Marka Seat znika z rynku po 70 latach. Volkswagen nie ma litości

Seat wkrótce zniknie z motoryzacyjnej mapy świata. Plany wygaszenia marki po zakończeniu cyklu produkcyjnego oferowanych obecnie modeli potwierdził w Monachium dyrektor generalny Volkswagena Thomas Schäfer.

Seat Ateca nie doczeka się nowej generacji. Hiszpańska marka zniknie z rynku
Seat Ateca nie doczeka się nowej generacji. Hiszpańska marka zniknie z rynkumateriały promocyjne

Stało się. Na trwającym właśnie salonie samochodowym w Monachium szef Volkswagena - Thomas Schäfer - zapowiedział, że marka Seat zniknie z rynku. Hiszpański producent pozostanie w rękach niemieckiego giganta, ale szanse, że w przyszłości zobaczymy na drogach nowe generacje Seatów są bliskie zeru.

Seat znika z rynku. Hiszpanie stawiają na Cuprę

Twarda deklaracja Thomasa Schäfera, która padła w rozmowie z dziennikarzami brytyjskiego magazynu Autocar, nie jest zaskoczeniem. Volkswagen od lat miał duże problemy ze znalezieniem dla hiszpańskiego producenta właściwego miejsca w portfolio swoich marek.Losy Seata ważyły się już w poprzedniej dekadzie - ostatecznie marka otrzymała jednak szansę w postaci nowej wówczas III generacji Leona, która - ku uciesze Hiszpanów - spotkała się na rynku z zaskakująco ciepłym przyjęciem. W dobie elektrycznej transformacji władze koncernu, po raz kolejny, stanęły przed trudną decyzją. Tym razem była ona jednak o tyle łatwiejsza, że z roli "konia pociągowego" Seata coraz lepiej wywiązuje Cupra, czyli marka o zdecydowanie mocniejszym charakterze.

Koniec Seata będzie stopniowy. Zamiast niego będzie Cupra

Schäfer uspokaja, że marka Seat pozostanie w rękach Volkswagena, ale odegra w przyszłości "inną rolę". Seaty nie znikną też z rynku z dnia na dzień. Pojazdy z logo hiszpańskiego producenta będą wycofywane stopniowo, wraz z końcem cyklu produkcyjnego aktualnie oferowanych modeli. Obecnie w cennikach producenta z Martorell znajdziemy pięć linii modelowych:

  • Arona,
  • Ateca,
  • Ibiza,
  • Leon (w tym Leon ST),
  • Tarraco.

Seat Leon Sportstourer FR

Seat Leon Sportstourer FRMirosław DomagałaINTERIA.PL
Seat Leon Sportstourer FRMirosław DomagałaINTERIA.PL
Seat Leon Sportstourer FRMirosław DomagałaINTERIA.PL
Seat Leon Sportstourer FRMirosław DomagałaINTERIA.PL
Seat Leon Sportstourer FRMirosław DomagałaINTERIA.PL
Seat Leon Sportstourer FRMirosław DomagałaINTERIA.PL
Seat Leon Sportstourer FRMirosław DomagałaINTERIA.PL
Seat Leon Sportstourer FRMirosław DomagałaINTERIA.PL
Seat Leon Sportstourer FRMirosław DomagałaINTERIA.PL
Seat Leon Sportstourer FRMirosław DomagałaINTERIA.PL
Seat Leon Sportstourer FRMirosław DomagałaINTERIA.PL
Seat Leon Sportstourer FRMirosław DomagałaINTERIA.PL
Seat Leon Sportstourer FRMirosław DomagałaINTERIA.PL
Seat Leon Sportstourer FRMirosław DomagałaINTERIA.PL
Seat Leon Sportstourer FRMirosław DomagałaINTERIA.PL
Seat Leon Sportstourer FRMirosław DomagałaINTERIA.PL
Seat Leon Sportstourer FRMirosław DomagałaINTERIA.PL
Seat Leon Sportstourer FRMirosław DomagałaINTERIA.PL
Seat Leon Sportstourer FRMirosław DomagałaINTERIA.PL

Najmłodszą konstrukcją w gamie jest Leon, którego czwarta generacja weszła na rynek w 2020 roku. Za stosunkowo "świeży" uznać też można model Tarraco, który oferowany jest klientom od roku 2018. Śmiało można więc zakładać, że wygaszania produkcji Seata potrwa przynajmniej do 2025 roku. Z drugiej strony, trudno też wykluczyć scenariusz, gdy wraz z końcem modelu Tarraco, pozostający w produkcji Leon oferowany będzie nabywcom już wyłącznie jako usportowione modele z logiem Cupry.

Przyszłością Seata jest Cupra

Szef marki Volkswagen nie ukrywa, że decyzja, co do przyszłości Seata nie była łatwa, ale pomogły w niej bardzo obiecujące wyniki i prognozy dotyczące właśnie Cupry, która ma "znacznie większy potencjał zarobkowy" niż sam Seat. Paradoksalnie dla Hiszpanów oznaczać to może dobre wiadomości. Jak wynika z wypowiedzi Schäfera, plany niemieckiego koncernu dotyczące Cupry zakładają duże inwestycje w Cuprę markę, która już dziś pochwalić się może lepszymi wynikami, niż np. legitymująca się nieporównanie dłuższą historią Alfa Romeo.

Cupra DarkRebel

Cupra DarkRebelmateriały prasowe
Cupra DarkRebelmateriały prasowe
Cupra DarkRebelmateriały prasowe
Cupra DarkRebelmateriały prasowe
Cupra DarkRebelmateriały prasowe
Cupra DarkRebelmateriały prasowe

Historia Seata (Sociedad Española de Automóviles de Turismo - hiszpańskich spółka samochodów turystycznych) sięga 1950 roku. W powstaniu marki partycypował włoski Fiat - pierwszym modelem produkowanym w Hiszpanii (w fabryce w Barcelonie) był licencyjny Fiat 1400. W 1980 roku 7 proc. udziałów należących do Fiata wykupił od Włochów Narodowy Instytut Przemysłu Hiszpanii, co w praktyce oznaczało nacjonalizację producenta. Hiszpanie nie byli jednak w stanie samodzielnie opracować nowego pojazdu i - na bazie dobrych doświadczeń po współpracy z Niemcami (Porsche pomagało w opracowaniu silników do Ibizy) już w 1982 roku podjęto negocjacje dotyczące długofalowej współpracy z Volkswagenem. Ostatecznie, w 1986 roku, koncern Volkswagen AG zakupił pakiet kontrolny 51 proc. udziałów w Seacie. 

Seat Toledo II (1998-2004)

Używany Seat Toledo II (1998-2004) - czytaj artykuł

Toledo III (2005-2010)Motor
Toledo I (1991-1998)Motor
Seat Toledo II to typ niesportowy.Motor
Seat Toledo II nie bardzo nadaje się dla czterech rosłych osób - zwłaszcza z tyłu będzie im wyjątkowo niewygodnie.Motor
Pojemność 500 litrów całkowicie wystarcza, zwłaszcza że zawiasy są sprytnie ukryte.Motor
Fotele znacznie lepiej znoszą upływ czasu niż reszta wnętrza. Są twarde i wygodne.Motor
Odpadający lakier we wnętrzu: nie da się nic poradzić. Wykończenie pozostawia wiele do życzenia.Motor
W standardzie był tu uchwyt na kubki, w Sport - włącznik ogrzewania foteli.Motor
Na pierwszy rzut oka tablica przyrządów wydaje się bardzo estetyczna. Czar pryska w bezpośrednim kontakcie z plastikami. Próby oszczędzania są aż nadto widoczne.Motor
Usterki przepływomierza: trudne do rozpoznania, objaw to spadek mocy i... spalania.Motor

Gdy w 1991 roku - na rynek wszedł pierwszy Seat bazujący na płycie podłogowej Volkswagena - model Toledo wykorzystujący podzespoły Golfa II generacji -  Niemcy posiadali już 99,9 proc. akcji Seata. W Europie popularność Seatowi przyniosły głównie - bazująca na Volkswagenie Polo - II generacja Ibizy i II generacja Toledo (bazujący na platformie Golfa IV). U schyłki lat dwutysięcznych, gdy do roli przystępnej cenowo marki popularnej urosła Skoda, pojawiły się jednak coraz większe problemy ze znalezieniem dla Seata rynkowej niszy. Teoretycznie pojazdy reklamowane były - nawiązującym do sportu - hasłem "niemiecka precyzja, hiszpański temperament", ale lokomotywy sprzedaży - Ibiza i Toledo - coraz słabiej wpisywały się w ten obraz. W tym kontekście decyzja o skupieniu się na - wydzielonej z Seata - Cuprze nie jest więc zaskoczeniem i oznacza powrót do pierwotnej koncepcji zagospodarowania potencjału hiszpańskiego producenta.

Aktualizacja: 

Na doniesienia o likwidacji marki zareagował polski oddział Seata, który przygotował następujące oświadczenie:

"W mediach polskich i zagranicznych pojawiły się dziś nieprawdziwe doniesienia, jakoby Grupa Volkswagen ogłosiła zaprzestanie produkcji samochodów pod marką SEAT. Źródłem nieporozumienia była interpretacja i wyciągnięcie z szerszego kontekstu słów Thomasa Schäfera, dyrektora generalnego Volkswagena, który w rozmowie z redakcją Autocar podczas targów IAA Mobility 2023 powiedział między innymi, że dla marki z Martorell planowana jest "inna rola".

Prawdą jest, że Grupa Volkswagen pracuje nad elektryfikacją marki SEAT i wskazuje na jej dalszy rozwój. Wśród nich są także rozwiązania oferujące nowe formy mobilności, jak oferty subskrypcyjne i abonamentowe, czy rozwiązania mikromobilne, w tym SEAT MÓ.

Marka SEAT może w tym roku pochwalić się wzrostem sprzedaży samochodów o 18%, dostarczając do klientów 199 000 pojazdów. SEAT obecnie posiada wysoki bank zamówień, a w ofercie ma najlepszą gamę produktów w swojej historii. W planach producenta jest wprowadzenie na rynek nowych wersji hybrydowych modeli Ibiza, Arona i Leon."

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas