Luksus zawsze w modzie
Ubiegły rok producenci aut premium i luksusowych mogą zaliczyć do udanych - praktycznie wszyscy wypracowali znaczące wzrosty.
O wynikach Bentleya i Rolls-Royce'a już pisaliśmy (patrz: ramka z prawej). Sprzedaż pierwszej z marek wzrosła o 9 proc., do 11 020 sztuk, a drugiej aż o 12 proc., do 4063 egzemplarzy. W Polsce zarejestrowano w ubiegłym roku 20 nowych Bentleyów i 6 Rolls-Royce'ów.
Samochody Lamborghini trafiły w 2014 roku do 2530 nabywców - to rekordowy wynik w historii firmy, o 19 proc. wyższy niż ten uzyskany w 2013. 1137 aut przypada na Huracana, a 1128 na Aventadora. Co istotne, pierwszy z modeli w ubiegłym roku zamówiło ponad 3300 osób, co oznacza, że na wydanie czeka jeszcze ponad 2000 nabywców. Sprzedaż Aventadora wzrosła r/r o 13 proc. W Polsce Lamborghini sprzedało 5 samochodów.
Skalę wzrostów sprzedaży aut premium obrazują choćby wyniki Maserati z 2012 roku (niespełna 9 tys. aut, w ubiegłym roku - 36,5 tys.) oraz Audi z 2009 roku (949,8 tys. aut, w ubiegłym roku - 1,74 mln).
Imponujący, bo wynoszący 136 proc. wzrost zanotowało Maserati. Włoski producent dostarczył 36,5 tys. samochodów. Większość - 23,5 tys. sztuk - przypada na sedana Ghibli, 9,7 tys. na limuzynę Quattroporte, a 3,5 tys. na sportowe modele GranTurismo oraz GranCabrio. Największym rynkiem zbytu Maserati są USA (14,7 tys. aut, +110 proc.), później Chiny (9,4 tys., +148 proc.) oraz Europa łącznie (6,4 tys., +153 proc.). W Polsce na zakup Maserati zdecydowało się 36 klientów.
Volvo sprzedało w 2014 roku 465,9 tys. aut, o 8,9 proc. więcej niż w 2013. Czołowym modelem w gamie pozostaje XC60 (137 tys., +20,2 proc.), za nim plasuje się V40 (110 tys., +10,9 proc.) oraz S60 (67,6 tys.) i V60 (62 tys.). Polscy nabywcy kupili w tym czasie 5834 egzemplarze Volvo, o 18,7 proc. więcej niż w roku 2013.
Jaguar Land Rover zwiększył liczbę dostaw do 462 678 sztuk (+9 proc.). 81,5 tys. przypada na Jaguary (+6 proc.), reszta na SUV-y i modele terenowe Land Rovera oraz Range Rovera (381,1 tys., +9 proc.). Najwięcej aut trafiło do odbiorców w Chinach (96,5 tys.), Europie (86,3 tys.) oraz USA (75 tys.). W przyszłym roku grupa zakłada światową sprzedaż na poziomie 0,5 mln sztuk - m.in. dzięki premierom Jaguara XE oraz Land Rovera Discovery Sport.
Porsche, między innymi za sprawą Macana, zwiększyło światową sprzedaż o 17 proc., do 189 850 sztuk. Udany był zwłaszcza grudzień, kiedy do nabywców trafiło ponda 20 tys. aut, z czego 6,4 tys. przypada na odnowione Cayenne. Na zakup Macana zdecydowało się 45 tys. klientów, a na zakup modelu 911 - ponad 30 tys. (+17,6 proc.). Także w Polsce niemiecki producent zdecydowanie wzmocnił swoją pozycję - w 2014 roku zarejestrowano u nas 709 nowych Porsche (+70,8 proc.).
Mercedes zajął w ubiegłym roku trzecie miejsce wśród producentów aut premium na świecie, osiągnął jednak największy wzrost sprzedaży: 12,9 proc. Najpopularniejszym modelem producenta pozostała klasa C, największym rynkiem zbytu pozostały USA, trójramienna gwiazda straciła tam jednak tytuł klasowego lidera na rzecz BMW.- sprzedaż Mercedesów na świecie: 1 650 010 sztuk (+12,9 proc.);- sprzedaż Mercedesów w Polsce: 7493 sztuki (+22,7 proc.).
Drugie w kolejności Audi może się pochwalić wynikiem 1,74 mln sprzedanych samochodów (+10,5 proc.). Znacząco wzrosła popularność marki w USA (182 tys., +15,2 proc.), niesłabnącą popularnością cieszą się modele z rodziny A3 (+53,2 proc.) oraz SUV-y (507,5 tys., +15,8 proc.). Co ciekawe, dużą poplarnością cieszą się oszczędne modele ultra (obecnie 1/10 sprzedaży w Europie, a w przypadku A6 - aż 1/3). Największym rynkiem zbytu dla Audi są Chiny (578,9 tys., +17,7 proc.).- sprzedaż Audi na świecie: 1 741 100 sztuk (+10,5 proc.);- sprzedaż Audi w Polsce: 7015 sztuk (+25,85 proc.).
I wreszcie najpopularniejszy producent aut premium na świecie - BMW. Tu liczba dostaw wzrosła o 9,5 proc., do 1,81 mln sztuk. Sprzedaż najpopularniejszej w ofercie "trójki" podskoczyła o 2 proc., do 476,8 tys., serii 5 - o 1,7 proc., do 373 tys., a X5 - o 37,4 proc., do 147,4 tys. Modele i3 i i8 trafiły w ręce 17,8 tys. klientów, z czego gros (16 052 egz.) przypada na kompaktowego "eletryka". Kluczyki do i8 odebrało 1741 nabywców. W 2014 roku BMW było najchętniej wybieraną marką premium także w Polsce.- sprzedaż BMW na świecie: 1 655 138 sztuk (+10,5 proc.);- sprzedaż BMW w Polsce: 7708 sztuk (+23,0 proc.).
Należąca do BMW marka Mini zanotowała w ubiegłym roku niewielki spadek sprzedaży (302,2 tys., -1 proc.), spowodowany między innymi wdrażaniem nowego hatchbacka w pierwszym kwartale.
msob, źródła: PZPM, IBRM Samar