Hybrydowe HDI

Koncern PSA (Peugeot i Citroen) prowadzi intensywne prace nad samochodami z napędem hybrydowym. Nowością jest jednak połączenie silnika elektrycznego z jednostką wysokoprężną a nie benzynową.

Kliknij
KliknijINTERIA.PL

Koncern dysponuje już dwoma prototypami - Citroenem C4 i Peugeotem 307. Samochody posiadają 90-konny silnik wysokoprężny 1.6 HDI wraz z filtrem cząstek stałych, systemem Stop&Start oraz jednostką elektryczną o mocy stałej 16 kW.

INTERIA.PL

W efekcie średnie zużycie paliwa wynosi 3.4l/100 km, a emisja dwutlenku węgla to 90 gramów na każdy kilometr. To o około 1/4 lepszy wynik niż samochodów hybrydowych z silnikami benzynowymi (np. Toyota Prius średnio zużywa 4.7l benzyny na 100 km oraz emituje 104 gramy CO2 na każdy kilometr). Co więcej, krótkie dystanse, do 50 km mogą być pokonywane z pomocą tylko jednostki elektrycznej.

INTERIA.PL

Jednocześnie osiągi prototypów okazały się porównywalne z możliwościami samochodów z silnikami wysokoprężnymi o mocy 110 KM.

Hybrydy przyspieszają do 100 km/h w ciągu 12.4s oraz osiągają prędkość maksymalną 181 km/h. Przyspieszenie od 80 do 120 km/h trwa 10.6s.

INTERIA.PL

Tradycyjny samochód ze 110-konnym silnikiem HDI osiąga prędkość maksymalną 192 km/h, natomiast sprint ze startu zatrzymanego trwa tyle samo, co w przypadku hybrydy. Za to przyspieszenie od 80 do 120 km/h zajmuje aż 13 sekund.

Kiedy samochody o takim typie napędu mogą trafić na rynek? Najwcześniej w 2010 roku. Obecnie największym problemem jest obniżenie kosztów hybryd to poziomu charakterystycznego dla pojazdów o napędzie konwencjonalnym.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas