Lincoln Navigator po liftingu
Niedługo po debiucie nowej generacji Cadillaca Escalade konkurencyjny Lincoln prezentuje zmodernizowanego Navigatora.
Chociaż to Navigator rozpoczął w USA modę na pełnowymiarowe SUV-y premium (jego produkcja ruszyła w 1997 roku), szybko zyskał naśladowców i zaczął przegrywać w statystykach popularności z konkurencyjnym Cadillakiem. W ostatnich latach sprzedaż modelu utrzymywała się na poziomie około 8 tys. sztuk rocznie, czyli o blisko trzykrotnie mniejszym od Escalade'a.
Podobnie jak dotychczas, Navigator będzie oferowany w dwóch wersjach rozstawu osi (526,8 cm lub 564,6 cm), z kabiną mieszczącą do ośmiu osób. Atutem modelu ma być największy w klasie uciąg - do 4 t.
Obecna, trzecia generacja Navigatora pojawiła się na rynku w 2006 roku i debiutuje właśnie w odświeżonej odsłonie. Nowy przedni pas nawiązuje stylizacją do wprowadzonych niedawno modeli MKZ i MKC, z tyłu pojawiły się w pełni LED-owe lampy, zastosowano także nowe wzory obręczy o średnicy 20 lub 22 cali.
W odpowiedz na jakościowy awans nowego Escalade'a przebudowano kokpit Navigatora - wskaźniki zastąpiły dwa wyświetlacze LCD o średnicy 4,2 cala, a naczelne miejsce na konsoli środkowej zajął 8-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego. W wersjach z pakietem Reserve uwagę zwraca wykończenie z meksykańskiego drewna ziricote, stosowanego m.in. przez lutników, a deskę rozdzielczą i fotele pokrywa naturalna skóra. Lista wyposażenia obejmuje m.in. asystenta martwego pola, aktywne zawieszenie, kamerę cofania, a także elektryczne wspomaganie, dbające o niższe zużycie paliwa.
Największa nowość drzemie jednak pod maską Navigatora. Miejsce wolnossącego silnika V8 o pojemności 5,4 litra zajęła podwójnie turbodoładowana V-szóstka o pojemności "zaledwie" 3,5 litra. Szczegółowe dane techniczne nie zostały jeszcze opublikowane, ale przedstawiciele Lincolna deklarują, że motor generuje moc co najmniej 380 KM i 582 Nm maksymalnego momentu obrotowego (V8: 314 KM oraz 495 Nm). W układzie przeniesienia napędu zastosowano automatyczną, sześciostopniową skrzynię biegów. Napęd na obie osie - w opcji.
Lincoln Navigator
Lincoln Navigator (więcej informacji)
Odnowiony Lincoln Navigator ma trafić do północnoamerykańskich salonów jesienią br. Poza Escalade'em będzie on konkurował z Lexusem LX, Mercedesem GL oraz Infiniti QX80.
msob