GDDKiA nie zwalnia. Projekt nowej S52 za ponad 30 mln zł
GDDKiA nie zwalnia tempa – właśnie wybrała wykonawcę dokumentacji dla nowego odcinka drogi ekspresowej S52 między Bielskiem-Białą a Bulowicami. Za ponad 31 mln zł powstanie projekt, który przybliża realizację kluczowej trasy w Małopolsce.

Spis treści:
Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnął przetarg na dokumentację dla nowego odcinka drogi ekspresowej S52 między Bielskiem-Białą a Bulowicami. Wygrała bydgoska firma Voessing Polska, która zrealizuje zadanie za 31,29 mln zł.
Droga ekspresowa S52. Pierwszy krok do budowy nowego odcinka
Nowy odcinek S52 obejmie 16 kilometrów trasy między węzłami Bielsko-Biała Hałcnów i Bulowice. To fragment tzw. Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, która ma poprawić dostępność komunikacyjną południowej Małopolski. GDDKiA na przygotowanie projektu i dokumentacji przeznaczyła łącznie 45,53 mln zł - ostatecznie wybrano jedną z tańszych ofert spośród dziesięciu złożonych.
Zakres prac, jakie zrealizuje Voessing, obejmuje kompleksowe badania geologiczne, projekt budowlany oraz uzyskanie kluczowej decyzji ZRID, czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Firma odpowiada także za przygotowanie projektu wykonawczego, który będzie podstawą do rozpoczęcia robót w terenie.
Droga ekspresowa S52 - jak będzie przebiegać?
Planowana droga ekspresowa S52 w tej części regionu będzie przebiegać nowym śladem. Ominie od północy Kozy i od południa miasto Kęty. W ramach projektu powstaną trzy węzły - Kozy, Kęty i Bulowice - które skomunikują nową trasę z lokalną siecią drogową, w tym z istniejącą DK52.
Nowa droga ma usprawnić ruch między Bielskiem-Białą a Krakowem, ale także odciążyć zatłoczone dziś odcinki krajówki i poprawić bezpieczeństwo na trasie. W dłuższej perspektywie będzie to również ważny element systemu transportowego południowej Polski - alternatywa wobec zatłoczonej zakopianki czy drogi krajowej nr 1.
Droga ekspresowa S52. Kolejne odcinki w przygotowaniu
To dopiero początek większego projektu. GDDKiA prowadzi równolegle przetargi na dokumentację dla trzech kolejnych fragmentów S52:
- Chocznia - Kalwaria Zebrzydowska Wschód (20 km): wpłynęło 13 ofert, najtańsza to 42,3 mln zł.
- Bulowice - Chocznia (11,5 km): czeka na oferty, termin mija 20 maja.
- Kalwaria Zebrzydowska - Głogoczów (12 km): również czeka na zgłoszenia do 20 maja.
W sumie nowa droga ekspresowa S52 ma mieć 61 km długości. Przewidziano 12 węzłów, m.in. w Andrychowie, Wadowicach i Skawinie. Droga ma mieć po dwa pasy ruchu w każdą stronę i być całkowicie nowym połączeniem, niezależnym od obecnej DK52.
To drugie podejście GDDKiA do przetargów dokumentacyjnych dla BDI. W 2024 roku unieważniono wcześniejszy przetarg z powodu zbyt wysokich ofert i małego zainteresowania. Tym razem postępowanie podzielono na cztery mniejsze części - i jak widać, przyniosło to lepszy efekt.
Na całej trasie planowane jest wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i blisko 2,4 tys. sondowań. Dzięki temu drogowcy lepiej poznają warunki gruntowe - to kluczowe dla stabilności i trwałości całej konstrukcji.
GDDKiA chce uzyskać wszystkie decyzje ZRID do 2027 roku. Po ich uzyskaniu ruszą przetargi na budowę. Cała droga ma powstać w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku, z możliwym wydłużeniem do 2033.