Jelcz nie uratuje fabryki Stellantisa. Wiemy, gdzie powstanie nowy zakład

Jelcz nie przejmie fabryki silników FCA Powertrain Poland w Bielsku Białej. Nowa fabryka legendarnego polskiego producenta ciężarówek powstać ma "lokalnie" - w Jelczu-Laskowicach, a sam Jelcz ma wkrótce zostać dokapitalizowany kwotą 680 mln zł.

Jelcz nie przejmie fabryki silników Stellantisa w Bielsku-Białej? Nowy zakład produkcyjny powstać ma w Jelczu-Laskowicach
Jelcz nie przejmie fabryki silników Stellantisa w Bielsku-Białej? Nowy zakład produkcyjny powstać ma w Jelczu-LaskowicachStanisław Bielski/ReporterAgencja SE/East News

Takie informacje płyną ze spotkania zarządu spółki JELCZ z załogą zakładu, które odbyło się w ostatni piątek. W spotkaniu z załogą fabryki, oprócz przedstawicieli lokalnych władz, wziął też udział prezes zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej - Sebastian Chwałek.

Nowa fabryka Jelcza powstanie w Jelczu-Laskowicach

To tu lokalnie w Jelczu-Laskowicach zostanie wybudowany nowy obiekt produkcyjny. Aby zapewnić jego obsługę i pełne wykorzystanie możliwości konieczne będzie zwiększenie liczby pracowników Spółki - zadeklarowali gospodarze spotkania.

Te doniesienia stoją w sprzeczności ze spekulacjami, jakie przetoczyły się przez branżowe media w lipcu, gdy na platformie zakupowej Polskiej Grupy Zbrojeniowej pojawiło się postępowanie nr WNP-000387 o nazwie "Przygotowanie oraz przeprowadzenie procesu due diligence prawnego i finansowego oraz opracowanie struktury transakcji FCAPTP oraz kompleksu przemysłowego należącego do FCAP". Pod skrótami FCAPTP i FCAP kryją się spółki FCA Powertrain Poland oraz FCA Poland z siedzibą w Bielsku Białej.

Pojawiły się wówczas opinie, że kompleks przemysłowy, w którym powstają obecnie spalinowe jednostki napędowe dla szerokiej gamy pojazdów koncernu Stellantis, mógłby w przyszłości stanowić zaplecze produkcyjne właśnie dla Jelcza.

680 mln zł dla Jelcza. Będą nowe miejsca pracy

Deklaracje złożone w Jelczu-Laskowicach zdają się oddalać prawdopodobieństwo takiego scenariusza. Nie oznacza to jednak automatycznie, że samo PGZ nie jest zainteresowane pozyskaniem zakładu. Załoga Jelcza poinformowana została również o zatwierdzeniu przez organy korporacyjne oraz Komitet Inwestycyjny Polskiej Grupy Zbrojeniowej Biznesplanu, który zakłada dofinansowanie Spółki kwotą 680 mln zł.

Jest to kwota, która pozwoli nam przeprowadzić rozbudowę przedsiębiorstwa i umożliwi wzniesienie nowej hali z nowoczesnym parkiem technologicznym. Fabryka ma powstać w Jelczu-Laskowicach - zadeklarował Tomasz Bajsarowicz Członek Zarządu JELCZ Sp. z o.o.

Oznacza to m.in., że spółka poszukiwać będzie nie tylko nowych pracowników produkcyjnych, ale też kadry inżynierskiej i administracyjnej.

Aktualnie na linii Jelcz  Sp. z o.o. - Polska Grupa Zbrojeniowa uzgadniany jest aneks dotyczący utworzenia magazynu buforowego części zamiennych oraz ustawienia nowego potencjału wyposażenia produkcyjnego. Na ten cel spółka otrzymać ma dokapitalizowanie w wysokości 105 mln zł.

W związku ze wzrostem liczby zamówień kierowanych do Spółki zatrudnienie w najbliższym okresie wzrośnie o kilkaset osób, a wszystkich chętnych zapraszamy już teraz do składania aplikacji - podkreślał Bajsarowicz.

Jelcz w mundurze. PGZ uratowało legendę polskich dróg

Ciężarówki z Jelcza stanowią dziś podstawę zaplecza logistycznego Wojska Polskiego. Niemal wszystkie tworzone obecnie na potrzeby wojska zabudowy specjalistyczne, jak chociażby wyrzutnie Chunmoo/HIMARS, stacje kryptograficzne, mobilne węzły łączności czy cysterny są zabudowywane są na podwoziach (4x4, 6x6, 8x8) z Jelcza-Laskowic.

Produkcja wojskowych Jelczy

Produkcja wojskowych JelczyPAP
Produkcja wojskowych JelczyPAP
Produkcja wojskowych JelczyPAP
Produkcja wojskowych JelczyPAP
Produkcja wojskowych JelczyPAP
Produkcja wojskowych JelczyPAP
Produkcja wojskowych JelczyPAP

Warto przypomnieć, że Jelcz przez długie lata znajdował się na skraju bankructwa. Nowy rozdział w historii marki przyniósł dopiero rok 2012, gdy udziały w firmie wykupiła należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Huta Stalowa Wola.

Wojskowe zakupy postawiły producenta na nogi, a obecna sytuacja geopolityczna sprawiła, że firma nie musi martwić się o zamówienia jeszcze przez długie lata. Producent uczestniczy dziś we wszystkich kluczowych programach modernizacji Wojska Polskiego i całkowicie zrezygnował z produkcji na rynek cywilny. Tylko w 2022 roku do wojska trafiło ponad 350 ciężarówek z Jelcza-Laskowic. 

Rowerzysta pędził po przejściu dla pieszych. Przejazd miał opłakany finałŁódzka policjaPolicja
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas