Hyundai Kona Hybrid - kolejny wariant "eko"
Hyundai rozszerza ofertę modelu Kona. W cennikach pojawić ma się wkrótce odmiana z napędem hybrydowym. Oznacza to, klienci będą mieli do wyboru aż trzy rodzaje napędu: klasyczny spalinowy, elektryczny i hybrydowy.
W nowej wersji Kona ma pod maską benzynowy silnik 1.6 GDI z rodziny Kappa. Pracująca w cyklu Atkinsona jednostka generuje 105 KM (przy 5700 obr./min) i osiąga maksymalny moment obrotowy 147 Nm (przy 4000 obr./min.). Motor wspomagany jest przez elektryczny silnik trakcyjny o mocy 43,5 KM i momencie obrotowym 170 Nm. W sumie, biorąc pod uwagę różnice prędkości obrotowych przy szczytowych osiągach, układ napędowy Hyundaia Kona Hybrid dostarcza kierowcy 141 KM i 265 Nm.
Napęd trafia na przednie koła za pośrednictwem sześciostopniowej, dwusprzęgłowej, zautomatyzowanej przekładni. Można ją również obsługiwać manetkami przy kierownicy. Auto przyspiesza do 100 km/h w 11,2 s (11,6 s na opcjonalnych 18-calowych obręczach kół) i osiąga prędkość maksymalną 160 km/h. Producent zapewnia, że średnie zużycie paliwa oscyluje w granicach 3,9-4,3 l w zależności od rozmiaru ogumienia.
Energia elektryczna magazynowana jest w litowo-jonowo-polimerowych bateriach akumulatorów o pojemności 1,56 kW. Same akumulatory pracują pod napięciem 240 Voltów.
Hyundai Kona Hybrid
We wnętrzu znajdziemy m.in. dotykowy wyświetlacz o przekątnej 10,25 cala służący do obsługi systemów info-rozrywki oraz ECO-DAS (ECO-Driving Assist System). Wykorzystuje on - pozyskiwane w czasie rzeczywistym - dane z nawigacji satelitarnej ostrzegając m.in. o korkach. Funkcja ma na celu zwiększenie płynności jazdy i zminimalizowanie korzystania z hamulca, a - w konsekwencji - zmniejszenie zużycia paliwa. ECO-DAS wyposażono ponadto w układ Predictive Energy Managemen wykorzystujący dane o ukształtowaniu terenu do utrzymania odpowiedniego poziomu naładowania baterii. Potrafi on z wyprzedzeniem (przed stromymi podjazdami) podnieść obroty jednostki spalinowej, by doładować baterie. W efekcie silnik elektryczny może następnie wspomagać jednostkę spalinową na stromych podjazdach.
Standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa obejmować ma m.in. system ostrzegania przed kolizją z poprzedzającym pojazdem z funkcją automatycznego hamowania. Elektronika jest też w stanie wykrywać pieszych i rowerzystów.
Hyundai Kona Hybrid trafić ma do europejskich salonów w sierpniu. Od debiutu modelu w październiku 2017 roku na drogi Starego Kontynentu trafiło już blisko 120 tys. egzemplarzy kompaktowego crossovera koreańskiej marki.
PR