Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition - test

Kompaktowe sedany do niedawna były domeną marek popularnych. Teraz producenci premium też stawiają na ten segment, a Audi A3 to najnowszy przykład tego trendu.

Limousine to najdroższa wersja w gamie A3. Sportback jest tańszy o 6 tys. zł
Limousine to najdroższa wersja w gamie A3. Sportback jest tańszy o 6 tys. złMotor
Minimalistyczny styl, modelowa funkcjonalność i materiały wysokiej jakości. Audi podnosi poprzeczkę w klasie kompakt.Motor

Marki premium przekonały się do kompaktów już kilkanaście lat temu. Pierwsza generacja Audi A3 debiutowała w 1996 roku. Teraz na rynku jest już trzecia odsłona tego modelu, a do salonów trafia jej kolejna (po 3- i 5-drzwiowym hatchbacku) wersja nadwoziowa nazywana przez Audi Limousine.

Nowy model nie ma zbyt wielu konkurentów w swojej klasie cenowej. Obecnie jedynym bezpośrednim rywalem A3 jest Mercedes CLA.

Zazwyczaj sedany, które powstają jako ewolucje hatchbacków nie są zbyt efektowne. Ta zasada nie działa jednak w przypadku A3. Mała limuzyna Audi ma zgrabną linię z krótkim i opadającym bagażnikiem - to eleganckie nadwozie, które ma w sobie pierwiastek dynamiki. Na podkreślenie zasługuje też perfekcyjne wykończenie wnętrza, jakość materiałów i prostota obsługi.

Niestety, tyle dobrego nie da się powiedzieć o przestronności. O ile z przodu miejsca jest pod dostatkiem (niewiele mniej niż w A4), to z tyłu jest już znacznie gorzej. Po pierwsze, otwór tylnych drzwi nie jest zbyt duży, co przy opadającej linii dachu utrudnia wsiadanie i wysiadanie. Po drugie, z tyłu jest po prostu ciasno. Dotyczy to zarówno miejsca na nogi, jak i przestrzeni nad głowami pasażerów. W porównaniu do większego A4 to praktycznie przepaść. Kompaktowy kuzyn z rodziny VW, czyli Jetta też zapewnia o wiele więcej miejsca. Na tym kończą się słabe strony A3 Limousine.

W wersji 2.0 TDI (150 KM) nowy sedan Audi imponuje dynamiką. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,8 sekundy i rewelacyjna elastyczność sprawiają, że kierowca ma dużo przyjemności z jazdy. Do tego dochodzą precyzyjna praca 6-biegowej ręcznej skrzyni i układ kierowniczy dający świetne wyczucie auta.

Zawieszenie, mimo opcjonalnych 18-calowych felg i opon o profilu 40, skutecznie tłumi nierówności i pracuje niemal bezszelestnie. Limousine potwierdza opinię, że A3 to jeden z lepiej prowadzących się kompaktów dostępnych na rynku.

Redakcyjne pomiary hamowania wykazały też ponadprzeciętną skuteczność układu hamulcowego, który zarówno przy zimnych, jak i rozgrzanych tarczach zatrzymuje A3 z prędkości 100 km/h na dystansie ok. 35 metrów. Wyciszenie kabiny również prezentuje wysoki poziom i wyróżnia się na tle konkurentów.

Nowa odmiana A3 potwierdza wysoką formę kompaktowego Audi i dowodzi, że sedan może być atrakcyjny, tyle że niekoniecznie przestronny.

Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition

Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition (czytaj test)

Wysuwany ekran bazowej nawigacji jest mały (5,8 cala), a jakość obrazu pozostawia sporo do życzenia.Motor
Limousine to najdroższa wersja w gamie A3. Sportback jest tańszy o 6 tys. złMotor
Najmniejsza limuzyna ze stajni Audi łączy elegancki styl sedana i sportowe geny marki.Motor
Wieloramienne i dwubarwne 18-calowe felgi to opcja. Wymagają aż 4700 zł dopłaty. Standardowe są o 1 cal mniejsze.Motor
Piękne linie słabo dogadują się z funkcjonalnością. Zajmowanie miejsc na tylnej kanapie utrudnia opadająca linia dachu.Motor
Z przodu miejsca jest pod dostatkiem.Motor
Bez udziwnień – dwa czytelne zegary, a między nimi wyświetlacz komputera pokładowego.Motor
Minimalistyczny styl, modelowa funkcjonalność i materiały wysokiej jakości. Audi podnosi poprzeczkę w klasie kompakt.Motor
Szeroki zakres ustawień fotela (łącznie z wysuwaną podpórką pod uda) i kierownicy pozwala na zajęcie idealnej pozycji.Motor
Widoczność do tyłu jest ograniczona. Manewry ułatwiają czujniki cofania.Motor

Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition - podsumowanie

Dopracowany i świetnie wykonany mały sedan. Jednak przy tym poziomie cenowym, lepiej dopłacić do A4.

Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition: plusy

  • atrakcyjna linia nadwozia,
  • wysoka jakość wykończenia,
  • dobre osiągi,
  • precyzyjna skrzynia biegów,
  • długa lista ciekawych opcji.

Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition: minusy

  • mało konkurencyjna cena zakupu,
  • ciasna tylna część kabiny,
  • mały otwór bagażnika,
  • zużycie paliwa znacznie wyższe od deklarowanego.

Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition

Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition (czytaj test)

Audi A3 Limousine 2.0 TDI AmbitionMotor
Audi A3 Limousine 2.0 TDI AmbitionMotor
Audi A3 Limousine 2.0 TDI AmbitionMotor
Audi A3 Limousine 2.0 TDI AmbitionMotor
Audi A3 Limousine 2.0 TDI AmbitionMotor
Audi A3 Limousine 2.0 TDI AmbitionMotor
Audi A3 Limousine 2.0 TDI AmbitionMotor
Audi A3 Limousine 2.0 TDI AmbitionMotor
Audi A3 Limousine 2.0 TDI AmbitionMotor
Audi A3 Limousine 2.0 TDI AmbitionMotor
Audi A3 Limousine 2.0 TDI AmbitionMotor
Audi A3 Limousine 2.0 TDI AmbitionMotor
Audi A3 Limousine 2.0 TDI AmbitionMotor
Audi A3 Limousine 2.0 TDI AmbitionMotor
Audi A3 Limousine 2.0 TDI AmbitionMotor
Audi A3 Limousine 2.0 TDI AmbitionMotor

Pojedynek limuzyn: A3 kontra A4

A3 ma zbliżoną linię do modelu A4. Jest jednak krótsze o 24 cm, a różnica w rozstawie osi to aż 17 cm. A4 w porównywalnej wersji silnikowej jest droższe o około 17 tys. złotych.

Pojedynek limuzyn: A3 kontra A4Motor
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1968 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
150 KM/3500
Maks. moment obrotowy
320 Nm/1750
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość
446/180/142 cm
Rozstaw osi
264 cm
Średnica zawracania
11,0 m
Masa/ładowność
1390/475 kg
Poj. bagażnika
425 l
Poj. zbiornika paliwa
50 l (ON)
Opony
225/45 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
224 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,7 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,8 s
Elastyczność 60-100 km/h
6,7 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
12,8 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
35,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
35,0 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,5 dB
Rzeczywista prędkość*
95 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,7
Zużycie paliwa
 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
5,2/3,5/4,1
Teoretyczny zasięg
1220 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
7,0/5,6/6,3
Rzeczywisty zasięg (benz.+LPG)
790 km
Cena wersji podstawowej**
116 670 zł
Cena
125 470 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby;
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas