Kompaktowa trasa polskiego klasyka
Piętnaście odcinków specjalnych liczących ponad 200 kilometrów zostanie rozegranych podczas PZM 76. Rajdu Polski (28 - 30 czerwca 2019), czwartej rundy mistrzostw Europy, mistrzostw Polski oraz Litwy, a także HRSMP. Znacznie skrócone trasy dojazdowe sprawią jednak, że polski klasyk będzie miał bardzo kompaktowy, przyjazny dla zawodników i kibiców charakter. Cała trasa liczy 654 kilometry i będzie jedną z najkrótszych w historii rajdu. Organizatorzy polskiej rundy mistrzostw Europy bacznie wsłuchiwali się w opinie zawodników i kibiców, ale wzięli również pod uwagę standardy współczesnych imprez sportowych oraz budżetowe realia.
Po ubiegłorocznej edycji rajdu rozmawiałem z zawodnikami, którzy chwalili trasy, ale zwracali uwagę na zbyt długie dojazdy do odcinków specjalnych. Po powrocie Rajdu Polski do mistrzostw Europy oraz mistrzostw Polski mieliśmy naturalnie świadomość, że musimy przebudować trasę w stosunku do tej z rund WRC ale ten proces dokonał się w pełni dopiero w tym roku. Rajd jest zdecydowanie bardziej kompaktowy, wracamy na tereny bliżej Mikołajek, ale nie rezygnujemy z najbardziej popularnych odcinków, które były wykorzystywane w ostatnich latach. Zmiany będą szczególnie widoczne w ostatni dzień zawodów, w niedzielę, kiedy prawie połowę trasy będą stanowiły odcinki specjalne. Myślę, że ze zmian będą zadowoleni także kibice, bowiem będzie im łatwiej śledzić rywalizację na oesach. Pozostawiamy w harmonogramie, chociaż w innej konfiguracji, odcinek Mikołajki Max, który łączy w sobie część trasy na torze w Mikołajkach z trasą w otwartym terenie. Nie mam wątpliwości, że zmiana terminu rajdu oraz fakt, że jest to w tym roku runda mistrzostw Europy, mistrzostw Polski i Litwy oraz HRSMP korzystnie wpłyną na atrakcyjność naszego narodowego klasyka i będą jeszcze większą zachętą do przyjazdu na zawody dla miłośników tej dyscypliny sportu - powiedział Krzysztof Maciejewski, dyrektor PZM 76. Rajdu Polski
Start rajdu w centrum Mikołajek zaplanowano na godzinę 16:00, w piątek, 28 czerwca br. Wcześniej, o godzinie 8:00 oraz 10:30 odcinki treningowy i kwalifikacyjny, a o 18:00 początek sportowej rywalizacji na torze Mikołajki Arena.
W sobotę, 29 czerwca br. osiem prób sportowych o długości ponad 115 kilometrów. Będą to dwukrotnie przejeżdżane oesy Paprotki, Stare Juchy, Olecko oraz widowiskowy Mikołajki Arena.
W niedzielę, 30 czerwca br. na zawodników czeka jeszcze kolejnych 6 odcinków specjalnych o długości blisko 88 kilometrów. Dwukrotnie rozgrywane oesy to Gmina Mrągowo, Użranki oraz Mikołajki Max, który tym razem na torze będzie miał swój start, a nie metę tak jak przed rokiem. Podczas niedzielnej rywalizacji, aż 45 procent trasy będą stanowiły odcinki specjalne!
Uroczyste zakończenie rajdu zaplanowano także w niedzielę, a wjazd pierwszej załogi na metę zlokalizowaną w malowniczym centrum Mikołajek nastąpi o godz. 15:30 tj. o blisko 3 godziny wcześniej niż przed rokiem.
Najkrótszy w historii był pierwszy Rajd Polski w 1921 roku, który prowadził z Warszawy do Białowieży i z powrotem i liczył 576 kilometrów. Kolejne edycje rozgrywane w okresie międzywojennym oraz w drugiej połowie ubiegłego stulecia były już znacznie dłuższe, a rekord został ustanowiony w sezonie 1939, kiedy to zawodnicy mieli do pokonania trasę liczącą 4,5 tysiąca kilometrów.
Rajd Polski w latach 1998 (Kraków), 2007, 2012 i 2013 (wszystkie edycje w Mikołajkach) liczył od 612 do 699 kilometrów. Przed rokiem, po czterech dłuższych rundach mistrzostw świata długość trasy wynosiła jeszcze 957 km, ale tegoroczna edycja liczy 654 kilometry.