Koronawirus. Coraz większe problemy producentów aut

Prawie 50 proc. firm motoryzacyjnych już odczuło zakłócenia dostaw z powodu koronawirusa - podało Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. Ponad 30 proc. firm spodziewa się negatywnego wpływu epidemii na przychody.

Koronawirus wpływa m.in. na ciągłość łańcucha dostaw
Koronawirus wpływa m.in. na ciągłość łańcucha dostawGetty Images

Według Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), epidemia koronawirusa, która wybuchła w Chinach, spowodowała, że wiele fabryk motoryzacyjnych w tym kraju przerwało produkcję. Oznacza to przestój w wielu zakładach na całym świecie.

Jak powiedział PAP szef SDCM Alfred Franke, w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa w Europie, zagrożone są kolejne europejskie fabryki producentów pojazdów. "Ostatnio, przedstawiciel jednego z producentów elektroniki (firmy MTA), po tym, jak włoskie władze zamknęły fabrykę elektroniki w Lombardii, powiedział w wywiadzie dla Financial Times, że jeżeli pracownikom jego firmy w Codogno nie pozwoli się wrócić do pracy w ciągu kilku dni, linie produkcyjne w oddziałach Fiata zostaną zatrzymane, a problem dotknie także zakłady Renault, BMW i Peugeot" - wskazał.

Dodał, że w przeciętnym samochodzie znajduje się około 30 tysięcy części pochodzących od setek dostawców. "Wystarczy, że zabraknie jednej z nich, by montownia musiała zatrzymać całą linię produkcyjną. Nie bez powodu mówi się, że łańcuch dostaw jest tak silny jak jego najsłabsze ogniwo. Dlatego też dłuższe przerwy w dostawach nawet tych pozornie mniej istotnych części i komponentów to problem nie tylko dla producentów pojazdów, ale również ich dostawców części, którzy nagle nie mają zbytu" - zaznaczył.

Zdaniem Frankego, rozprzestrzenianie się wirusa powoduje efekt domina, który wpłynie na tegoroczne wyniki branży motoryzacyjnej także i w Polsce, która określana jest mianem zagłębia producentów części motoryzacyjnych.

"Jeżeli problem wirusa nie zostanie szybko opanowany niewykluczone, że firmy motoryzacyjne będą potrzebować unijnej czy regionalnej pomocy" - powiedział.

SDCM wskazuje, że na razie trudno szacować straty, jednak już teraz badania Stowarzyszenia wskazują na zauważalne zakłócenia w łańcuchach dostaw - tak wskazało prawie 50 proc. badanych firm, ponad 30 proc. firm wskazało, na przewidywalny negatywny wpływ na przychody.

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych to 148 największych graczy przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartości ponad 130 mld złotych rocznie tworzących blisko 294 tys. miejsca pracy.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas