Kolosalne zarobki na A4 Kraków - Katowice

Ok. 146 mln zł zysku netto wypracowała w ciągu dziewięciu miesięcy br. spółka Stalexport Autostrady - właściciel m.in. spółki Stalexport Autostrada Małopolska (SAM), koncesjonariusza płatnego odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków. Przychody grupy wyniosły 255,2 mln zł.

Bramki na A4 w Balicach pod Krakowem / Fot: Monkpress
Bramki na A4 w Balicach pod Krakowem / Fot: MonkpressEast News

- Ok. 146 mln zł zysku netto wypracowała w ciągu dziewięciu miesięcy br. spółka Stalexport Autostrady - właściciel m.in. spółki Stalexport Autostrada Małopolska (SAM), koncesjonariusza płatnego odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków. Przychody grupy wyniosły 255,2 mln zł.

W całym ub. roku grupa Stalexport Autostrady osiągnęła ponad 318,8 mln zł przychodów oraz 158,8 mln zł zysku netto.

Jak zaznaczyła w czwartkowym komunikacie grupa Stalexport Autostrady, kluczową częścią przychodów grupy pozostawały opłaty pobierane przez SAM za przejazd A4 Katowice-Kraków. Przychody z tego tytułu wyniosły 252 mln zł i wzrosły o 6 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2017 r.

Według czwartkowych danych grupy natężenie ruchu na autostradzie wzrosło w porównaniu do pierwszych dziewięciu miesięcy 2017 r. o 5,3 proc. i wyniosło średnio 46 tys. pojazdów na dobę. Wzrost ten dotyczył zarówno samochodów osobowych (o 5,6 proc.), jak i ciężarowych (o 3,9 proc.).

Zgodnie z wcześniejszymi informacjami w pierwszym półroczu 2018 r. akcjonariusze grupy zdecydowali o wypłacie ponad 71,7 mln zł (0,29 zł na jedną akcję) w postaci dywidendy - nastąpiło to 18 maja br.

Grupa podała, że do najważniejszych inwestycji realizowanych w dziewięciu miesiącach 2018 r. należały: modernizacja odwodnienia autostrady, remont obiektu mostowego w woj. małopolskim oraz  prace utrzymaniowe związane z wymianą nawierzchni jezdni autostrady oraz jezdni węzła Balin (łącznie ok. 60 km).

W całym ubiegłym roku na inwestycje grupa wydała ponad 43,9 mln zł - pieniądze przeznaczono m.in. na rozwój elektronicznego poboru opłat, rozbudowę węzła Rudno, a także na przebudowę odwodnienia autostrady i budowę ekranów akustycznych, a ponadto na instalację urządzeń systemu zarządzania ruchem - wśród nich elektronicznych tablic informacyjnych.

Koncesjonariusz autostrady A4 Katowice-Kraków w 2016 r. wdrożył nowy sposób wnoszenia opłat za przejazd - elektroniczny system poboru opłat A4Go. Do końca września br. użytkownikom autostrady wydano ok 27 tys. urządzeń pokładowych elektronicznego poboru opłat.

Spółka SAM (koncesjonariusz A4 Katowice-Kraków) oraz spółka VIA4 (operator tego odcinka) to spółki z grupy Stalexport Autostrady. Jej strategicznym inwestorem jest grupa Atlantia - m.in. operator sieci autostrad płatnych - przede wszystkim we Włoszech, a także Brazylii, Chile, Indiach i w Polsce.

Stalexport Autostrady, będąca współwłaścicielem biurowca w centrum Katowic oraz spółki zarządzającej tą nieruchomością - Biuro Centrum, prowadzi również działalność związaną z wynajmem powierzchni biurowych i miejsc parkingowych.(

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas