Kierowcy paliwem sfinansują... koleje. Logiczne, prawda?

Sejm przyjął poprawkę Senatu do noweli ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o podatku akcyzowym. Poprawka zakłada, że nowela zwiększająca wydatki na kolej wejdzie w życie 14 dni po opublikowaniu.

Sejm przyjął poprawkę Senatu do noweli ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o podatku akcyzowym. Poprawka zakłada, że nowela zwiększająca wydatki na kolej wejdzie w życie 14 dni po opublikowaniu.

W wersji sejmowej ustawa z wyjątkami miała wejść w życie od nowego roku. Nowelę ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o podatku akcyzowym przygotowaną przez resort finansów Sejm uchwalił na początku września. Nowe prawo ma pomóc w finansowaniu kolejowych inwestycji w nowej perspektywie budżetowej UE.

Reklama

Nowela przewiduje podwyższenie opłaty paliwowej, aby zapewnić dodatkowe wpływy do Funduszu Kolejowego. Nowelizacja równocześnie zakłada obniżenie stawek podatku akcyzowego od paliw silnikowych. Dodatkowe środki do Funduszu Kolejowego mają przełożyć się na realizację większej liczby inwestycji i utrzymanie infrastruktury kolejowej.

Środki Funduszu Kolejowego pochodzą m.in. z: obligacji emitowanych na rzecz funduszu przez Bank Gospodarstwa Krajowego, kredytów lub pożyczek zaciągniętych na jego rzecz przez BGK, akcji w spółkach publicznych, inwestycji środków Funduszu Kolejowego w jednostki uczestnictwa funduszy rynku pieniężnego. Jednak jednym z podstawowych źródeł finansowania Funduszu jest opłata paliwowa (podlegają jej wprowadzane na krajowy rynek paliwa silnikowe i gaz, wykorzystywane do napędu silników spalinowych). Stanowi ona przychód Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) i Funduszu Kolejowego (FK): 80 proc. wpływów zasila KFD, a 20 proc. FK.

Zgodnie z nowelą dodatkowe środki dla Funduszu Kolejowego mają pochodzić z wpływów uzyskanych z czasowo podwyższonych stawek opłaty paliwowej. W latach 2015-2019 będą one zwiększone o 25 zł na 1000 l lub 25 zł na 1000 kg (w zależności od rodzaju paliwa).

Jednocześnie o te same wartości zostaną obniżone stawki podatku akcyzowego od paliw silnikowych, co oznacza, że projektowana regulacja - według jej autorów - nie będzie miała wpływu na ceny paliw na stacjach benzynowych. Zgodnie z nowymi przepisami podmioty zobowiązane do zapłaty opłaty paliwowej będą musiały składać tzw. zabezpieczenie akcyzowe (będzie ono gwarantować jej zapłatę).

Rozwiązanie to ma zminimalizować ryzyko powstania nieściągalnych zaległości w opłacie paliwowej, co nabiera szczególnego znaczenia zwłaszcza w sytuacji wzrostu jej stawek.

Zgodnie z danymi rządu w 2015 r. z Krajowego Funduszu Drogowego do Funduszu Kolejowego wpłynie 500 mln zł, bo oprócz obowiązku przekazania 400 mln zł, będą jeszcze obowiązywały przepisy o powiększeniu tego wpływu o dodatkowe 100 mln zł. W latach 2016-2019 z KFD do FK będzie wpływać corocznie 400 mln zł.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy