Koniec z dziurami na drogach. Ten asfalt sam się naprawi

Badacze z Uniwersytetu w Swansea stworzyli innowacyjną nawierzchnię drogową, która samoczynnie regeneruje się po pęknięciu, eliminując dalsze ryzyko powstawania dziur. W warunkach laboratoryjnych fragmenty materiału były w stanie naprawić drobne uszkodzenia w ciągu godziny od ich powstania.

Koniec z dziurami na drogach. Asfalt naprawi się samodzielnie
Koniec z dziurami na drogach. Asfalt naprawi się samodzielnie Piotr KamionkaReporter

Z danych opublikowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad wynika, że około 9 proc. polskich dróg jest w „złym” stanie technicznym i wymaga natychmiastowych napraw. Choć może się to wydawać niepokojące, jest to znacząca poprawa w porównaniu do 2023 roku, gdy odsetek takich odcinków wynosił aż 15 proc. Do perfekcji wciąż jednak daleko, a co gdyby drogi mogły regenerować się samodzielnie?

Samonaprawiający się asfalt lekarstwem na dziury na drogach

Dokładnie nad takim rozwiązaniem od pewnego czasu pracują brytyjscy naukowcy z Uniwersytetu w Swansea. Ogłosili oni, że udało im się opracować samonaprawiający się asfalt. Jego właściwości mają samoczynnie regenerować powstające pęknięcia, przywracając jego bazową strukturę. W pierwszych testach laboratoryjnych materiał potrafił zregenerować drobne uszkodzenia w ciągu zaledwie godziny od ich pojawienia się.

Nowy asfalt ma zdolność samoregeneracji123RF/PICSEL

Dziury w jezdni najczęściej zaczynają się od niewielkich pęknięć powierzchniowych, powstających pod wpływem obciążenia ruchem. Przez te szczeliny woda przedostaje się do struktury drogi, gdzie w wyniku cyklicznego zamarzania i rozmrażania prowadzi do poważniejszych uszkodzeń. Asfalt, czyli lepka, czarna substancja stosowana w nawierzchniach drogowych, z czasem twardnieje na skutek utleniania, co sprawia, że staje się bardziej podatny na pękanie.

Rozwiązanie bazuje głównie na naturalnych składnikach

Aby opracować samonaprawiający się bitum, naukowcy połączyli drobne, porowate zarodniki roślin z olejami pochodzącymi z recyklingu. Pod wpływem nacisku generowanego przez ruch pojazdów zarodniki uwalniają olej, który przedostaje się do pobliskich pęknięć. Dzięki temu bitum zostaje zmiękczony na tyle, że może ponownie się rozprowadzić i skutecznie uszczelnić powstałe uszkodzenia.

Gdy zamykasz pęknięcia, zapobiegasz powstawaniu dziur w przyszłości i wydłużasz żywotność drogi. W ten sposób możemy wydłużyć żywotność nawierzchni o 30 proc.
dr Jose Norambuena-Contreras, badacz na Uniwersytecie Swansea

Za kilka lat wszystkie drogi będą gładkie jak papier

Wspólnie z badaczami z King's College London i Google Cloud naukowcy wykorzystali uczenie maszynowe – formę sztucznej inteligencji – do modelowania ruchu cząsteczek organicznych w asfalcie. Dzięki temu mogli symulować działanie samonaprawiającego się materiału i analizować jego reakcję na nowo powstałe pęknięcia.

Zdaniem ekspertów technologia ta może zostać wdrożona na brytyjskich drogach w ciągu najbliższych kilku lat. Niewykluczone, że w przyszłości zostanie udostępniona do ogólnego użytku na rynku europejskim.

interiaPolicja