Mercedes CLA 45 AMG - 360 KM i napęd na obie osie

Mercedes wita motoryzacyjną wiosnę w dynamicznym stylu - podczas salonu motoryzacyjnego w Nowym Jorku debiutuje model CLA 45 AMG.

CLA 45 AMG wyróżnia się m.in. osłoną chłodnicy z podwójnym ostrzem, prowadnicami powietrza sąsiadującymi z szerokimi wlotami w zderzaku i 18-calowymi obręczami w kolorze czarnym.
CLA 45 AMG wyróżnia się m.in. osłoną chłodnicy z podwójnym ostrzem, prowadnicami powietrza sąsiadującymi z szerokimi wlotami w zderzaku i 18-calowymi obręczami w kolorze czarnym.Mercedes

CLA 45 AMG korzysta z układu napędowego, który napędza już A 45 AMG, czyli 4-cylindrowego, turbodoładowanego silnika, 7-stopniowej przekładni zautomatyzowanej AMG SPEEDSHIFT DCT oraz napędu na obie osie AMG 4MATIC.

2-litrowy silnik AMG z turbodoładowaniem generuje moc 265 kW (360 KM) oraz 450 Nm maksymalnego momentu obrotowego i jest najmocniejszą produkowaną seryjnie 4-cylindrową jednostką na świecie. Wartości te w połączeniu z napędem na obie osie AMG 4MATIC przekładają się na imponujące osiągi. CLA 45 AMG przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 4,6 s i osiąga maksymalną prędkość 250 km/h (ograniczoną elektronicznie).

Mercedes podkreśla, że CLA 45 AMG zużywa przy tym niewiele paliwa - na przejechanie 100 km potrzebuje średnio 6,9 l/100 km (NEDC) i spełnia już normę Euro 6.

Nowa jednostka Mercedes-AMG należy do rodziny BlueDIRECT i wykorzystuje bezpośredni, strumieniowy wtrysk paliwa oraz piezoelektryczne wtryskiwacze, a także aluminiową skrzynię korbową, zoptymalizowany pod względem masy układ korbowy z kutym, stalowym wałem, kute tłoki z pierścieniami o ograniczonym tarciu, ścianki cylindrów w technologii NANOSLIDE, chłodzenie wodno-powietrzne, system zarządzania energią oraz funkcję ECO start/stop.

Podobnie jak agregaty V8 i V12, 2-litrowa jednostka AMG jest montowana ręcznie zgodnie z tradycyjną zasadą AMG: "jeden człowiek, jeden silnik". Specjalna linia montażowa na potrzeby nowej konstrukcji powstała w zakładach Mercedes-Benz w Kölledzie, gdzie produkowane są już wszystkie 4-cylindrowe jednostki BlueDIRECT, napędzające nowe Klasy A i B. Każdy egzemplarz silnika AMG zdobi emblemat z sygnaturą inżyniera odpowiedzialnego za jego montaż.

Aby zapewnić odpowiednią reakcję na wciśnięcie pedału gazu, Mercedes zastosował turbosprężarkę typu twin-scroll (spaliny prowadzone są do turbiny dwoma kanałami). W efekcie kierowca odczuwa przypływ momentu obrotowego już od niskich obrotów. Maksymalne ciśnienie doładowania sięga 1,8 bara.

W układzie wydechowym zastosowano z kolei automatycznie sterowaną klapę wydechu, która ma łączyć przeszywający, gardłowy pomruk z typowym dla Mercedesów komfortem jazdy na długich trasach. Położenie klapy jest dostosowane do obrotów silnika.

Układ chłodzenia CLA 45 AMG bazuje na konstrukcji stosowanej w modelu SLS AMG. Obieg niskiej temperatury wykorzystano tu do dodatkowego, wodno-powietrznego chłodzenia powietrza doładowującego, a za chłodzenie skrzyni biegów odpowiada obieg chłodzący silnik.

7-stopniowa skrzynia AMG SPEEDSHIFT DCT oferuje trzy programy pracy oraz funkcję podwójnego wysprzęglenia i RACE START. Czas zmiany przełożeń w manualnym trybie "M" i sportowym "S" jest podobny do tego, jakim cechuje się supersportowy SLS AMG GT. W trybie "C" (Controlled Efficiency) charakterystyka pracy przekładni i silnika wspiera oszczędny tryb jazdy, a funkcja ECO start/stop jest aktywna.

CLA 45 AMG standardowo dysponuje napędem na cztery koła AMG 4MATIC ze zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. Wykorzystuje on elektrohydrauliczne sprzęgło wielotarczowe, zintegrowane z tylnym dyferencjałem. Wykrywa ono poślizg przednich kół, a hydrauliczna pompa błyskawicznie zespala tarcze i w razie potrzeby kieruje siłę napędową do tylnej osi. System nie posiada własnego obiegu oleju - korzysta z układu smarowania przekładni, dzięki czemu jest lżejszy od konkurencyjnych rozwiązań.

Dystrybucja momentu obrotowego zależy od warunków - podczas normalnej jazdy trafia on do przednich kół, zapewniając najlepszą wydajność. Gdy wymagają tego warunki, moment jest rozdzielany między osiami w stosunku do 50:50. Na proporcje te wpływa prędkość samochodu, przyspieszenia poprzeczne i wzdłużne, kąt obrotu kierownicy, różnica prędkości pomiędzy poszczególnymi kołami, wybrane przełożenie oraz pozycja pedału gazu.

Z układem AMG 4MATIC współpracuje 3-stopniowy układ ESP® z możliwością wyłączenia i funkcją ESP® Curve Dynamic Assist, która podczas jazdy krętą drogą przyhamowuje wewnętrzne koło dla zapewnienia lepszej precyzji prowadzenia.

Usztywnione zawieszenie ma nową elastokinematykę i sztywniejsze łożyska, a układ kierowniczy o stałym przełożeniu - elektromechaniczne wspomaganie. CLA 45 AMG porusza się standardowo na lekkich obręczach AMG, zaopatrzonych w ogumienie w rozmiarze 235/40 R 18. Za nimi kryją się wzmocnione hamulce z wentylowanymi i perforowanymi tarczami przy wszystkich kołach (350 x 32 mm z przodu oraz 330 x 22 mm z tyłu).

Mercedes CLA 45 AMG

Mercedes CLA 45 AMG

Mercedes CLA 45 AMGMercedes
Mercedes CLA 45 AMGMercedes
Mercedes CLA 45 AMGMercedes
Mercedes CLA 45 AMGMercedes
Mercedes CLA 45 AMGMercedes
Mercedes CLA 45 AMGMercedes
Mercedes CLA 45 AMGMercedes
Mercedes CLA 45 AMGMercedes
Mercedes CLA 45 AMGMercedes
Mercedes CLA 45 AMGMercedes
Mercedes CLA 45 AMGMercedes
Mercedes CLA 45 AMGMercedes
Mercedes CLA 45 AMGMercedes
Mercedes CLA 45 AMGMercedes
Mercedes CLA 45 AMGMercedes
Mercedes CLA 45 AMGMercedes
Mercedes CLA 45 AMGMercedes
Mercedes CLA 45 AMGMercedes
Mercedes CLA 45 AMGMercedes
Mercedes CLA 45 AMGMercedes
Mercedes CLA 45 AMGMercedes
Mercedes CLA 45 AMGMercedes
Mercedes CLA 45 AMGMercedes
Mercedes CLA 45 AMGMercedes
Mercedes CLA 45 AMGMercedes
Mercedes CLA 45 AMGMercedes
Mercedes CLA 45 AMGMercedes
Mercedes CLA 45 AMGMercedes
Mercedes CLA 45 AMGMercedes
Mercedes CLA 45 AMGMercedes

Sprzedaż CLA 45 AMG ruszy w lipcu, a pierwsze auta dotrą do dealerów we wrześniu. Klientom, którym nie wystarczy fabryczny pakiet aerodynamiczny, Mercedes zaoferuje opcjonalne dodatki, m.in. ospojlerowanie z włókna węglowego, 19-calowe obręcze, sportowy wydech, a także utwardzone zawieszenie.

msob

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas