Łódź zapowiada rewolucję w komunikacji. Głównie tramwaje

Władze Łodzi chcą, by transport publiczny w mieście opierał się głównie na komunikacji tramwajowej, a autobusy mają dowozić pasażerów do węzłów przesiadkowych. Nowy plan transportu publicznego ma obowiązywać w 2016 roku, a od stycznia 2015 r. ruszą konsultacje społeczne.

Miasto kończy przygotowywanie projektu nowego planu transportowego związanego z komunikacją publiczną. Wiceprezydent miasta Marek Cieślak zapowiedział we wtorek, że będzie on "rewolucyjny". Dodał, że liczy, iż uda się go wprowadzić w 2016 r.

Przypomniał, że w przyszłym roku powinny zakończyć się główne inwestycje infrastrukturalne w mieście m.in. rozbudowa i modernizacja trasy tramwajowej W-Z (wschód-zachód), a także budowa dworca multimodalnego Łódź Fabryczna. Powstanie kilka centrów przesiadkowych, w tym nowoczesne centrum w okolicach ul.Piotrkowskiej, które połączy linie W-Z z Łódzkim Tramwajem Regionalnym (północ-południe).

Reklama

Miasto chce także kupić - wykorzystując pieniądze unijne - w sumie kilkadziesiąt nowych tramwajów, wprowadzić nowy system sterowania ruchem, poprawić numerację linii autobusowych i tramwajowych. "Kręgosłupem" miejskiej komunikacji mają być tramwaje. "Autobusy mają pełnić funkcję pomocniczą w stosunku do komunikacji tramwajowej" - dodał Cieślak.

Zgodnie z planem tramwaje mają jeździć z dużą częstotliwością (nawet co 3 minuty) na głównych ciągach komunikacyjnych: ŁTR i Trasie W-Z. Powstaną na nich punkty przesiadkowe, a także trzy duże centra przesiadkowe - na trasie W-Z przy Dworcu Łódź Kaliska, stadionie Widzewa oraz Centrum-Piotrkowska. Według założeń planu transportowego przesiadki następować mają "drzwi w drzwi", a autobusy będą dowozić pasażerów do punktów przesiadkowych i rozwozić ich po osiedlach.

Plan transportowy zakłada także integrację połączeń miejskiej komunikacji z pociągami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, co ma wiązać się z budową nowych przystanków ŁKA.

Pod koniec stycznia władze Łodzi chcą rozpocząć konsultację nowego planu transportowego z mieszkańcami. Prawdopodobnie będą to największe konsultacje społeczne w historii miasta. "Pokażemy plan transportowy, który będzie podstawą do dyskusji. Mamy nadzieję, że mieszkańcy włączą się aktywnie w te konsultacje" - dodał wiceprezydent Łodzi.

W rozmowie z PAP przypomniał, że miasto chce pozyskać środki unijne jeszcze w ramach starej perspektywy na zakup przez MPK 20 tramwajów. "W nowej perspektywie finansowej MPK złożyło projekt związany z zakupem kilkudziesięciu tramwajów. Trwają też prace związane z Łódzkim Tramwajem Aglomeracyjnym, gdzie też przewidziano zakup taboru ze środków unijnych. Jeżeli optymalnie udałoby się to zrealizować, to wydaje się, że bylibyśmy w stanie wymienić większość taboru tramwajowego MPK" - ocenił Cieślak.

Modernizacja trasy W-Z łączącej osiedla mieszkaniowe: Retkinia i Olechów obejmuje  m.in. budowę 18,5 km nowych torowisk tramwajowych oraz czterech punktów przesiadkowych. Linia tramwajowa ma być przedłużona o ok. 4 km, a nowa pętla najej wschodnim krańcu powstanie na Olechowie.

Projekt obejmuje również m.in. budowę tunelu dla samochodów, ścieżek rowerowych i bezkolizyjnych skrzyżowań. Dodatkowo powstanie najnowocześniejszy w kraju - zdaniem magistratu - system sterowania ruchem, a to dzięki podłączeniu do jednej sieci ponad 220 skrzyżowań. Zakończenie prac zaplanowano na wrzesień 2015 r. Inwestycja kosztować ma 741 mln zł, z czego ponad połowa to unijna dotacja.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy