Kompaktowa trasa polskiego klasyka

Piętnaście odcinków specjalnych liczących ponad 200 kilometrów zostanie rozegranych podczas PZM 76. Rajdu Polski (28 - 30 czerwca 2019), czwartej rundy mistrzostw Europy, mistrzostw Polski oraz Litwy, a także HRSMP. Znacznie skrócone trasy dojazdowe sprawią jednak, że polski klasyk będzie miał bardzo kompaktowy, przyjazny dla zawodników i kibiców charakter. Cała trasa liczy 654 kilometry i będzie jedną z najkrótszych w historii rajdu. Organizatorzy polskiej rundy mistrzostw Europy bacznie wsłuchiwali się w opinie zawodników i kibiców, ale wzięli również pod uwagę standardy współczesnych imprez sportowych oraz budżetowe realia.

article cover
Informacja prasowa (moto)

Po ubiegłorocznej edycji rajdu rozmawiałem z zawodnikami, którzy chwalili trasy, ale zwracali uwagę na zbyt długie dojazdy do odcinków specjalnych. Po powrocie Rajdu Polski do mistrzostw Europy oraz mistrzostw Polski mieliśmy naturalnie świadomość, że musimy przebudować trasę w stosunku do tej z rund WRC ale ten proces dokonał się w pełni dopiero w tym roku. Rajd jest zdecydowanie bardziej kompaktowy, wracamy na tereny bliżej Mikołajek, ale nie rezygnujemy z najbardziej popularnych odcinków, które były wykorzystywane w ostatnich latach. Zmiany będą szczególnie widoczne w ostatni dzień zawodów, w niedzielę, kiedy prawie połowę trasy będą stanowiły odcinki specjalne. Myślę, że ze zmian będą zadowoleni także kibice, bowiem będzie im łatwiej śledzić rywalizację na oesach. Pozostawiamy w harmonogramie, chociaż w innej konfiguracji, odcinek Mikołajki Max, który łączy w sobie część trasy na torze w Mikołajkach z trasą w otwartym terenie. Nie mam wątpliwości, że zmiana terminu rajdu oraz fakt, że jest to w tym roku runda mistrzostw Europy, mistrzostw Polski i Litwy oraz HRSMP korzystnie wpłyną na atrakcyjność naszego narodowego klasyka i będą jeszcze większą zachętą do przyjazdu na zawody dla miłośników tej dyscypliny sportu - powiedział Krzysztof Maciejewski, dyrektor PZM 76. Rajdu Polski

Start rajdu w centrum Mikołajek zaplanowano na godzinę 16:00, w piątek, 28 czerwca br. Wcześniej, o godzinie 8:00 oraz 10:30 odcinki treningowy i kwalifikacyjny, a o 18:00 początek sportowej rywalizacji na torze Mikołajki Arena.

W sobotę, 29 czerwca br. osiem prób sportowych o długości ponad 115 kilometrów. Będą to dwukrotnie przejeżdżane oesy Paprotki, Stare Juchy, Olecko oraz widowiskowy Mikołajki Arena.

W niedzielę, 30 czerwca br. na zawodników czeka jeszcze kolejnych 6 odcinków specjalnych o długości blisko 88 kilometrów. Dwukrotnie rozgrywane oesy to Gmina Mrągowo, Użranki oraz Mikołajki Max, który tym razem na torze będzie miał swój start, a nie metę tak jak przed rokiem. Podczas niedzielnej rywalizacji, aż 45 procent trasy będą stanowiły odcinki specjalne!

Uroczyste zakończenie rajdu zaplanowano także w niedzielę, a wjazd pierwszej załogi na metę zlokalizowaną w malowniczym centrum Mikołajek nastąpi o godz. 15:30 tj. o blisko 3 godziny wcześniej niż przed rokiem.

Najkrótszy w historii był pierwszy Rajd Polski w 1921 roku, który prowadził z Warszawy do Białowieży i z powrotem i liczył 576 kilometrów. Kolejne edycje rozgrywane w okresie międzywojennym oraz w drugiej połowie ubiegłego stulecia były już znacznie dłuższe, a rekord został ustanowiony w sezonie 1939, kiedy to zawodnicy mieli do pokonania trasę liczącą 4,5 tysiąca kilometrów.

Rajd Polski w latach 1998 (Kraków), 2007, 2012 i 2013 (wszystkie edycje w Mikołajkach) liczył od 612 do 699 kilometrów. Przed rokiem, po czterech dłuższych rundach mistrzostw świata długość trasy wynosiła jeszcze 957 km, ale tegoroczna edycja liczy 654 kilometry.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas