Ma nas zginąć o połowę mniej

Za dziesięć lat liczba ofiar śmiertelnych wypadków na drogach UE ma być o połowę mniejsza niż obecnie. Taki ambitny cel postawił przyjęty właśnie IV Europejski Program Działań na rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Unii Europejskiej.

Za dziesięć lat liczba ofiar śmiertelnych wypadków na drogach UE ma być o połowę mniejsza niż obecnie. Taki ambitny cel postawił przyjęty właśnie IV Europejski Program Działań na rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Unii Europejskiej.

Jak ów cel osiągnąć? Wspomniany program zakreśla siedem, służących temu, obszarów działania. Obejmują one m.in. poprawę systemów bezpieczeństwa w pojazdach, budowę bezpieczniejszej infrastruktury drogowej, udoskonalenie systemu szkoleniowego dla użytkowników dróg, skuteczniejsze egzekwowanie przepisów, nowe podejście do motocyklistów...

Obowiązkowe ESP

Zgodnie z wytycznymi programu, obowiązkowym wyposażeniem pojazdów stać się mają m.in. systemy elektronicznej kontroli stabilności (w samochodach osobowych, autobusach i ciężarówkach), systemy ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (w samochodach ciężarowych i autobusach), systemy hamowania awaryjnego (w samochodach ciężarowych i autobusach), systemy przypominające o zapięciu pasów bezpieczeństwa (w samochodach osobowych i ciężarowych). Wprowadzane będą także urządzenia ograniczające prędkość lekkich pojazdów dostawczych (na wzór tych, które znajdują się już w samochodach ciężarowych). W trosce o bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów zostanie wprowadzony wymóg stosowania zderzaków i masek pojazdów, absorbujących energię, oraz wstecznych lusterek zmniejszających martwe pole.

Reklama

Młodzi kierowcy - jazda z asystą

Przewiduje się wprowadzenie nakazu jazdy z asystą dla młodych kierowców, okresu praktyki, poprzedzającego otrzymanie prawa jazdy, okresu próbnego dla nowych kierowców, uzupełnienie zakresu egzaminów na prawo jazdy o zagadnienia dotyczące jazdy przyjaznej dla środowiska.

Komisja Europejska rozważa także możliwość wprowadzenia obowiązku stosowania alkomatu z blokadą rozruchu silnika (alcolock) przez pewne grupy zawodowe (np. kierowców autobusów szkolnych) lub w programach rehabilitacyjnych dla osób, które dopuściły się wykroczenia drogowego pod wpływem alkoholu.

Poduszki powietrzne w motocyklach?

Wiele uwagi program poświęca poprawie bezpieczeństwa motocyklistów. Jak pokazują statystyki, najmniejszy spadek liczby ofiar śmiertelnych i rannych spośród wszystkich uczestników ruchu drogowego, odnotowano właśnie w grupie osób poruszających się dwukołowcami. W związku z tym planuje się wprowadzenie regulacji prawnych, nakładających obowiązek montowania w jednośladach (określonych typów) systemów ABS, automatycznie zapalającego się reflektora przedniego oraz stosowanie skuteczniejszych rozwiązań, utrudniających np. unieszkodliwianie automatycznego ogranicznika prędkości. W ciągu 10 lat zostaną opracowane normy techniczne w dziedzinie wyposażenia motocyklistów, w tym ich obowiązkowego ubioru, oraz przeprowadzone analizy możliwości wyposażania motocykli i odzieży ochronnej w poduszki powietrzne.

Infrastruktura - najważniejsza

Według sondażu Eurobarometru (międzynarodowe badania opinii publicznej, realizowane na zlecenie Komisji Europejskiej), Europejczycy są zdania, że priorytetem dla władz powinna być poprawa infrastruktury drogowej (taką opinię wyraziło 52 proc. respondentów), skuteczniejsze egzekwowanie przepisów ruchu (42 proc.) i wdrażanie identycznych regulacji prawnych dla kierowców krajowych i zagranicznych (36 proc.).

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy