Jak wygląda legalizacja fotoradaru?

Sieć fotoradarów wymaga nieustającego nadzoru i inwestycji. Na Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym składają się setki fotoradarów, z których każdy musi być nie tylko sprawny, ale też legitymować się dokumentacją potwierdzającą dopuszczenie do wykonywania pomiarów. Jak wygląda ich legalizacja i kiedy trzeba poddać urządzenie takiej procedurze?

Legalizacja fotoradaru stacjonarnego / źródło: lifor.com.pl
Legalizacja fotoradaru stacjonarnego / źródło: lifor.com.plInformacja prasowa (moto)

Legalizację wykonuje się np. przed pierwszym uruchomieniem urządzenia w ramach CANARD. Wówczas mowa jest o tzw. legalizacji pierwotnej. Trzeba wiedzieć, że ta - podobnie jak badania techniczne w przypadku samochodów - udzielana jest na okres dwunastu miesięcy. Oznacza to, że - przynajmniej raz w roku - każdy z fotoradarów musi zostać poddany procedurze powtórnej legalizacji polegającej na jego kalibracji i porównaniu działania z urządzeniami wzorcowymi. Powtórna legalizacja wykonywana jest też po każdej naprawie wyłączającej dane urządzenie z użytku.

Zgodnie z obowiązującymi rozporządzeniami, legalizacja fotoradaru odbywa się wyłącznie w warunkach drogowych, a każdej z nich towarzyszą pracownicy Okręgowego Urzędu Miar dysponujący urządzeniem wzorcowym. Do testów wykorzystywane są samochody GDDKiA, Policji lub np. producenta fotoradaru posiadającego stosowne uprawnienia do jego serwisowania.

Jak to wygląda w praktyce? Zobaczcie krótki film zrealizowany przez CANARD przy okazji corocznej legalizacji urządzeń w Warszawie przy zbiegu ulic Sikorskiego i Sobieskiego:

Fotoradary. Zobacz jak wygląda ich legalizacja  

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas