Koniec pandy w Tychach. Lancia na gaz!
Tyska fabryka Fiata wyprodukuje w tym roku ok. 350 tys. samochodów wobec ponad 467,7 tys. w 2011 r. - prognozuje dyrektor zakładu Antoni Greń. Oznacza to spadek produkcji wobec ubiegłego roku o ok. 25 proc. To trzeci z rzędu rok zmniejszania produkcji w tyskiej fabryce.
Obecnie przedstawiciele zakładu nie mają informacji, kiedy mogłaby zapaść decyzja dotycząca ulokowania w Tychach produkcji nowego modelu, który uzupełniłby ubytek produkcji, związany ze zmniejszeniem zapotrzebowania rynku oraz wygaszeniem produkcji modelu panda classic (wytwarzana będzie tylko do końca br.), który w ostatnich latach był sztandarowym - obok fiata 500 - modelem zakładu.
Nowe auto dla Tychów? Wciąż nic nie wiadomo
"Wobec obecnego kryzysu ekonomicznego w Europie oraz sytuacji przemysłu motoryzacyjnego decyzje o uruchamianiu produkcji nowych modeli trzeba podejmować z wielką rozwagą i bardzo ostrożnie" - powiedział dyrektor, uczestniczący w polsko-włoskim forum gospodarczym w Bieruniu (Śląskie).
Przygotowania do wygaszenia produkcji pandy, polegające m.in. na odpowiednim zarządzaniu zapasami materiałów, już się rozpoczęły. Nowy model pandy wytwarzany jest we włoskiej fabryce Fiata w Pomigliano d'Arco nieopodal Neapolu.
W tegorocznej produkcji tyskiej fabryki najwięcej będzie fiata 500, a w dalszej kolejności pandy classic i lancii ypsilon.
Kolejna wersja ypsilon
Według dyrektora perspektywicznym modelem dla tyskiej fabryki, oprócz wiodącego fiata 500, jest lancia ypsilon, stanowiąca obecnie dużą część produkcji. Niebawem planowane jest uruchomienie w Tychach produkcji kolejnej wersji tego modelu. "Chcemy iść w kierunku bardziej ekologicznym" - powiedział Greń, nie ujawniając jednak szczegółów związanych z nową wersją lancii ypsilon. (będzie to wersja na CNG).
Na tegoroczną prognozę produkcji rzędu 350 tys. aut pozytywnie wpływa m.in. spodziewany wzrost produkcji w grudniu, kiedy - jak poinformował dyrektor - zamówiono dodatkowe ok. 3 tys. aut.
Rekordową liczbę samochodów tyska fabryka osiągnęła w 2009 r., kiedy produkcja sięgnęła 605,8 tys. aut - na rynku niemieckim obowiązywały wówczas dopłaty do nowych aut, które znacząco wzmogły wówczas popyt, szczególnie na małe samochody. Rok później w Tychach wyprodukowano ponad 533,4 tys, samochodów, a w ubiegłym roku ponad 467,7 tys. aut.
Od początku istnienia fabryki w Tychach (wcześniej także zakładu w Bielsku-Białej), w ramach Fabryki Samochodów Małolitrażowych, a potem Fiat Auto Poland, wyprodukowano łącznie ponad 10 mln samochodów różnych modeli, z czego ponad 3,3 mln to "maluchy", a ponad 2,1 mln - pandy. 10-milionowy egzemplarz zjechał z linii produkcyjnej w czwartek.
W zakładach dawnej FSM wyprodukowano łącznie ponad 3,3 mln samochodów, a w Fiat Auto Poland przeszło 6,6 mln. Z 10 mln wyprodukowanych aut ponad 6,2 mln trafiło do klientów zagranicznych.