Jutro premiera nowego Passata

3 lipca w Berlinie Volkswagen oficjalnie zaprezentuje nową generację Passata, oznaczoną jako B8. Model będzie lżejszy, oszczędniejszy i bardziej premium - wszystko po to, aby zachować tytuł króla klasy średniej. My już dziś prezentujemy część rozwiązań technicznych, jakie zostaną w nim wprowadzone.

Volkswagen Passat B8 - pierwsze oficjalne zdjęcie
Volkswagen Passat B8 - pierwsze oficjalne zdjęcieVolkswagen

Chociaż w ubiegłym roku sprzedaż aut klasy średniej popularnych marek w Europie spadła o 22 proc. - głównie w obliczu rosnącej popularności aut premium i SUV-ów, to nadal przypada na niego grubo ponad 0,5 mln aut rocznie. Volkswagen ma nadzieję, że nowy Passat - który w ubiegłym roku znalazł na Starym Kontynencie 156 tys. nabywców, zaliczając 20-proc. spadek - podąży śladem Mazdy 6. "Japonka" jako jedyna w klasie zanotowała wzrost sprzedaży, i to aż o 68 proc. Bezwzględne wyniki (32,5 tys. sztuk) nie robią takiego wrażenia, ale faktem jest, że do salonów Mazdy pukają klienci, którzy wcześniej myśleli o zakupie Audi A4 czy Volvo S60. Tymczasem Passat traci na popularności nawet w rodzimych Niemczech (2013: 72 tys. sztuk, -23 proc.).

Model pozostaje jednak niekwestionowanym numerem 2 w gamie Volkswagena. Od 1973 roku znalazł ponad 22 mln nabywców, a w Wolfsburgu wciąż pamiętają niedawne przecież czasy, gdy sprzedawał się w Europie w liczbie ponad 300 tys. rocznie (ostatnio w latach 2001, 2006 i 2007). Czy nowa generacja zdoła zbliżyć się do tej bariery? Ambicje są wysokie, a europejski rynek dopiero wstaje z kolan. Ale Volkswagen nie skupia się tylko na Europie i na Azji, ale też na USA, gdzie od kilkunastu miesięcy notuje dwucyfrowe spadki. I tu Passat ma swoją misję: jego północnoamerykańskiego odpowiednika niebawem czeka poważny lifting. Elementy z B-ósemki mogą dostarczyć mu dodatkowych argumentów w walce z Toyotą Camry, Fordem Fusionem czy Hondą Accord.

Ambicje nowego Passata mają zresztą swoje uzasadnienie po stronie technologii. W przeciwieństwie do poprzednika, który miał wiele wspólnego z typoszeregiem B6, Passat B8 stanowi całkowicie nową konstrukcję. Założenia są podobne jak w przypadku nowego Golfa - bardziej aerodynamiczne i eleganckie nadwozie, niższa masa własna, oszczędniejsze silniki, elementy wyposażenia z aut z wyższej półki, i oczywiście niższe koszty produkcji. Zastosowanie platformy MQB oraz "klocków" używanych już w innych autach koncernu VW ma pomóc w wypracowaniu wyższej marży (obecnie 2,9 proc.; długoterminowe cele zakładają poziom 6 proc.).

Czego możemy spodziewać się po nowym Passacie?

  • będzie lżejszy - zbudowany na modułowej platformie MQB, z większą ilością wysokowytrzymałej stali, ma ważyć do 85 kg mniej od poprzednika (czyli poniżej 1300 kg); do 9 kg zaoszczędzono na układzie jezdnym, do 40 kg na silniku, 3 kg na instalacji elektrycznej, a nawet 33 kg na wyposażeniu;
  • otrzyma nadwozie o wyższej sztywności;
  • masa holowanej przyczepy wzrośnie o 400 kg;
  • miejsce panelu wskaźników, tak jak w nowym Audi TT, zajmie wyświetlacz o przekątnej 12,3 cali z funkcją wyświetlania komend nawigacji i systemów wspomagających (opcja);
  • na życzenie montowany będzie wyświetlacz head-up, w pełni LED-owe oświetlenie, asystent parkowania z czterema kamerami, generujący widok 360 st., Park Assist 3 (pozwala dodatkowo na półautomatyczne parkowanie przodem prostopadle do osi drogi), Trailer Assist (ułatwia cofanie z przyczepą), Side Assist monitorujący martwe pole podczas wyjeżdżania z luki parkingowej, aktywny tempomat z funkcją jazdy w korku (poniżej 60 km/h kręci kierownicą w celu utrzymaniu pośrodku pasa ruchu, o ile kierowca trzyma obie ręce na wieńcu), Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście (reaguje na pieszych i samoczynnie hamuje z niewielkich prędkości);
  • na konsoli centralnej będą montowane wyświetlacze o przekątnej od 5 do 8 cali, współpracujące z drugą generacją systemów multimedialnych (zależnie od wersji, lista ich funkcji będzie obejmować m.in. współpracę ze smartfonem, odczytywanie SMS-ów, dostęp do internetu);
  • system rozrywki dla pasażerów tylnych siedzeń Rear Seat Entertainement ma umożliwiać oglądanie filmów, sterowanie audio i zarządzanie nawigacją za pomocą tabletu (w formie aplikacji);
  • gama silnikowa wzbogaci się o wariant hybrydowy z możliwością ładowania baterii z gniazdka o łącznej mocy 211 KM (znany z Golfa GTE) oraz silnik 2.0 TDI biturbo o mocy 240 KM oraz 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego, połączony z napędem na obie osie i 7-biegową skrzynią DSG;
  • model otrzyma znany z Golfa VII układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu.

Reuters ujawnił już, że ceny Passata B8 w Niemczech będą startować z poziomu 26 tys. euro, czyli niewiele wyższego niż B7 (od 25 375 euro). W polskich salonach model pojawi się w listopadzie br.

***AKTUALIZACJA: 3 lipca br. Volkswagen przedstawił zdjęcia oraz szczegóły dotyczące nowego Passata. Więcej informacji w albumie:

Volkswagen Passat (B8)

3 lipca br. w Niemczech zadebiutował nowy Volkswagen Passat. Zbudowany na modułowej platformie MQB, jest przestronniejszy, lżejszy i wydajniejszy od poprzednika. Jest też "bardziej premium" - a to za sprawą znanych z droższych aut elementów wyposażenia. Przy praktycznie niezmienionej długości Passat B8 jest szerszy, niższy i ma większy rozstaw osi. Jego nadwozie mierzy 4767 mm długości (o 2 mm mniej od B-siódemki), 1832 mm szerokości (+12 mm) i 1456 mm wysokości (-14 mm), a rozstaw osi - 2791 mm (+79 mm). Pojemność bagażnika sedana wzrosła o 21 l, do 586 l, a kombi (Variant) - o 47 l, do 650 l. Pod maską: benzynowe jednostki TSI o pojemnościach 1.4 (125 i 150 KM), 1.8 (180 KM) lub 2.0 (220 i 280 KM) oraz turbodiesle TDI - 1.6 (120 KM) albo 2.0 (150, 190 i 240 KM). Więcej na temat wyposażenia nowego Passata pisaliśmy 2 lipca (kliknij).

Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat Variant (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat Variant (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat Variant (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat Variant (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat Variant (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat Variant (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat Variant (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat Variant (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat Variant (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat Variant (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat Variant (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat Variant (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat Variant (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat Variant (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen
Volkswagen Passat (2015)Volkswagen

msob, źródła: KBA, ANDC, JATO Dynamics

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas