Koniec z nielegalnym parkowaniem "na inwalidę"

We wtorek rozpoczyna się wymiana kart parkingowych dla osób niepełnosprawnych. Nowe nie będą już wydawane bezterminowo, a do ich otrzymania uprawnione będą osoby niepełnosprawne ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnego poruszania się.

Skończy się nielegalne parkowanie na takich miejscach postojowych
Skończy się nielegalne parkowanie na takich miejscach postojowychDonald BrykczyńskiReporter

Nowe przepisy dotyczące wydawania kart wprowadziła nowelizacja Prawa o ruchu drogowym, która (oprócz kilku przepisów) wchodzi w życie 1 lipca. Zmiany przygotowane w sejmowej podkomisji ds. osób niepełnosprawnych mają ukrócić nadużycia związane z używaniem kart parkingowych dla niepełnosprawnych, które obecnie wydawane są bezterminowo.Jak powiedział PAP poseł PO Sławomir Piechota, który przygotowywał projekt, z uprawnień do kart parkingowych wykluczone zostały osoby o lekkim stopniu niepełnosprawności.

"Teraz kartę będzie mogła otrzymać osoba o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności. Do tego musi być ustalenie przewodniczącego powiatowego zespołu orzekania o niepełnosprawności, że ta osoba ma znaczne trudności z samodzielnym poruszaniem się" - powiedział Piechota.

Dodał, że np. osoba niesłysząca, która ma umiarkowany stopień niepełnosprawności, niekoniecznie będzie uprawniona do otrzymania karty.

Dodał, że wprowadzenie nowych przepisów wynikało z coraz częstszego zajmowania miejsc dla osób niepełnosprawnych przez osoby do tego nieuprawnionych.

"Wynikało to z obserwacji, m.in. policji i organizacji pozarządowych. Na tych miejscach parkowały osoby, które nie miały problemu z samodzielnym poruszaniem się. Rosło też zjawisko używania kart wydanych kiedyś na osoby, które już nie żyją" - tłumaczył powody wprowadzenia nowych przepisów Piechota.

Wszystkie dotychczas wydane karty parkingowe stracą ważność 30 listopada 2014 r. "Od 1 lipca do końca listopada będzie czas na wymianę starych kart na nowe, od 1 grudnia nie można parkować w oparciu o stare karty na wydzielonych dla niepełnosprawnych miejscach. Każdy uprawniony powinien od razu przystąpić do wymiany karty" - zaznaczył Piechota.

Nowe karty, które pozwalają na zajmowanie miejsc parkingowych dla pojazdów osób niepełnosprawnych, a także niestosowania się do pewnych znaków drogowych, będą wydawane na okres ważności orzeczenia o niepełnosprawności, jednak nie dłużej niż na pięć lat. Natomiast placówki obsługujące osoby niepełnosprawne otrzymają karty parkingowe na okres trzech lat.

Imienna karta będzie wydawana osobie niepełnosprawnej - niezależnie od tego, jakim pojazdem jeździ. Jeżeli karta wydawana będzie dla placówki, wtedy w numerze karty będzie numer rejestracyjny pojazdu.

Według danych resortu infrastruktury obecnie w Polsce wydanych jest ponad 650 tys. takich kart, wiele z nich używanych jest w sposób nieuprawniony. Często zdarza się używanie kart podrobionych, posługiwanie się kartami osób zmarłych lub członków rodzin mieszkających w innym rejonie kraju, podczas gdy taka karta ważna jest tylko wtedy, gdy osoba niepełnosprawna uczestniczy w podróży - jako pasażer lub kierowca.

Według szacunków autorów ustawy po nowelizacji w obiegu pozostanie ok. 180 tys. kart.

Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym wprowadza też zmianę w Kodeksie wykroczeń poprzez dodanie nowego typu wykroczenia, którym będzie posługiwanie się w sposób nieuprawniony kartą parkingową dla osób niepełnosprawnych; takie wykroczenie będzie karane grzywną do 2 tys. zł.

Zmieni się także podmiot wydający kartę. Dotychczas był to starosta, teraz będzie to przewodniczący powiatowego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności.

Ponadto tworzy się centralną ewidencję kart parkingowych, która będzie prowadzona przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych w systemie teleinformatycznym. Ustawa przewiduje, iż system ten zacznie funkcjonować od 4 stycznia 2016 r.

W ustawie określona została także minimalna liczba miejsc postojowych zagwarantowanych dla pojazdów osób niepełnosprawnych. Tam, gdzie miejsc parkingowych jest w sumie od 6 do 15, ma to być co najmniej jedno miejsce, od 16 do 40 - co najmniej dwa miejsca, od 41 do 100 - co najmniej trzy miejsca, a powyżej 100 miejsc postojowych - przynajmniej 4 proc. ogólnej liczby miejsc.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas