Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition - test
Kompaktowe sedany do niedawna były domeną marek popularnych. Teraz producenci premium też stawiają na ten segment, a Audi A3 to najnowszy przykład tego trendu.
Marki premium przekonały się do kompaktów już kilkanaście lat temu. Pierwsza generacja Audi A3 debiutowała w 1996 roku. Teraz na rynku jest już trzecia odsłona tego modelu, a do salonów trafia jej kolejna (po 3- i 5-drzwiowym hatchbacku) wersja nadwoziowa nazywana przez Audi Limousine.
Nowy model nie ma zbyt wielu konkurentów w swojej klasie cenowej. Obecnie jedynym bezpośrednim rywalem A3 jest Mercedes CLA.
Zazwyczaj sedany, które powstają jako ewolucje hatchbacków nie są zbyt efektowne. Ta zasada nie działa jednak w przypadku A3. Mała limuzyna Audi ma zgrabną linię z krótkim i opadającym bagażnikiem - to eleganckie nadwozie, które ma w sobie pierwiastek dynamiki. Na podkreślenie zasługuje też perfekcyjne wykończenie wnętrza, jakość materiałów i prostota obsługi.
Niestety, tyle dobrego nie da się powiedzieć o przestronności. O ile z przodu miejsca jest pod dostatkiem (niewiele mniej niż w A4), to z tyłu jest już znacznie gorzej. Po pierwsze, otwór tylnych drzwi nie jest zbyt duży, co przy opadającej linii dachu utrudnia wsiadanie i wysiadanie. Po drugie, z tyłu jest po prostu ciasno. Dotyczy to zarówno miejsca na nogi, jak i przestrzeni nad głowami pasażerów. W porównaniu do większego A4 to praktycznie przepaść. Kompaktowy kuzyn z rodziny VW, czyli Jetta też zapewnia o wiele więcej miejsca. Na tym kończą się słabe strony A3 Limousine.
W wersji 2.0 TDI (150 KM) nowy sedan Audi imponuje dynamiką. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,8 sekundy i rewelacyjna elastyczność sprawiają, że kierowca ma dużo przyjemności z jazdy. Do tego dochodzą precyzyjna praca 6-biegowej ręcznej skrzyni i układ kierowniczy dający świetne wyczucie auta.
Zawieszenie, mimo opcjonalnych 18-calowych felg i opon o profilu 40, skutecznie tłumi nierówności i pracuje niemal bezszelestnie. Limousine potwierdza opinię, że A3 to jeden z lepiej prowadzących się kompaktów dostępnych na rynku.
Redakcyjne pomiary hamowania wykazały też ponadprzeciętną skuteczność układu hamulcowego, który zarówno przy zimnych, jak i rozgrzanych tarczach zatrzymuje A3 z prędkości 100 km/h na dystansie ok. 35 metrów. Wyciszenie kabiny również prezentuje wysoki poziom i wyróżnia się na tle konkurentów.
Nowa odmiana A3 potwierdza wysoką formę kompaktowego Audi i dowodzi, że sedan może być atrakcyjny, tyle że niekoniecznie przestronny.
Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition
Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition (czytaj test)
Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition - podsumowanie
Dopracowany i świetnie wykonany mały sedan. Jednak przy tym poziomie cenowym, lepiej dopłacić do A4.
Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition: plusy
- atrakcyjna linia nadwozia,
- wysoka jakość wykończenia,
- dobre osiągi,
- precyzyjna skrzynia biegów,
- długa lista ciekawych opcji.
Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition: minusy
- mało konkurencyjna cena zakupu,
- ciasna tylna część kabiny,
- mały otwór bagażnika,
- zużycie paliwa znacznie wyższe od deklarowanego.
Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition
Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition (czytaj test)
Pojedynek limuzyn: A3 kontra A4
A3 ma zbliżoną linię do modelu A4. Jest jednak krótsze o 24 cm, a różnica w rozstawie osi to aż 17 cm. A4 w porównywalnej wersji silnikowej jest droższe o około 17 tys. złotych.
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1968 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Zasilanie | wtrysk common rail |
Moc maksymalna | 150 KM/3500 |
Maks. moment obrotowy | 320 Nm/1750 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./tarcz. |
Długość/szerokość/wysokość | 446/180/142 cm |
Rozstaw osi | 264 cm |
Średnica zawracania | 11,0 m |
Masa/ładowność | 1390/475 kg |
Poj. bagażnika | 425 l |
Poj. zbiornika paliwa | 50 l (ON) |
Opony | 225/45 R17 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 224 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,7 s |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,8 s ↑ |
Elastyczność 60-100 km/h | 6,7 s (4. bieg) ↑ |
Elastyczność 80-120 km/h | 12,8 s (6. bieg) ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 35,2 m ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 35,0 m ↑ |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 64,5 dB ↑ |
Rzeczywista prędkość* | 95 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,7 |
Zużycie paliwa | |
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 5,2/3,5/4,1 |
Teoretyczny zasięg | 1220 km |
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 7,0/5,6/6,3 |
Rzeczywisty zasięg (benz.+LPG) | 790 km |
Cena wersji podstawowej** | 116 670 zł |
Cena | 125 470 zł |
Wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby; *przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem |
Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Krzysztof Paliński