Koniec pandy w Tychach. Lancia na gaz!

Tyska fabryka Fiata wyprodukuje w tym roku ok. 350 tys. samochodów wobec ponad 467,7 tys. w 2011 r. - prognozuje dyrektor zakładu Antoni Greń. Oznacza to spadek produkcji wobec ubiegłego roku o ok. 25 proc. To trzeci z rzędu rok zmniejszania produkcji w tyskiej fabryce.

Panda classic będzie produkowana tylko do końca roku
Panda classic będzie produkowana tylko do końca rokuInformacja prasowa (moto)

Obecnie przedstawiciele zakładu nie mają informacji, kiedy mogłaby zapaść decyzja dotycząca ulokowania w Tychach produkcji nowego modelu, który uzupełniłby ubytek produkcji, związany ze zmniejszeniem zapotrzebowania rynku oraz wygaszeniem produkcji modelu panda classic (wytwarzana będzie tylko do końca br.), który w ostatnich latach był sztandarowym - obok fiata 500 - modelem zakładu.

Nowe auto dla Tychów? Wciąż nic nie wiadomo

"Wobec obecnego kryzysu ekonomicznego w Europie oraz sytuacji przemysłu motoryzacyjnego decyzje o uruchamianiu produkcji nowych modeli trzeba podejmować z wielką rozwagą i bardzo ostrożnie" - powiedział dyrektor, uczestniczący w polsko-włoskim forum gospodarczym w Bieruniu (Śląskie).

Przygotowania do wygaszenia produkcji pandy, polegające m.in. na odpowiednim zarządzaniu zapasami materiałów, już się rozpoczęły. Nowy model pandy wytwarzany jest we włoskiej fabryce Fiata w Pomigliano d'Arco nieopodal Neapolu.

W tegorocznej produkcji tyskiej fabryki najwięcej będzie fiata 500, a w dalszej kolejności pandy classic i lancii ypsilon.

Kolejna wersja ypsilon

Według dyrektora perspektywicznym modelem dla tyskiej fabryki, oprócz wiodącego fiata 500, jest lancia ypsilon, stanowiąca obecnie dużą część produkcji. Niebawem planowane jest uruchomienie w Tychach produkcji kolejnej wersji tego modelu. "Chcemy iść w kierunku bardziej ekologicznym" - powiedział Greń, nie ujawniając jednak szczegółów związanych z nową wersją lancii ypsilon. (będzie to wersja na CNG).

Na tegoroczną prognozę produkcji rzędu 350 tys. aut pozytywnie wpływa m.in. spodziewany wzrost produkcji w grudniu, kiedy - jak poinformował dyrektor - zamówiono dodatkowe ok. 3 tys. aut.

Rekordową liczbę samochodów tyska fabryka osiągnęła w 2009 r., kiedy produkcja sięgnęła 605,8 tys. aut - na rynku niemieckim obowiązywały wówczas dopłaty do nowych aut, które znacząco wzmogły wówczas popyt, szczególnie na małe samochody. Rok później w Tychach wyprodukowano ponad 533,4 tys, samochodów, a w ubiegłym roku ponad 467,7 tys. aut.

Od początku istnienia fabryki w Tychach (wcześniej także zakładu w Bielsku-Białej), w ramach Fabryki Samochodów Małolitrażowych, a potem Fiat Auto Poland, wyprodukowano łącznie ponad 10 mln samochodów różnych modeli, z czego ponad 3,3 mln to "maluchy", a ponad 2,1 mln - pandy. 10-milionowy egzemplarz zjechał z linii produkcyjnej w czwartek.

W zakładach dawnej FSM wyprodukowano łącznie ponad 3,3 mln samochodów, a w Fiat Auto Poland przeszło 6,6 mln. Z 10 mln wyprodukowanych aut ponad 6,2 mln trafiło do klientów zagranicznych.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas