Kryzys? Jaki kryzys? Polacy kupują luksusowe auta!
W ciągu trzech kwartałów ubiegłego roku o 86 proc. wzrosła liczba nowych rejestracji samochodów z segmentu luksusowego - wynika z badań KPMG.
Odbicie widocznie było również w segmencie premium. Największe wzrosty odnotowały marki: Lexus, BMW i Mercedes. W całym 2013 roku Mercedes sprzedał dwa razy więcej sportowych modeli AMG niż w 2012 roku, dlatego jest spokojny o popyt na kolejne modele dla najbogatszych klientów.
Mimo zawirowań na rynku motoryzacyjnym aut osobowych, rejestracje pojazdów z najwyższej półki w ostatnich latach rosły. Po trzech kwartałach 2013 roku w segmencie premium odnotowano wzrost o 7,7 proc. - największy w Lexusie, BMW i Mercedesie. W segmencie luksusowym rejestracje wzrosły aż o 86 proc., szczególnie marek Ferrari, Maserati i Bentley.
- Patrząc na sprzedaż w segmencie premium, widać, że Polakom żyje się dostatniej. W 2013 roku o 100 proc. zwiększyliśmy sprzedaż pojazdów typu AMG, czyli supersportowych aut. Sprzedaliśmy 140 sztuk - mówi Ewa Łabno-Falęcka, dyrektor ds. PR w Mercedes-Benz Polska. - Trend jest bardzo zdecydowany w kierunku pojazdów zindywidualizowanych, bo AMG to znaczy "one man one engine". Jeżeli chodzi o klasę G, to sprzedaliśmy też 2-3 razy więcej niż w roku 2012.
Analitycy KPMG szacują, że wartość sprzedaży w segmencie aut luksusowych i premium w ubiegłym roku mogła przekroczyć 4,5 mld zł.
- Trudno mówić o określonym profilu klienta w segmencie premium. 70-80 proc. samochodów jest sprzedawanych osobom prowadzącym działalność gospodarczą. Są to przeważnie auta kupowane przez nasz bank albo przez leasing - powiedziała Ewa Łabno-Falęcka agencji informacyjnej Newseria Biznes.
Badania KPMG wskazały, że 52 proc. to klienci korporacyjni. Zdecydowana większość nabywców indywidualnych to osoby powyżej 35. roku życia.
Zdanie dyrektor PR w Mercedes-Benz Polska wyniki sprzedaży w ubiegłym roku dobrze prognozują na kolejny rok. Kilka dni temu koncern zorganizował testy nowego modelu GLA - najmniejszego SUV-a. Koncern w marcu chce pokazać nową klasę C, która - jak podkreśla Łabno-Falęcka - ma wiele rozwiązań z najwyższej półki, na wzór klasy S, która debiutowała w ubiegłym roku.
- Pod koniec drugiego lub na początku trzeciego kwartału, wejdzie na rynek jeden z najpiękniejszych samochodów osobowych, czyli klasa S coupe. To jest też auto, które będzie sukcesem, o tym jesteśmy przekonani - podkreśla Ewa Łabno-Falęcka.
W 2013 roku Mercedes-Benz Polska odnotował zarówno wzrost sprzedaży, jak i obrotów we wszystkich trzech segmentach aut: osobowych (prawie 13 proc.), dostawczych i ciężarowych.