tutaj nie ma miejsca na słabości, na które, co zaskakujące, pozwala sobie Mercedes. Plastiki ma gorszej jakości, panel klimatyzacji został umieszczony zbyt nisko, a przycisk elektronicznego hamulca postojowego - zbyt głęboko po lewej stronie. CLA brakuje po prostu tej kropki nad "i", tego ostatniego szlifu, którym A3 emanuje na każdym kroku.

także w Mercedesie wskazówki startują prosto z godziny 6. Panel klimatyzacji znajduje się za nisko, a jakość materiałów jest gorsza niż w Audi. Kierownica Mercedesa, jak w autach sportowych, została umieszczona prawie pionowo.Motor

140 kontra 156 KM

Pod maskami obu modeli pracują bardzo udane jednostki napędowe. Dużo lżejsze A3 w czasach przyspieszeń wypada wprawdzie odrobinę lepiej (8,4 wobec 8,8 s od 0 do 100 km/h), ale na co dzień to silnik CLA ma bardziej przyjazną charakterystykę. Nieco szybciej "łapie" maksymalny moment obrotowy i dłużej utrzymuje go na stałym poziomie. Reakcje na gaz w obu przypadkach są bardzo podobne, ze wskazaniem na A3, ale dwusprzęgłowa skrzynia Mercedesa to urządzenie gorsze niż S tronic Audi.

Przekładnia CLA kolejne biegi zmienia dość sprawnie, jednak pozostało wrażenie ślizgania się sprzęgła znane z tradycyjnych automatów i obce skrzyni A3. Czasem zdarza jej się szarpnąć. S tronic działa bardziej gładko i jest szybsze. Skrzynie A3 i CLA łączy tylko przeciętna reakcja na kickdown.

Pod dystrybutor rzadziej zajeżdża Audi, które średnio zużywa 7,9 l paliwa na 100 km. Nie ma w tym zresztą przypadku, bo jego S tronic potrafi przełączyć się na bieg jałowy, a silnik - podczas pracy z niewielkim obciążeniem - wyłączyć dwa cylindry. Mercedes "wypija" średnio o 0,5 l więcej i brzmi niezbyt przyjemnie.

Audi A3 Limousine, Mercedes CLA

Porównanie: Audi A3 Limousine, Mercedes CLA (czytaj test)

Wygodna kanapa. CLA ma sporo miejsca na nogi, ale wyraźnie brakuje go na głowy pasażerów.Motor
Fotele CLA są bardzo dobre, ale nie każdemu odpowiadają zintegrowane zagłówki (opcja).Motor
Także w Mercedesie wskazówki startują prosto z godziny 6. Panel klimatyzacji znajduje się za nisko, a jakość materiałów jest gorsza niż w Audi. Kierownica Mercedesa, jak w autach sportowych, została umieszczona prawie pionowo.Motor
System multimedialny CLA jest intuicyjny, ale ma mniej efektowny wygląd niż w Audi.Motor
Prościej się nie da. Do obsługi multimediów służą jedno pokrętło oraz dwa przyciski.Motor
Korzystanie z bagażnika (470 l) utrudnia mały otwór załadunkowy. Plus za rozkładane oparcie.Motor
Od tyłu A3 Limousine przypomina większe modele Audi. Wygląda sportowo.Motor
Mała limuzyna Audi ma ładne i zgrabne nadwozie o odpowiednich proporcjach. Przednie reflektory mogą być wykonane w technologii LED (na zdjęciu). Wymagają one dopłaty 7940 zł.Motor
CLA ma charakterystyczną, mocno opadającą pokrywę bagażnika oraz duże światła.Motor
W pakiecie Urban (na zdjęciu), wymagającym dopłaty 6478 zł, uwagę zwracają agresywnie stylizowany zderzak i 18-calowe obręcze aluminiowe. Do CLA nie są oferowane reflektory LED.Motor
Limuzyny Audi i Mercedesa dzieli 17 cm. CLA między zderzakami ma 463 cm, a A3 Limousine – 446 cm.Motor
Kanapa jest komfortowa, ale ilość miejsca na kolana oraz nad głową jest stosunkowo niewielka.Motor
Świetne sportowe fotele Audi znakomicie łączą wygodę z dobrym trzymaniem bocznym.Motor
Deska rozdzielcza wykonana ze świetnych materiałów. Wskazówki czytelnych zegarów startują z godziny 6, a przełączniki i pokrętła działają z wysoką precyzją. Uwagę zwraca minimalistyczna konsola środkowa z panelem klimatyzacji.Motor
Pokrętło z przełącznikami-skrótami oraz m.in. czterema przyciskami do obsługi systemu MMI.Motor
Klasyczna dźwignia przekładni dwusprzęgłowej. Po prawej u dołu – pokrętło głośności.Motor
Seryjny system MMI ma czytelne menu główne i wyróżnia się intuicyjną obsługą.Motor
Bagażnik Audi ma 425 l pojemności i spory otwór załadunkowy. Oparcia rozkładają się.Motor
Zamiast tradycyjnego drążka, tryb skrzyni biegów wybiera się dźwigienką na kolumnie kierownicy.Motor

Dwa światy

Na drodze CLA z pakietem Urban, obejmującym m.in. sportowe zawieszenie i 18-calowe obręcze aluminiowe, ma bardzo dużo pewności siebie. Świetnie zachowuje się zarówno w szybkich, jak i ciasnych łukach, a układ kierowniczy nie pozwala sobie choćby na chwilę zwłoki, nawet w położeniu środkowym wszelkie ruchy kierownicy od razu przekuwając na przednie koła. Ma też dobrze dobraną siłę wspomagania.

