Marki premium idą na rekord

Europejscy producenci aut premium planują kolejne modele, które pozwolą im kontynuować wzrosty sprzedaży i pozyskiwać nowych klientów. W tym celu wdrażają nowe, modułowe platformy podłogowe.

Prototyp BMW Vision Future Luxury, czyli zapowiedź nowej serii 7.
Prototyp BMW Vision Future Luxury, czyli zapowiedź nowej serii 7.BMW

BMW ograniczy liczbę swoich platform do dwóch: przednionapędowej UKL, znanej już z nowego Mini i serii 2 Active Tourer, oraz tylnonapędowej 35up, która zadebiutuje w nowej "siódemce". Branżowy magazyn motoryzacyjny "Autonews" donosi, że na UKL powstanie m.in. nowy, kompaktowy sedan serii 1, który będzie w USA i w Chinach konkurował z Audi A3 oraz Mercedesem CLA. Z uwagi na ogromną popularność aut z trójbryłowymi nadwoziami na obu tych rynkach BMW nie może pozwolić sobie na dalsze oddawanie pola konkurencji. Po drugie stronie skali plasuje się wspomniana nowa seria 7 oraz 7-osobowy SUV X7, rywalizujący z Audi Q7 oraz Mercedesem GL.

Jaguar zaprezentuje niebawem pierwszy model zbudowany na aluminiowej platformie iQ - średniej klasy sedana XE. W przyszłości z tej samej bazy skorzysta m.in. nowy crossover.

Mercedes ograniczy liczbę stosowanych platform do czterech (jeszcze 5 lat temu używał dziewięciu). Aby odzyskać tytuł najpopularniejszej marki premium i skutecznie walczyć z BMW oraz Audi, producent spod znaku trójramiennej gwiazdy zamierza zaprezentować do 2020 roku aż 11 nowych oraz blisko 20 odnowionych modeli. Jednym z ważniejszych będzie sportowo stylizowany SUV o nazwie MLC, który trafi do sprzedaży w przyszłym roku.

W użyciu pozostaną platformy:

  • MFA (modele przednionapędowe klas A, B, CLA i GLA);
  • MRA (modele tylnonapędowe klas C, E, S oraz SUV GLK);
  • MHA (duże SUV-y - ML, GL i zaplanowany na przyszły rok sportowy crossover MLC);
  • MSA (samochody sportowe - SL, SLK oraz nowe coupe AMG).

W rezultacie poszczególne modele będą korzystać z większej liczby wspólnych podzespołów. Według Thomasa Webera, szefa rozwoju Mercedesa, efekt synergii pozwala na "poczynienie znacznych oszczędności i poprawę jakości", a jednocześnie skraca czas potrzebny na wprowadzenie nowych modeli czy przeprowadzenie modernizacji. Niestety, od inżynierów wymaga też nie lada czujności - wystąpienie i brak zdiagnozowaniu jakiegokolwiek problemu technologicznego może doprowadzić do błyskawicznego rozprzestrzenienia się go na wiele modeli.

Nową, modułową platformę - SPA - opracowało też Volvo. Jako pierwsze skorzysta z niej nowe XC90. W przyszłym roku do oferty dołączy nowe S80, zwane już S90, a później XC80, które zastąpi obecnego crossovera XC70 (tak, my też mamy problemy z tą karuzelą nazw).

Plany modelowe europejskich marek premium na najbliższe lata

  • 2014: czeka nas jeszcze debiut nowego Jaguara XE, Volvo XC90 i Mercedesa-AMG GT, a także liftingi Mercedesów ML i SLK;
  • 2015: premiera BMW serii 2 kabriolet i nowego X1, lifting serii 3, nowe Mini Clubman i kabriolet, debiut Mercedesa klasy C Coupe i kabriolet, modeli C 63 AMG i MLC, przedłużanej klasy S Pullman, lifting SL-a i GL-a, premiera nowego Jaguara XF oraz Land Rovera Discovery Sport, wprowadzenie Volvo S90;
  • 2016: lifting BMW serii 4 i X5, debiut nowego Mercedesa klasy E i G, lifting Range Rovera Evoque'a, premiera crossovera Jaguara;
  • 2017: premiera nowego BMW serii 1, serii 5, X3 i X7, debiut nowych Mercedesów ML i GL, klasy S kabriolet oraz CLS-a, debiut nowego Volvo S60
  • 2018: premiera nowego BMW Z4, Jaguara XJ oraz Volvo XC60.

msob, źródło: "Autonews"

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas