Gigant zaciśnie pasa. 15 tys. osób na bruk?

Afera z byłym już szefem – Carlosem Ghosnem – i wynikające z niej rozluźnienie stosunków z Nissanem zmusiło Renault do opracowania nowej strategii dotyczącej ekspansji rynkowej i ograniczenia kosztów produkcji. Jakie są plany Grupy Renault na najbliższych kilka lat?

article cover
Getty Images

Koncern chce mocno zacisnąć pasa. Dzięki temu, do 2023 roku, firma oszczędzić ma aż  2,15 mld euro. Niestety - nie obejdzie się bez redukcji zatrudnienia. W sumie, w skali świata, zwolnienia objąć mogą około 15 tys. osób. W samej Francji zagrożonych jest obecnie 4600 miejsc pracy. Firma szykuje oczywiście program dobrowolnych odejść czy dotacji dla pracowników, którzy zdecydują się przekwalifikować lub założyć własne działalności. Obecnie koncern zatrudnia w skali globu ponad 180 tys. pracowników. W opinii ekspertów zamknięcie grozi aż czterem fabrykom: w Caudan, Choisy-le-Roi, Dieppe i Maubbeuge. Czarne chmury zbierają się też nad zakładem we Flins. Tam produkcja samochodów ma zostać wstrzymana po 2024 roku, ale - według wstępnych informacji - fabryka może przejąć część zobowiązań zakładów w Choisy-le-Roi. Warto przypomnieć, że francuskie władze zapowiedziały w kwietniu przyznanie aż 5 mld euro wsparcia dla Renault, ale warunkiem otrzymania pieniędzy jest m.in. większe skupienie się grupy na produkcji pojazdów we Francji.

Jeśli chodzi o stricte motoryzacyjne plany koncernu, wiadomo już, że przyszła oferta SUV-ów segmentu B w Europie powstanie pod kierownictwem Renault. W Ameryce Łacińskiej zaplanowano unifikację platform podłogowych w modelach segmentu B. Z oferowanych obecnie czterech modeli zostanie po jednym pojeździe dla każdej z marek - Renault i Nissana. Sama platforma produkowana będzie na potrzeby obu marek w dwóch zakładach. Wkrótce do produkcji trafią też nowe modułowe  platformy podłogowe: CMF-C/D i CMF-EV. W ramach współpracy każda z marek otrzyma projekty, które rozwijane będą z myślą o wszystkich członkach grupy. I tak np. Nissan skupi się na opracowaniu technologii pojazdów autonomicznych, za architekturę elektroniczną dla większości popularnych modeli odpowiadać będzie Renault, a hybrydy plug-in opracuje Mitsubishi. W przypadku napędów stricte elektrycznych za modele z platformą podłogową CMF-A/B ePT odpowiadać ma Renault. Dla modeli z platformą CMF-EV ePT napędy elektryczne opracuje Nissan.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas