Masz taki kod na oponie? Od razu je wyrzuć. Wpadka producenta
W europejskim systemie powiadamiania o produktach niebezpiecznych RAPEX ukazała się informacja o wadliwej partii opon Goodyear. Chodzi o popularny model Goodyear EAGLE F1 ASYMMETRIC 6. Producent ostrzega przed wadliwą serią opon, które mogą stwarzać zagrożenie dla użytkowników. Podpowiadamy jak sprawdzić, czy nasze opony nie znalazły się na feralnej liście.

W skrócie
- W systemie RAPEX pojawiła się informacja o wadliwej partii opon Goodyear EAGLE F1 ASYMMETRIC 6.
- Producent ostrzega przed możliwym odkształceniem bieżnika lub oddzieleniem korony, co może prowadzić do utraty kontroli nad pojazdem.
- Firma nie otrzymała zgłoszeń o wypadkach, a użytkownicy mogą zidentyfikować wadliwe opony za pomocą numeru DOT: 1DM7R JJTR 0125.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
RAPEX to europejski system powiadamiania o "nieżywnościowych" produktach niebezpiecznych (od Rapid Alert System for dangerous non-food products). Chodzi o szybką wymianę danych między państwami członkowskimi a Komisją Europejską o produktach, które mogą być niebezpieczne dla użytkowników.
Masz takie opony w samochodzie? Lepiej sprawdź numer DOT
W tym przypadku źródłem problemów mogą być opony Goodyear EAGLE F1 ASYMMETRIC 6 w popularnym rozmiarze 225/45R17 (94Y). Producent zdecydował się na akcję ich wycofania z powodu "wahań produkcyjnych".
Firma wdrożyła ten środek w ramach swojego zobowiązania do zapewniania jakości i bezpieczeństwa, ponieważ niewielka liczba wyprodukowanych opon uległa wahaniom produkcyjnym, które sprawiły, że partia ta nie spełnia wymogów rozporządzenia R30 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ)
Przedstawiciele Goodyera tłumaczą, że "niezgodność" może potencjalnie skutkować odkształceniem bieżnika lub oddzieleniem korony przy dużych prędkościach, co może prowadzić do utraty kontroli nad pojazdem. Uspokajają jednak, że do tej pory nie firma nie ma żadnych doniesień o wyparkach, utracie kontroli nad pojazdem ani żadnych uszkodzeniach lub obrażeniach związanych z oponami objętymi akcją.
Czy wadliwe opony trafiły do Polski?
Niestety, nie udało nam się potwierdzić informacji, czy opony z wadliwej serii trafiły również na polski rynek.
Goodyear powiadomił odpowiednie organy w tej sprawie, a system RAPEX jest aktywowany
Do tej pory informacja o wycofaniu nie pojawiła się na stronach UOKiK, co może sugerować, że wadliwe opony nie trafiły na polski rynek. Biorąc jednak pod uwagę dużą liczbę dystrybutorów (w tym sklepów internetowych) i fakt, ze chodzi o bardzo popularny model - nie można wykluczyć takiej możliwości.
Jak sprawdzić, czy moja opona jest dobra?
Firma podkreśla, że chodzi wyłącznie o opony GOODYEAR EAGLE F1 ASYMMETRIC 6 wyprodukowane w pierwszym tygodniu 2025 roku. Na szczęście, zweryfikowanie wadliwej partii jest bardzo proste - wystarczy posłużyć się do tego numerem DOT.
Wycofana partia ma oznaczenia DOT: 1DM7R JJTR 0125. Cyfry "0125" oznaczają właśnie pierwszy tydzień 2025 roku. Trzeba jednak pamiętać, że akcja wycofania dotyczy wyłącznie opon w rozmiarze 225/45R17 (94Y). Inne opony z rodziny GOODYEAR EAGLE F1 ASYMMETRIC 6 wyprodukowane w pierwszym tygodniu 2025 roku są w pełni bezpieczne i ich użytkownicy nie mają żadnych powodów do obaw.
W razie posiadania opon z wadliwej partii radzimy skontaktować się ze sprzedawcą lub - gdy nie będzie to możliwe - z polskim przedstawicielstwem marki Goodyear.