Korki na 733 tys. km. Niemieckie autostrady straciły wydolność

Aż 733 tys. km liczyła łączna długość korków zanotowanych w ubiegłym roku na niemieckich autostradach. W sumie kierowcy spędzili w nich 330 tysięcy godzin.

Sumaryczny czas trwania wszystkich korków na niemieckich autostradach to aż 330 tys. godzin
Sumaryczny czas trwania wszystkich korków na niemieckich autostradach to aż 330 tys. godzinMariusz Grzelak/REPORTEREast News

Niemieckie władze toczą właśnie wewnętrzną dyskusję dotyczącą przyszłości sieci autostrad. Federalny minister transportu - Wolker Wissing - postuluje o wpisanie modernizacji sieci „autobahn” na listę inwestycji priorytetowych, co zagwarantowałoby odpowiednie zabezpieczenie finansowe i przyspieszyło prace projektowe. Chodzi m.in. o rozbudowę już istniejących dróg o dodatkowe pasy ruchu. Takim pomysłom ostro sprzeciwiają się Zieloni, jak chociażby niemiecka minister środowiska - Steffi Lemke. W ich opinii postulaty Wissinga "nie służą osiągnięciu celów klimatycznych".

Autostrady ważniejsze niż kolej

Wissing tłumaczy, że tylko w ubiegłym roku siecią niemieckich autostrad przetransportowano towary o łącznej masie 3,7 mln ton, czyli dziesięciokrotnie większej niż za pośrednictwem niemieckich kolei. W jego opinii nie ma wątpliwości co do tego, że rosnące korki na autostradach w konsekwencji oznaczać mogą puste półki w niemieckich sklepach i mocno uderzą w gospodarkę kraju.

733 tys. km korków w Niemczech

W argumenty Wissinga zdają się wpisywać najnowsze dane niemieckiego automobilklubu ADAC, który - jak co roku - opublikował właśnie zestawienie dotyczące korków na lokalnych autostradach. Wynika z niego, że w skali roku w sieci niemieckich autostrad zanotowano w sumie 474 tysiące "korków lub spowolnień" o łącznej długości 733 tys. km. Odpowiada to - uwaga - ponad 18 podróżom dookoła świata.

Sumaryczny czas trwania wszystkich korków to aż 330 tys. godzin. Oznacza to, że wliczając opóźnienia notowane przez każdego kierowcę z osobna, każdego dnia na możliwość kontynuowania jazdy po jednej ze 123 niemieckich autostrad czekano 900 godzin. 

Jedziesz do Niemiec? Tych autostrad lepiej unikać

Tradycyjnie najbardziej ruchliwymi dniami w Niemczech są wtorek, środa i czwartek" — wyjaśnia Jürgen Berlitz, ekspert ds. ruchu ADAC. Za najbardziej zakorkowane odcinki niemieckich autostrad uznaje się:

  • A8 między Stuttgartem a Karlsruhe w pobliżu Pforzheim,
  • A3 między przejściem granicznym Passau/Suben a Pasawą (ze względu na kontrole graniczne),
  • A10 (Dreieck Werder - Dreieck Potsdam).  

Do samych korków najczęściej dochodzi oczywiście w godzinach porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego, czyli w godzinach 7:00-8:00 oraz 14:00-18:00. Najgorsze są pod tym względem miesiące wakacyjne i grudzień.  

Warto dodać, że ADAC zarejestrował w ubiegłym roku aż 383 korki o długości co najmniej 20 kilometrów. Najdłuższy - mierzący aż 44 km - miał miejsce na trasie A8 Monachium - Salzburg między Rosenheim a Bad Reichenhall (przejście graniczne) w sobotę 23 lipca. 

Co to jest korek w Niemczech?

Pod pojęciem korka ADAC rozumie zator o długości co najmniej 300 metrów, w którym średnia prędkość pojazdów spada poniżej 20 km/h. Do statystyki wliczane są też "spowolnienia" ruchu, czyli momenty gdy średnia prędkość na autostradzie spada poniżej 40 km/h.

Korki na niemieckich autostradach

Na pocieszenie dla niemieckich kierowców wypada dodać, że przed koronawirusem, w 2019 roku, sytuacja była zdecydowanie gorsza. Wówczas ADAC informował o - uwaga - 521 tys. godzin korków na niemieckich autostradach w skali roku. 

Mimo wszystko narracja ministra Wissinga zdaje się być słuszna. Specjaliści ADAC prognozują, że bieżący rok przyniesie kolejny wzrost zakorkowania sieci niemieckich autostrad właśnie z uwagi na odkładane przez kolejne lata remonty. W skali całego kraju mowa jest o "setkach mostów i wiaduktów", które wymagać będą remontu lub przebudowy w najbliższych latach. Jako jeden z głównych czynników powstawania korków wymieniane są właśnie - odkładane w czasie - prace drogowców, które nawarstwiać się będą w nadchodzących miesiącach.

***

Moto Flesz - odcinek 76. Drożejąca autostrada A4, kto produkuje najwięcej aut na świecie?INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas