Masz 14 lat? To wystarczy, by jeździć Twizy EV
Renault poinformowało, że w salonach marki pojawi się wkrótce elektryczne Twizy EV zbudowane z myślą o... czternastolatkach! Pojazd dostosowano do wymogów obowiązujących w wielu krajach Unii Europejskiej przepisów o tzw. "czterokołowcach lekkich".
We Francji Twizy EV może być teraz prowadzone przez osoby posiadające certyfikat BSR (Brevet de Sécurité Routière) będący odpowiednikiem obowiązującego w naszym kraju prawa jazdy kategorii AM.
Przypominamy, że - za zgodą rodziców - mogą się o nie ubiegać osoby w wieku od 14 lat. Jego uzyskanie uprawnia do prowadzenia motoroweru o pojemności silnika do 50 cm3 i prędkości maksymalnej do 45 km/h. Jego posiadacze samodzielnie mogą też poruszać się tzw. "czterokołowcem lekkim", czyli pojazdem o masie własnej do 350 kg i prędkości maksymalnej do 45 km/h.
Elektryczne Twizy w rzeczywistości waży o około 150 kg więcej, trzeba jednak pamiętać, że pojazdy z napędem elektrycznym homologowane są bez baterii.
Renault liczy na zainteresowanie rodziców chcących zapewnić swoim pociechom mobilność przy pełnym poszanowaniu kwestii bezpieczeństwa i komfortu. Pojazd standardowo wyposażony jest m.in. w poduszkę powietrzną, pasy bezpieczeństwa i hamulce tarczowe na wszystkich kołach.
Renault Twizy to dwuosobowe auto z kabiną w układzie tandem, które napędzane jest elektrycznym silnikiem o mocy 13 kW (17 KM). Litowo-jonowe akumulatory o pojemności 6,1 kWh zapewniają maksymalny zasięg na poziomie 100 km. Samochód wyposażony jest w rozwijany przewód o długości 3 m, który podłączyć można bezpośrednio do domowej sieci elektrycznej o napięciu 230 V. Pełne ładowanie baterii trwa 3,5 h.
Francuski rynek mikrosamochodów należy do największych w Europie. Nad Sekwaną działa kilka firm o światowej renomie specjalizujących się w budowie tego typu pojazdów. Należą do nich m.in. założony w 1983 roku Aixam, którego udział w europejskim rynku mikrosamochodów przekracza 30 proc. Z Francji wywodzą się też takie marki, jak Chatenet Automobiles czy - światowy potentat - firma Ligier (będąca obecnie właścicielem marki Microcar). Ta ostatnia zdominowała niemal 40 proc. rynku mikrosamochodów na świecie.