Kto będzie woził paczki na święta? 4 na 5 kierowców myśli o zmianie pracy

Co wydarzy się w branży transportowej w ciągu najbliższych lat? Wynik badania przeprowadzonego na grupie 2 tys. kierowców daje do myślenia. Okazuje się, że blisko 80 proc. ankietowanych w ciągu ostatnio pół roku poważnie rozważało zmianą pracy. Jakie czynniki miały na to wpływ?

Kierowcy zawodowi nie są zadowoleni ze swojej pracy

Co sprawia, że w branży transportowej jest tylu niezadowolonych ze swojej pracy kierowców? Z najnowszego badania przeprowadzonego wspólnie przez firmy Ineli i Eurowag wynika, że lwia część ankietowanych (76 proc.) na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy  poważnie myślało o zmianie pracy. Wśród najczęstszych powodów wymieniano m.in.:

Reklama
  • chęć spędzania większej ilości czasu w domu 
  • problemy w komunikacji z pracodawcą
  • problemy z dotrzymywaniem obietnic i brak szacunku
  • problemy z uczciwym rozliczaniem pracy i dostępem do nowoczesnego sprzętu

Niskie zarobki i tęsknota za rodziną

Kluczową kwestią, która skłania dziś 35 proc. ankietowanych do zmiany stanowiska lub pracy, są także niesatysfakcjonujące zarobki. Równie istotnym czynnikiem jest pragnienie spędzenia większej ilości czasu w domu i z bliskimi - tak w ankiecie przeprowadzonej przez Inelo z Eurowag odpowiedziało 27 proc. respondentów. Wynika z tego, że co czwarty kierowca ma problemy z zachowaniem równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym.

Kierowcy zawodowi zmienią pracę? To główne powody

PowódProcent ankietowanych
Większe wynagrodzenie w innej firmie35 proc.
Chęc spędzenia więcej czasu w domu27 proc.
Słaba komunikacja z obecnym pracodawcą9 proc.
Zmiana systemu jazdy8 proc.
Zmiana rodzaju transportu8 proc.
Inny system wynagrodzenia7 proc.
Rozliczenie zgodne z pakietem mobilności5 proc.
Zmiana kierunków jazdy3 proc.

Chaos w grafiku i życiu prywatnym

Kwestią, która również wpływa na samopoczucie kierowców, jest sposób, w jaki zaplanowana jest ich praca. Według 20 proc. ankietowanych, kierowcy cenią sobie jasny i przewidywany harmonogram, co pozwala im lepiej gospodarować czasem w pracy i podczas odpoczynku. Z kolei 12 proc. kierowców uważa, że istotnym czynnikiem jest również dostęp do bezpiecznych miejsc odpoczynku z odpowiednimi warunkami sanitarnymi. Brak dostępu do czystych toalet i pryszniców stanowi w branży ogromny problem.

Sytuację można poprawić. Oto sugestie ankietowanych

W trakcie przeprowadzania badań zapytano również, co zwiększyłoby zadowolenie kierowców z wykonywania pracy. Blisko 30 proc. wskazało wyższe zarobki, zdaniem 17 proc. wzajemny szacunek, w opinii 11 proc. byłoby to wywiązywanie się z obietnic, a kolejne 10 proc. uczciwe rozliczanie zgodnie z przepisami. Zdaniem reszty większe zadowolenie przyniosłoby również: jasne zasady i warunki współpracy (8 proc.) wymiana floty (7 proc.), inny system pracy (6 proc.) czy benefity poza wynagrodzeniem, np. ubezpieczenie (6 proc.)

Branża transportowa się starzeje

Kierowców w branży transportowej jest coraz mniej, napływ nowych pracowników nie zrekompensuje straty, jaką przewiduje raport Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU). Wynika z niego, że w przyszłym roku może się zwolnić nawet 11 proc. stanowisk, czyli o 4 proc. więcej, niż w porównaniu do roku poprzedniego. Co jest przyczyną? Jednym z głównych powodów jest starzejąca się populacja kierowców ciężarówek w Europie. Okazuje się, że co trzeci szofer w UE ma powyżej 55 lat, a w ciągu najbliższych lat wielu z nich odejdzie na emeryturę. Przy problemach zgłaszanych przez samych kierowców trudno się spodziewać, by na ich miejsce szykowały się tłumy nowych.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy