Lexus RX - od początku skazany na sukces?
Gdy w 1998 roku Lexus wprowadził na światowe rynki model RX, stworzył nową klasę luksusowych crossoverów. Od tej pory Lexus RX jest bestsellerem japońskiej marki, a jednocześnie liderem swej kategorii w wielu różnych aspektach.
Pierwszy Lexus RX 300, napędzany 220-konnym silnikiem V6, dostępny był w wersjach z napędem na przednie oraz wszystkie koła i łączył walory użytkowe SUV-a z komfortem luksusowej limuzyny. Szef inżynierów projektu, Tsuneo Uchimoto, wspomina: Nie chcieliśmy stworzyć mniejszego odpowiednika terenowego modelu LX. Aby uniknąć ograniczeń typowych konstrukcji, przyjęliśmy zupełnie nowe podejście, łącząc najbardziej pożądane cechy SUV-a i luksusowego sedana. Koncepcja okazała się słuszna i dziś RX stanowi niemal 40 procent całej sprzedaży Lexusa.
Przełomowym momentem było wprowadzenie w 2005 roku Lexusa 400h z napędem hybrydowym i nowatorskim systemem E-four, w którym jednostka hybrydowa napędza koła przedniej osi, zaś koła tylne napędzane są inteligentnie sterowanym dodatkowym silnikiem elektrycznym, co z jednej strony zapewnia optymalne własności jezdne, a z drugiej zmniejsza zużycie paliwa. Od tamtej pory hybrydowa wersja Lexusa RX jest odmianą preferowaną przez klientów, zarówno ze względu na niskie koszty eksploatacji, jak i bardzo dobre osiągi.
Zaprezentowana w ubiegłym roku czwarta generacja modelu spotkała się ze znakomitym przyjęciem zarówno klientów - pierwszej połowie tego roku sprzedaż RX w Europie wzrosła w stosunku do pierwszego półrocza 2015 r. ponad dwukrotnie (o 123 procent).
Lexus RX dostępny jest obecnie w dwóch wersjach silnikowych. RX 200t wyposażony jest w turbodoładowany, dwulitrowy, silnik czterocylindrowy o zmiennym cyklem pracy i mocy 238 KM. Przy małym obciążeniu, np. podczas jazdy szosowej, działa w oszczędnym cyklu Atkinsona, zaś gdy potrzebna jest duża moc, przechodzi do cyklu Otto. RX 450h ma napęd hybrydowy z 3,5- litrowym silnikiem V6, rozwijający łączną moc 313 KM, co zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,7 s i prędkość maksymalną 200 km/h przy średnim zużyciu paliwa w cyklu mieszanym zaledwie 5,3 l /100 km.
Lexus RX czwartej generacji to także pojazd zapewniający najwyższy stopień bezpieczeństwa jazdy, czego dowodzi ocena wystawiona przez amerykański Ubezpieczeniowy Instytut Bezpieczeństwa Drogowego (Insurance Institute of Highway Safety). Auto uzyskało we wszystkich próbach maksymalne oceny bezpieczeństwa, zaś system przeciwdziałania zderzeniom czołowym oceniono jako doskonały, przyznając rekomendację Top Safety Pick +.
Luksusowy SUV japońskiej marki cieszy się również znakomitą opinią klientów, czego dowodem są wyniki w wielu rankingach. RX zajął pierwsze miejsce w największym w Szwecji i Norwegii badaniu satysfakcji klientów - AutoIndex 2016, oceniającym zadowolenie z jakości samochodów, dynamiki jazdy i oferowanego przez nie komfortu, a także dealerów oraz obsługę posprzedażną pojazdów zarejestrowanych w latach 2009-2015. W brytyjskim rankingu Driver Power 2016 Lexus został uznany za jest najbardziej niezawodną marką na rynku, zaś RX - za najbardziej niezawodny samochód spośród 150 uwzględnionych modeli różnych firm.
Badania konsumenckie potwierdzają też legendarną trwałość Lexusów, które zachowują niezawodność przez długie lata. W jesiennym zestawieniu Consumer Reports Lexus RX okazał się pod tym względem najlepszy wśród używanych samochodów terenowych i SUV, a w tegorocznym rankingu niezawodności J.D. Power, dotyczącym aut w trzecim roku eksploatacji, zajął drugie miejsce w segmencie Midsize Premium SUV, tuż za większym Lexusem GX.
Powodzenie modelu RX skłoniło Lexusa do rozwoju następnych konstrukcji w segmencie SUV, takich jak stworzony na rynki Ameryki i Azji Lexus GX czy ogromnie popularny NX. Wiele wskazuje na to, że wkrótce dołączy do nich również kolejny model w segmencie subkompaktów.