Kto będzie woził paczki na święta? 4 na 5 kierowców myśli o zmianie pracy
Co wydarzy się w branży transportowej w ciągu najbliższych lat? Wynik badania przeprowadzonego na grupie 2 tys. kierowców daje do myślenia. Okazuje się, że blisko 80 proc. ankietowanych w ciągu ostatnio pół roku poważnie rozważało zmianą pracy. Jakie czynniki miały na to wpływ?
Spis treści:
Kierowcy zawodowi nie są zadowoleni ze swojej pracy
Co sprawia, że w branży transportowej jest tylu niezadowolonych ze swojej pracy kierowców? Z najnowszego badania przeprowadzonego wspólnie przez firmy Ineli i Eurowag wynika, że lwia część ankietowanych (76 proc.) na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy poważnie myślało o zmianie pracy. Wśród najczęstszych powodów wymieniano m.in.:
- chęć spędzania większej ilości czasu w domu
- problemy w komunikacji z pracodawcą
- problemy z dotrzymywaniem obietnic i brak szacunku
- problemy z uczciwym rozliczaniem pracy i dostępem do nowoczesnego sprzętu
Niskie zarobki i tęsknota za rodziną
Kluczową kwestią, która skłania dziś 35 proc. ankietowanych do zmiany stanowiska lub pracy, są także niesatysfakcjonujące zarobki. Równie istotnym czynnikiem jest pragnienie spędzenia większej ilości czasu w domu i z bliskimi - tak w ankiecie przeprowadzonej przez Inelo z Eurowag odpowiedziało 27 proc. respondentów. Wynika z tego, że co czwarty kierowca ma problemy z zachowaniem równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym.
Powód | Procent ankietowanych |
---|---|
Większe wynagrodzenie w innej firmie | 35 proc. |
Chęc spędzenia więcej czasu w domu | 27 proc. |
Słaba komunikacja z obecnym pracodawcą | 9 proc. |
Zmiana systemu jazdy | 8 proc. |
Zmiana rodzaju transportu | 8 proc. |
Inny system wynagrodzenia | 7 proc. |
Rozliczenie zgodne z pakietem mobilności | 5 proc. |
Zmiana kierunków jazdy | 3 proc. |
Praca za kierownicą ciężarówki od kierowcy wymaga pełnego skupienia w pracy, doświadczenia, bycia wytrwałym i odpornym na stres. Jeżeli dołożymy do tego długie godziny spędzone w trasie, samotność i rozłąkę z bliskimi, obciążenie psychiczne znacznie wzrasta i coraz mniej osób decyduje się na tę pracę.
Chaos w grafiku i życiu prywatnym
Kwestią, która również wpływa na samopoczucie kierowców, jest sposób, w jaki zaplanowana jest ich praca. Według 20 proc. ankietowanych, kierowcy cenią sobie jasny i przewidywany harmonogram, co pozwala im lepiej gospodarować czasem w pracy i podczas odpoczynku. Z kolei 12 proc. kierowców uważa, że istotnym czynnikiem jest również dostęp do bezpiecznych miejsc odpoczynku z odpowiednimi warunkami sanitarnymi. Brak dostępu do czystych toalet i pryszniców stanowi w branży ogromny problem.
Sytuację można poprawić. Oto sugestie ankietowanych
W trakcie przeprowadzania badań zapytano również, co zwiększyłoby zadowolenie kierowców z wykonywania pracy. Blisko 30 proc. wskazało wyższe zarobki, zdaniem 17 proc. wzajemny szacunek, w opinii 11 proc. byłoby to wywiązywanie się z obietnic, a kolejne 10 proc. uczciwe rozliczanie zgodnie z przepisami. Zdaniem reszty większe zadowolenie przyniosłoby również: jasne zasady i warunki współpracy (8 proc.) wymiana floty (7 proc.), inny system pracy (6 proc.) czy benefity poza wynagrodzeniem, np. ubezpieczenie (6 proc.)
Niepokojący wydaje się fakt, że mniej niż 6 proc. kierowców w Europie to osoby poniżej 25 roku życia. To oznacza, że branża się starzeje, a w miejsce osób, które odchodzą pojawia się coraz mniej młodych pracowników. Kiedy kilka lat temu przeprowadzaliśmy badania dotyczące charakterystyki tego zawodu w naszym kraju, uzyskaliśmy odpowiedź, że polski kierowca ma średnio 42 lata, co również nie napawa optymizmem. A prognozy dla UE pokazują, że w ciągu najbliższej dekady nawet 1,2 mln stanowisk pracy kierowców może nie zostać obsadzonych tylko z powodu odejść na emeryturę.
Branża transportowa się starzeje
Kierowców w branży transportowej jest coraz mniej, napływ nowych pracowników nie zrekompensuje straty, jaką przewiduje raport Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU). Wynika z niego, że w przyszłym roku może się zwolnić nawet 11 proc. stanowisk, czyli o 4 proc. więcej, niż w porównaniu do roku poprzedniego. Co jest przyczyną? Jednym z głównych powodów jest starzejąca się populacja kierowców ciężarówek w Europie. Okazuje się, że co trzeci szofer w UE ma powyżej 55 lat, a w ciągu najbliższych lat wielu z nich odejdzie na emeryturę. Przy problemach zgłaszanych przez samych kierowców trudno się spodziewać, by na ich miejsce szykowały się tłumy nowych.