Audi, również z zawieszeniem sportowym, nie reaguje wprawdzie tak szybko, jak Mercedes, ale wykazuje się podobnym, bezpiecznym i neutralnym zachowaniem. Jego układ kierowniczy daje fantastyczne czucie tego, co dzieje się na styku kół z jezdnią i pracuje bardziej precyzyjnie niż w CLA.

A3 zapewnia też wyższy komfort niż Mercedes. Nierówności wybiera szybko i pomimo niewielkiego skoku zawieszenia praktycznie nie zdarza się, by amortyzatory i sprężyny osiągnęły kres swoich możliwości. Owszem, jest dość sztywno, ale na mocno zniszczonej drodze Audi nie bywa nieprzyjemne. A CLA? Jego zawieszenie jest przesadnie twarde i mało komfortowe. Spokój wewnątrz potrafią zaburzyć nawet pojedyncze studzienki.

Porównanie minimalnie wygrywa Audi. Mercedes błyszczy wszędzie tam, gdzie liczą się sekundy, centymetry i metry. A3 przekonuje za to lepszą jakością, komfortem i dopracowaniem. To wysokie "A".

Audi A3 Limousine, Mercedes CLA

Porównanie: Audi A3 Limousine, Mercedes CLA (czytaj test)

Mercedes CLA 200 7G-DCTMotor
Audi A3 Limousine 1.4 TFSI S tronic AmbitionMotor
Audi A3 Limousine 1.4 TFSI S tronic AmbitionMotor
Mercedes CLA 200 7G-DCTMotor
Mercedes CLA 200 7G-DCTMotor
Mercedes CLA 200 7G-DCTMotor
Mercedes CLA 200 7G-DCTMotor
Mercedes CLA 200 7G-DCTMotor
Mercedes CLA 200 7G-DCTMotor
Mercedes CLA 200 7G-DCTMotor
Mercedes CLA 200 7G-DCTMotor
Audi A3 Limousine 1.4 TFSI S tronic Ambition, Mercedes CLA 200 7G-DCTMotor
Audi A3 Limousine 1.4 TFSI S tronic Ambition, Mercedes CLA 200 7G-DCTMotor
Audi A3 Limousine 1.4 TFSI S tronic Ambition, Mercedes CLA 200 7G-DCTMotor
Audi A3 Limousine 1.4 TFSI S tronic Ambition, Mercedes CLA 200 7G-DCTMotor
Audi A3 Limousine 1.4 TFSI S tronic Ambition, Mercedes CLA 200 7G-DCTMotor
Audi A3 Limousine 1.4 TFSI S tronic Ambition, Mercedes CLA 200 7G-DCTMotor
Audi A3 Limousine 1.4 TFSI S tronic AmbitionMotor
Audi A3 Limousine 1.4 TFSI S tronic AmbitionMotor
Audi A3 Limousine 1.4 TFSI S tronic AmbitionMotor
Audi A3 Limousine 1.4 TFSI S tronic AmbitionMotor
Audi A3 Limousine 1.4 TFSI S tronic AmbitionMotor
Audi A3 Limousine 1.4 TFSI S tronic AmbitionMotor
Audi A3 Limousine 1.4 TFSI S tronic AmbitionMotor

Audi A3 Limousine, Mercedes CLA - podsumowanie

Jak na kompaktowe sedany, A3 Limousine i CLA są ciasne. Audi i Mercedes stawiają na wygląd, osiągi, właściwości jezdne oraz jakość. Droższe CLA prowadzi się świetnie, ale traci na tym komfort. A3 jest mniej sportowe, jednak bardziej wszechstronne. Dlatego wygrywa.

Dane techniczne

 
Audi
Mercedes
Model
A3 Limousine
CLA
Wersja
1.4 S tronic Ambition
200 7G-DCT
Silnik
benzynowy, turbo
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1395 cm3
1595 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
140 KM/5000
156 KM/5300
Maksymalny moment obrotowy
250 Nm/1500
250 Nm/1250
Napęd
przedni
przedni
Skrzynia biegów
aut./7-biegowa
aut./7-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
tarczowe went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość
446/180/142 cm
463/178/143 cm
Rozstaw osi
264 cm
270 cm
Średnica zawracania
11,0 m
11,0 m
Masa/ładowność
1250/550 kg
1395/525 kg
Pojemność bagażnika
425 l
470 l
Pojemność zbiornika paliwa
50 l (Pb 95)
50 l (Pb 95)
Opony
225/45 R17
205/55 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
217 km/h
230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,4 s
8,5 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,4 s
8,8 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,0 m
35,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
36,3 m
35,4 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,0 dB
66,5 dB →
Rzeczywista prędkość*
98 km/h
97 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,8
2,5
Zużycie paliwa
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
5,9/4,1/4,7
7,5/4,5/5,7
Teoretyczny zasięg
1060 km
880 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
9,3/6,4/7,9
9,6/7,2/8,4
Rzeczywisty zasięg
630 km
590 km
Cena wersji podstawowej**
114 470 zł
126 900 zł
Cena
123 270 zł
135 832 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

Mercedes jest autem droższym, ale lepiej wyposażonym. Po zrównaniu wyposażenia różnica staje się jeszcze większa. Dokupienie do Audi pakietu obejmującego m.in. Bluetooth i USB podnosi jego cenę do 126 420 zł. Do CLA trzeba z kolei doliczyć obręcze 17" z lekkich stopów (2601 zł), co winduje jego cenę aż do 138 433 zł.

Punktacja - segment: auta kompaktowe

Audi A3 Limousine, Mercedes CLAMotor

Przewaga punktowa Audi jeszcze wzrosła. A3 Limousine to najlepszy mały sedan.

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas