Lynk&Co 01, NIO ES8, Toyota Mirai, Audi Q4 e-tron i Subaru Outback w Euro NCAP
Euro NCAP, niezależna organizacja badająca poziom bezpieczeństwa debiutujących na europejskich drogach pojazdów, opublikowała wyniki testów zderzeniowych pięciu nowych modeli. Wśród nich znalazły się aż trzy samochody, które powinny szczególnie zainteresować fanów motoryzacji. Czy tym razem obyło się bez wpadek?
Jeśli samochody "made in china" wciąż kojarzą wam się z krytymi dyktą wózkami o poziomie bezpieczeństwa porównywalnym do przebywania w zamkniętym pomieszczeniu ze stadem rozjuszonych niedźwiedzi, najwyższy czas zrewidować swoje poglądy. Dowiodły tego przetestowane przez Euro NCAP hybrydowy Lynk&Co 01 oraz bateryjny NIO ES8. Oba pojazdy otrzymały maksymalny wynik ogólny - pięciu gwiazdek.
Lynk&Co 01 otrzymał 96 proc. punktów w kategorii ochrony dorosłych pasażerów, 87 proc. w kategorii ochrony przewożonych dzieci, 71 proc. w kategorii zabezpieczenia niechronionych uczestników ruchu i 81 proc. w kategorii elektronicznych systemów wspomagania bezpieczeństwa.
Świetnie prezentują się też rezultaty uzyskane przez NIO ES8 - dużego suva marki, która często określana jest mianem "pogromcy Tesli". Oferuje bowiem nie tylko możliwość standardowego ładowania baterii akumulatorów z sieci i przy wykorzystaniu szybkich ładowarek, ale też szybką - trwającą około 5 minut - całkowicie automatyczną - wymianę całego pakietu baterii w punktach obsługi. Jak widać innowacyjne rozwiązania nie wpłynęły na poziom bezpieczeństwa konstrukcji. Rezultaty NIO ES8 (82 proc. dorośli, 84 proc. dzieci, 72 proc. niechronieni uczestnicy ruchu i 92 proc. dodatkowe systemy wspomagające) również uznać można za imponujące!
W tym miejscu warto dodać, że zarówno Lynk&Co 01, jak i NIO ES8 zostały zaprojektowane i wyprodukowane w Kraju Środka.
"Egzotyczny" NIO ES8 to niejedyny pojazd z kompletem gwiazdek i nietypowymi, jak na dzisiejsze standardy, rozwiązaniami dotyczącymi kwestii napędu. W grupie przetestowanych przez Euro NCAP samochodów znalazła się też nowa generacja wodorowej Toyoty Mirai. Również w tym przypadku uzyskane rezultaty dowodzą kunsztu projektujących pojazd inżynierów.
Nowa Mirai uzyskała bardzo równe noty w każdej z ocenianych kategorii: 88 proc. punktów za ochronę pasażerów dorosłych, 85 proc. punktów za ochronę przewożonych dzieci, wysokie 80 proc. punktów za poziom zabezpieczenia niechronionych uczestników ruchu drogowego i 82 proc. za elektroniczne systemy wspomagające bezpieczną podróż.
Wśród przetestowanych ostatnio przez Euro NCAP pojazdów znalazł się jeszcze inny samochód elektryczny: Audi Q4 e-tron. Tu również nie było większego zaskoczenia. Model z Ingolstadt także pochwalić się może kompletem gwiazdek. Na tle pozostałych modeli za pewną wpadkę uznać można jednak stosunkowo niski (66 punktów procentowych) wynik w kategorii zabezpieczenia niechronionych uczestników ruchu. W pozostałych kategoriach (ochrona dorosłych 93 proc., ochrona dzieci 89 proc. i dodatkowe systemy bezpieczeństwa 80 proc.) rezultaty Audi Q4 e-tron uznać można jednak za wzorowe.
Ostatnim z piątki rozbitych ostatnio przez Euro NCAP pojazdów było Subaru Outback. Jedyny przedstawiciel w 100 proc. spalinowej motoryzacji w zestawieniu nie zawiódł i - podobnie jak pozostałe cztery pojazdy - oceniony został na maksymalną liczbę pięciu gwiazdek. Uzyskane rezultaty? 88 proc. punktów za ochronę pasażerów dorosłych, 89 proc. punktów za ochronę dzieci, 84 proc. za poziom zabezpieczenia niechronionych uczestników ruchu i 95 proc. za elektroniczne systemy wspomagające bezpieczeństwo. PR***